اخبار ایران

دوباره وزیر ارتباطات وعده داد: راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری در ۳.۵ سال

نقشه راه توسعه فیبرنوری کشور در دهه فجر رونمایی می‌شود

امروز، وزیر ارتباطات در یک نشست خبری، پاسخ‌گوی خبرنگاران بود و گزارشی از عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت‌خانه خود ارائه داد.

«عیسی زارع‌پور» دوباره در این گفت‌وگو بر نظرات و وعده‌های قبلی خود تاکید کرد و تنها راه‌حل برون‌رفت از مشکلات فعلی اینترنت ثابت و موبایل کشور را توسعه فیبرنوری دانست.

وزیر ارتباطات دوباره وعده کرد تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری پرسرعت به منازل و مشاغل داده خواهد شد. او گفت در اینترنت موبایل به گواه گزارش‌های موسسه اسپیدتست طی چند ماه اخیر وضعیت ثابتی داشتیم و رتبه ۷۰ و خرده‌ای دنیا را داریم ولی در اینترنت ثابت وضعیت ایران بسیار بد و نامناسب است و رتبه ۱۴۴ را داریم که نشان می‌دهد در ۱۰ سال گذشته، توسعه شبکه اینترنت ثابت به خوبی انجام نشده است.

وزیر ارتباطات به اهمیت توسعه فیبرنوری در وزارت ارتباطات اشاره کرد و گفت:

«پروژه فیبر نوری تا منازل را در دستور کار قرار دادیم که ظرف ۳ سال و نیم باقی مانده، ۲۰ میلیون پورت پرسرعت را راه‌اندازی کنیم. این کار بسیار سخت و پیچیده است. همه باید پای کار بیایند تا این اتفاق رخ دهد.»

«عیسی زارع‌پور» در این نشست خبری گفت تا کنون نزدیک به ۵۰ جلسه برای تدوین نقشه راه توسعه فیبرنوری برگزار شده است و در دهه فجر، نقشه راه شبکه فیبرنوری کشور رونمایی خواهد شد.

نشست خبری وزیر ارتباطات آقای عیسی زارع‌پور

وزیر ارتباطات می‌گوید برای توسعه فیبرنوری باید همه دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌های همکاری کنند و پای کار بیایند:

«برای اجرای پروژه فیبر نوری شهرداری‌ها باید پای کار بیایند و همه بخش‌های دولتی و عمومی باید ظرفیت خود را به کار بگیرند تا فیبر نوری به سرانجام برسد.»

وزیر ارتباطات در این نشست خبری، اضافه کرد برای از بین بردن موانع توسعه، در لایحه بودجه، قوانینی برای توسعه شبکه پرسرعت برمبنای فیبرنوری پیشبینی شده است تا همه دستگاه‌های کشور برای اشتراک‌گذاری فضاها و امکانات خود در جهت عملی کردن این پروژه مکلف شوند.

زارع‌پور این نکته را هم گفت که باید اینترنت ثابت توسعه داده شود تا بار از روی دوش اینترنت موبایل و اپراتورهای مخابراتی موبایل برداشته شود وگرنه مشکلات اینترنت موبایل بیشتر می‌شود.

او گفت یک کاربر بخواهد به اینترنت وصل شود؛ چهار لایه دسترسی دارد که شامل دسترسی از منزل تا کافوی اینترنت و مخابرات، دسترسی به شبکه شهری، دسترسی به شبکه استانی و کشوری و در نهایت دسترسی به اینترنت بین‌الملل است.

زارع‌پور گفت فقط لایه آخر یا همان دسترسی به اینترنت بین‌الملل و ترافیک برون‌مرزی در اختیار سازمان زیرساخت است و در سه لایه دیگر شاهد فعالیت شرکت‌های خصوصی هستیم که در راس آن‌ها شرکت مخابرات است. این شرکت‌ها وظیفه اصلی توسعه اینترنت فیبرنوری را دارند و وزارت ارتباطات در نهایت یک رگولاتور و تنظیم‌گر است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. حالا شما گفتی فیبر نوری میکشیم،
    بر فرض اینکه واقعا به وعدتون عمل کنید، با این همه مودم ADSL که دست مردمه چکار می کنید؟
    مردم باید کم کمش یک میلیون پول مودم فیبر نوری بدهند بغیر از فیبر کشی درون خانه!
    تنها راه اینه مودم وفیبر کشی رایگان یا اقساط باشه و سرعتش حتما بالای ۱۰۰مگ باشه وگرنه مثل تانوما شکست میخوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا