اخبار ایران

مدیرعامل آسیاتک:‌ کمبود و روند طولانی واردات تجهیزات دلیل کیفیت پایین اینترنت است

این مشکل یک هفته یا نهایتا ۱۰ روز دیگر حل می‌شود

مدیرعامل شرکت آسیاتک اعتقاد دارد مشکل کندی اینترنت به خاطر کمبود تجهیزات و تاخیر در ورود و ترخیص تجهیزات شبکه برای شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت است. او می‌گوید شرکت‌های اینترنتی امسال موفق نشدند پهنای‌باند و ظرفیت شبکه خود را توسعه دهند و این مسئله باعث اختلال و افت کیفیت اینترنت شده است.

محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل شرکت اینترنتی آسیاتک و رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صفنی رایانه‌ای تهران، در گفت‌وگو با سایت زومیت، کمبود تجهیزات و دیر رسیدن تجهیزات عامل عدم توسعه شبکه است:

«در شبکه ما دلیل اینکه نتوانستیم ظرفیت پهنای باند شرکت خود را توسعه دهیم، به این خاطر بوده که نتوانستیم تجهیزات مربوط به شبکه را افزایش دهیم. ولی این مشکل تا یک هفته یا نهایتا ۱۰ روز دیگر حل خواهد شد.»

مدیرعال آسیاتک می‌گوید بسیاری از شرکت‌های اینترنتی ابتدای امسال برای خرید تجهیزات جدید اقدام کردند ولی به تازگی این تجهیزات را دریافت کردند و هم‌اکنون شروع به نصب این تجهیزات کردند تا بتوانند پهنای‌باند شبکه خود را افزایش دهند. او پیش‌بینی می‌کند در هفته‌های آینده، وضعیت کیفیت اینترنت بهتر شود؛ چون شرکت‌های اینترنتی تجهیزات جدید را نصب کردند.

یوسفی‌زاده درباره مشکل کمبود پهنای‌باند بین‌الملل اینترنت ایران که برخی می‌گویند عامل اصلی کندی سرعت اینترنت است نیز این‌طور می‌گوید:

«پرشدن لینک‌های پهنای باند بین‌الملل هم وجود دارد ولی این بخش توسط زیرساخت تأمین می‌شود. البته الان که نصب تجهیزات شرکت تمام نشده، تا در مرحله بعد از زیرساخت پهنای باند بگیریم، با قطعیت نمی‌توانم بگویم که توزیع پهنای باند از طرف شرکت زیرساخت با مشکل مواجه است. وقتی تمام تجهیزات را نصب و نتوانستم پهنای باند مورد نیاز را از زیرساخت تهیه کنم آنوقت می‌توان گفت میزان واردات پهنای باند از سمت زیرساخت هم دچار مشکل شده است.»

رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صفنی رایانه‌ای تهران نیز مانند مدیران وزارت ارتباطات، یکی دیگر از دلایل کندی اینترنت را به شیوع کرونا مرتبط می‌داند و می‌گوید در اواخر سال ۹۸ میزان استفاده از اینترنت در کشور چند برابر شده است که شرکت‌های اینترنتی با همکاری وزارت ارتباطات موفق شدند ظرفیت شبکه را چند برابر کرده و پاسخ‌گوی نیاز کاربران باشند. او می‌گوید اگرچه این توسعه ظرفیت شبکه با سختی صورت می‌گیرد ولی شرکت‌های اینترنتی بر انجام آن اصرار دارند.

یوسفی‌زاده در ادامه توضیح می‌دهد که تولید سخت‌افزار در دوران کرونا برای سراسر جهان سخت شده و ایران از آن مستثنا نیست:

«در دوران کرونا تولید تجهیزات سخت شده و در کنار آن واردات تجهیزات هم سخت شده است. برای مثال ما در اوایل بهار از تأمین‌کننده خود درخواست واردات تجهیزات کردیم و درحالی‌که باید نهایتا تا تابستان این تجهیزات به ما می‌رسید، حالا تجهیزات را دریافت کرده‌ایم.»

نوسانات ارز و گران شدن آن نیز بر روند واردات تجهیزات شبکه به داخل کشور تاثیرگذار بوده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا