اخبار ایران

مصرف اینترنت ماهیانه پیام‌رسان‌های داخلی چقدر است؟

نگاهی به وضعیت مصرف اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی و تعداد کاربران آن‌ها

مرکز ملی فضای مجازی در گزارشی از وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی به کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت، آمارهای جالبی از مصرف اینترنت آن‌ها داده است که البته چندان مورد تایید خود پیام‌رسان‌ها و اهالی رسانه نیست.

مصرف اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی

به گفته مرکز ملی فضای مجازی، پیام‌رسان‌های داخلی به طور میانگین ماهیانه ۳۴۱ مگابیت اینترنت مصرف می‌کنند و مصرف اینترنت داخلی آن‌ها در طول ماه ۴.۱ مگابیت است. در این آمار، گفته شده است دو پیام‌رسان گپ و آی‌گپ از اینترنت داخلی استفاده نمی‌کنند و نرخ محاسبه مصرف اینترنت هر دو پیام‌رسان به صورت اینترنت بین‌الملل است.

در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ آمده است نرخ اینترنت مصرفی پیام‌رسان‌های داخلی یک پنجم پیام‌رسان‌های خارجی محاسبه شود. در سال‌های پیش هم یک سوم محاسبه شده است.

اگر آمار مصرف اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی درست باشد؛ باید این‌طور نتیجه بگیریم که کاربران این پیام‌رسان‌ها در خارج از ایران حضور دارند یا در هنگام استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، فیلترشکن آن‌ها باز است. چون به طور طبیعی باید مصرف اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی برای هر کاربر بسیار کمتر باشد.

در این گزارش، به مصرف اینترنت پیام‌رسان بله اشاره نشده است و باید بدانیم فقط پیام‌رسان گپ است که در خارج از کشور هم سرویس می‌دهد.

مصرف اینترنت پیام‌رسان داخلی

در این گزارش میانگین روزانه مصرف اینترنت این پیام‌رسان‌ها ۳۵۹.۴ مگابیت است. میزان مصرف پیام‌‌رسان آی‌گپ به صورت میانگین ماهانه طبق گزارش مرکز ملی فضای مجازی ۴ کیلوبیت است. همچنین میانگین روزانه مصرف اینترنت داخلی پیام‌رسان‌ها ۵.۴ مگابیت است.

تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی

مرکز ملی فضای مجازی گزارشی از تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی نیز ارائه کرده است که باز محل تشکیک است. با احتساب تکراری بودن کاربران در پیام‌رسان‌های مختلف، تعداد کل کاربران در حدود ۲۰ میلیون نفر اعلام شده است که تخمین زده می‌شود حدود ۲۵ درصد کل کاربران فعال باشد. به این معنی که تقریبا هر پیام‌رسان به طور میانگین ۵ میلیون کاربر دارد.

در این گزارش تعداد کاربران پیام‌رسان ایتا ۱۱ میلیون ۶۰۰ هزار نفر اعلام شد که از این تعداد ۳ میلیون ۳۸۰ هزار نفر آنها فعال هستند. همچنین تعداد کاربران پیام‌رسان سروش پلاش ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که از این تعداد نیز ۲ میلیون و ۳۰۰هزار نفر آنها فعال هستند.

مصرف اینترنت پیام‌رسان داخلی

طبق گزارش مرکز ملی فضای مجازی تعداد کاربران ثبت شده آی‌گپ به ۱۱ میلیون و ۳۹۹ هزار نفر می‌رسد که از این تعداد ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار نفر آنها به صورت مرتب از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند.

در بخش تعداد کاربران برخلاف زمانی که میزان اینترنت مصرفی پیام‌رسان‌ها عنوان می‌شد به تعداد کاربران پیام‌رسان بله نیز اشاره شده است. در این گزارش تعداد کاربران ثبت شده بلکه ۸ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر عنون شده که از این میزان فقط یک میلیون و ۳۸۲ هزار نفر فعال هستند.

از میان پیام‌سان‌ها فقط پیام‌رسان گپ است که بیش از نیمی از کاربران آن به صورت مرتب از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. مرکز ملی فضای مجازی تعداد کاربران ثبت شده گپ را ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرده است که از این تعداد ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آنها به صورت مرتب از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. تقریبا ۷۰ درصد کاربران این پیام‌رسان به صورت مرتب از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند و کاربران آن جزو کاربران واقعی به شمار می‌آیند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
پیوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا