اخبار ایران

طرح صیانت در آستانه ارجاع به مرکز پژوهش‌ها و تغییرات کلی است

نامه وزیر ارتباطات برنامه کاری نمایندگان مجلس را برهم زد

از صبح امروز، خبری در ارتباط با نامه وزیر ارتباطات به رئیس مجلس شورای اسلامی برای اعمال نظرات آن وزارت‌خانه در طرح صیانت منتشر شده است. همین‌طور، دکتر قالیباف در نامه‌ای به رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت، از آن‌ها خواسته تا نظرات وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی در بررسی این طرح به طور کامل اعمال شود.

پیرو این نامه‌نگاری‌ها، نمایندگان مجلس اظهار کردند که طرح صیانت باید تغییرات کلی ببیند و احتمالا دوباره به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع خواهد شد. در جلسه امروز کمیسیون مشترک طرح صیانت نیز بحث‌هایی پیرامون همین نامه‌ها و چگونگی اعمال نظرات وزارت ارتباطات و شورای فضای مجازی صورت گرفت ولی چون حضور نمایندگان در کمیسیون به حدنصاب نرسید؛ جمع‌بندی و رای‌گیری درباره کلیات طرح صیانت به فردا موکول شده است.

نهمین جلسه رسیدگی به طرح حمایت از کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی صبح امروز (دوشنبه) با حضور اعضای این کمیسیون و نمایندگان دولت و بخش خصوصی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برگزار شد.

نمایندگان در این جلسه نهایتا سه طرح برای بررسی نظرات را ارائه دادند ولی به جمع‌بندی نرسیدند.

بر اساس پیشنهادات ارائه شده، ارجاع طرح به مرکز پژوهش‌ها و بررسی نظرات وزارت ارتباطات ظرف ۱۰ روز در این مرکز، ارجاع به کارگروه تخصصی با حضور نماینده مرکز یا بررسی نظرات در کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران به عنوان سه پیشنهاد مطرح شده اما از آنجایی که جلسه به حد نصاب نرسید، رأی‌گیری آن به جلسه کمیسیون مشترک فردا (سه‌شنبه) موکول شد.

در این جلسه دکتر تقی‌پور رئیس کمیسیون و لطف‌الله سیاهکلی، علی یزدی‌خواه و زهره الهیان موافق بررسی نظرات وزارت ارتباطات در ادامه فرآیند بررسی طرح بودند اما نمایندگانی از جمله نوری، زنگنه و امیرآبادی خواستار بررسی آن در مرکز پژوهش‌های مجلس شدند که در نهایت نیز مقرر شد در این خصوص فردا رأی‌گیری شود.

در جلسه امروز، «امیر خوراکیان» معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی در این جلسه اعلام کرد که ویرایش جدیدی از طرح صیانت از سوی وزارت ارتباطات ارائه شده که ۷۰ درصد آن با نسخه فعلی اشتراک محتوایی دارد اما ۳۰ درصد تغییراتش باعث می‌شود تا حساسیت جامعه و کسب‌وکارها نسبت به طرح صیانت کاهش یابد. موضوعی که پیش از این رسانه‌ای نشده بود و حتی بسیاری از اعضای کمیسیون مشترک نیز از آن آگاه نبودند.

همه این اخبار نشان می‌دهد طرح صیانت دارد از مسیر اصلی مورد نظر نمایندگان خارج شده و سرانجامی به غیر از آن‌چه که تصور می‌شد؛ پیدا می‌کند که برای کاربران و فعالان فضای مجازی و کسب‌وکارهای آنلاین خوش‌آیند است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا