اخبار ایران

دو راه‌حل موقت وزیر ارتباطات برای حل مشکل کیفیت اینترنت

نیم میلیون پورت فیبر نوری در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد

وزیر ارتباطات می‌پذیرد سرعت اینترنت از ساعتی به بعد با افت و کاهش روبرو می‌شود و کاربران با اختلال‌هایی روبرو می‌شوند؛ به‌طوری‌که گاهی اوقات امکان استفاده از اینترنت را دیگر ندارند.

کیفیت بد اینترنت در این روزها، دیگر نیازی به اثبات و تست سرعت ندارد. همه کاربران اعم از کاربران ثابت و موبایل متوجه شدند از ساعت ۸ الی ۹ شب به بعد، اینترنت با مشکل روبرو می‌شود و ساده‌ترین کارها مانند وب‌گردی و باز کردن یک سایت یا استریم ویدئو به سختی انجام می‌شود. فیلترشکن‌ها از کار می‌افتند و اپلود یک فایل تقریبا غیرممکن است.

وزیر ارتباطات می‌گوید از ساعت ۹ شب به بعد، همه کاربران به اینترنت وصل می‌شوند و چون اینترنت ثابت به درستی توسعه پیدا نکرده است؛ کاربران مجبور می‌شوند به اینترنت موبایل وصل شده و دیگر ظرفیت شبکه اپراتورها جوابگو نیست و همین مسئله باعث کندی سرعت اینترنت می‌شود.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات این مشکل کندی اینترنت را می‌پذیرد و دوباره تاکید می‌کند زیرساخت‌های شبکه در چند سال گذشته اصلا توسعه پیدا نکردند که اکنون به این نقطه بحرانی رسیدیم:

از یک ساعتی به بعد که ساعت پیک مصرف است، سرعت اینترنت با کاهش مواجه می‌شود و این نشان‌دهنده این است که مشکل از زیرساخت‌های شبکه است که توسعه پیدا نکرده، وگرنه در بقیه ساعات روز مردم کمتر مشکل دارند.

او بحث مشکل تامین پهنای‌باند را رد می‌کند و می‌گوید برخی از اپراتورها اگر چنین چیزی را مطرح می‌کنند به‌دنبال این هستند که کم‌کاری و نقصان‌های خود را به گردن وزارت ارتباطات بیندازند.

عیسی زارع‌پور، تاکید می‌کند اینترنت ثابت به نقطه بحرانی رسیده است و راه‌حل مشکل هم فقط توسعه اینترنت ثابت است. در کوتاه مدت هم راه‌حل‌هایی برنامه‌ریزی شده است؛ ضمن اینکه در دهه فجر قرار است نیم میلیون پورت فیبر نوری راه‌اندازی شده، مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

دو راه‌حل فوری و موقت وزیر ارتباطات برای بهبود کیفیت اینترنت، واگذاری فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز به اپراتورها و حل مشکل نصب و ارتقای آنتن‌های BTS با شهرداری‌ها است.

وزیر ارتباطات می‌گوید باند فرکانسی ۴۰ یا ۲۳۰۰ مگاهرتز در اختیار اپراتورها قرار گرفته است و در حال پیگیری هستند که سریع‌تر تجهیزات این باند را وارد ایران کرده و نصب و راه‌اندازی کنند تا با افزوده شدن این باند فرکانسی به ظرفیت شبکه اپراتورهای موبایل، کیفیت اینترنت در مدت یکی دو ماه آینده بهتر شود.

همین‌طور، وزارت ارتباطات پیگیر حل مشکلات سایت‌های BTS با شهرداری‌ها است. در شهرهای مختلف، شهرداری‌ها دستور به حذف و جمع‌آوری آنتن‌های BTS اپراتورها دادند که باید این مشکل حل شود و شهرداری‌ها اجازه دهند اپراتورها، سایت‌های خود را ارتقا و تجهیزات جدید نصب کنند. وزارت ارتباطات به دنبال لغو حکم جمع‌آوری سایت‌های BTS است و مذاکراتی را هم با شهرداری تهران انجام داده است.

وزیر ارتباطات تاکید می‌کند تا زمانی که مشکل اینترنت ثابت حل نشود؛ هر از چند گاهی با مشکل کمبود ظرفیت شبکه و کندی اینترنت روبرو می‌شویم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫4 دیدگاه ها

    1. vdsl تو دنیا منسوخه ما هنوز رنگشم ندیدیم. ۴جی اصلا دیگه نمیدونن چیه ما فقط یه لوگو رو گوشی ازش دیدیم. ۵جی عمرش تمومه ما هنوز دنبالشیم. عامو ما کجا وو اونا کجاوو

      1. داداش من شدیدترین نقد رو دارم ولی این نقد تو دیگه عالمی برا خودش ….نه جانم اروپا هم ۴gهست و ۴.۵و نقاطی۵G….پس چی استفاده میکنن این گوشیها تو شابدالعظیم تولید میشه..همین گوشی که دستته امکانات تو غیر ایران هم همونه۶G اومده?؟نهایتا منظورم اینه که پس چی استفاده میکنن اینا همرشون تموم شده؟؟

    2. آدم بمیره بهتر از اینه که پول بده و اینترنت اینارو تماشا کنه…قصه و راه حل برا من نگه که حل کنه برا اونا که باید کاری کنن بگه دوما اینا همش چرت و پرت میگه همش زیر نظر امنیت ملی الان فروردین ۱۴۰۲هست فیبر نوری داده مثلا با سرعت۵۰مگ از ۲مگابایت سرعتش نمیره نه بازی آنلاین وصل میشه نه وی پی ان کنار مخابراتیم خودشم دیوار ب دیوار تو ارومیه مرد مومن به نت هم رحم نمیکنن /عالم سر ما ویران شود قبول،اما ب یه شرط عالم هم از دست شما خلاص شود/….مرتیکه فرحناز!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا