اخبار ایران

تکرار یک ادعا: رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران هم خواستار گرانی ۱۰۰ درصدی اینترنت در سال ۱۴۰۱ شد

محمدعلی یوسفی‌زاده: اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود؛ باید در شرکت‌ها را ببندیم

در چند روز گذشته، مدیران شرکت‌های اینترنتی در گفت‌وگوهایی، خواستار افزایش صد درصدی قیمت اینترنت در سال ۱۴۰۱ بودند. امروز، رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران نیز این درخواست را دوباره تکرار و می‌گوید اگر این‌طور نشود؛ باید شرکت‌ها را تعطیل کنیم!

محمدعلی یوسفی‌زاده، رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران و مدیرعامل آسیاتک در نشست خبری پایان سال خود با خبرنگاران، باز هم از وزارت ارتباطات درخواست کرد تعرفه‌های اینترنت ثابت در سال آینده را تغییر داده و یک افزایش ۱۰۰ درصد قیمت را اعمال کند؛ چون تنها با افزایش ۱۰۰ درصد تعرفه‌ها، امکان ادامه کار شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت وجود دارد.

مدیرعامل آسیاتک می‌گوید:

«بر اساس تجربیات دنیا تعرفه بر اساس رشد هزینه‌ها و تورم جامعه مدیریت نشده است. این تعرفه خیلی بیشتر از جریان تورم کاهشی بوده است.»

رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران می‌گوید کاهش هزینه‌ها در شرایطی جوابگو است که تورم برای مدت طولانی مثلا ۲۰ سال ثابت بماند ولی در ایران میزان افزایش تورم و هزینه بسیار بیشتر از حد استاندارد بوده است.

حفظ نیروی انسانی، یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت طی سال‌های پیش بوده است. به گفته یوسفی‌زاده شرکت‌ها مجبور شدند در سال گذشته برای جلوگیری از خروج نیرو و عدم مهاجرت او، گاهی تا ۵ بار افزایش دستمزد داشته باشند.

محمد علی یوسفی زاده

یوسفی‌زاده درباره هزینه نیم بهای ترافیک داخلی نیز می‌گوید چنین روشی در هیچ کشوری اجرا نشده ولی در ایران، شرکت‌های اینترنتی ناچار شدند به صورت دستوری آن را اجرا کنند و مصرف اینترنت به این شیوه برای کاربران هم خیلی مزیت ویژه‌ای نداشته است.

او درباره اصلاح تعرفه‌ها دوباره تاکید می‌کند:

«اگر دولت تا اول فروردین سال ۱۴۰۱ تعرفه ها را اصلاح نکند، بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی درخواست خواهیم داد که خود هزینه‌ها را جبران کند. این موضوع به سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات نیز اعلام شده است.»

مدیرعامل آسیاتک به بندی در اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره می‌کند و می‌گوید وقتی دولت یک تعرفه دستوری برای بخش خصوصی می‌گذارد؛ باید مازاد هزینه‌ها را نیز خودش برای بخش خصوصی جبران و تامین کند.

یوسفی‌زاده این ایده که افزایش مصرف اینترنت و کاهش هزینه اینترنت خام می‌تواند به شرکت‌های اینترنتی در مهار تورم و هزینه‌ها کمک کند نیز گفت:

«ما بر این باور نیستیم که جنس مصرف بالا نرفته است. به هر حال از سال ۹۸ تا امروز رشد مصرف سه برابر شده و هر ماه هم شبکه رشد جدیدی را تجربه می‌کند. اما نکته قابل توجه آن است که تاثیر بخش‌هایی که تعرفه آن کاهشی بوده مثل اینترنت خام نسبت به جمع هزینه‌های دیگر ارائه سرویس و خدمات خیلی کم بوده است.»

او در پایان این نشست خبری گفت که شرکت‌های اینترنتی در طی این سال‌های گذشته، برای بقا مشغول آینده فروشی بودند؛  یعنی با فروش سرویس یک ساله و شش ماهه، مبلغ دریافتی را هزینه حقوق و دستمزد و سرویس‌های امروز کردند. او گفت این روند منجر به افزایش بدهکاری شرکت‌های اینترنتی شده است و  می‌تواند آغازگر یک بحران جدی در صنعت اینترنت باشد.

پیش‌تر، دولت و وزارت ارتباطات با افزایش تعرفه اینترنت ثابت و موبایل در سال آینده موافقت کردند ولی اکنون بحث بر سر میزان افزایش تعرفه‌ها است؟ ۳۰ الی ۴۰ درصد یا ۶۰ الی ۷۰ درصد یا ۱۰۰ درصد!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا