اخبار ایران

وزیر ارتباطات: برای کمک به توسعه اینترنت فیبر نوری، اپراتورهای اینترنت ثابت از پرداخت حق‌السهم معاف می‌شوند

معافیت‌هایی برای اپراتورهای سرمایه‌گذار در زمینه FTTx در نظر گرفته خواهد شد.

وزارت ارتباطلات مصمم است پروژه فیبرنوری منازل را به سرانجام برساند و وضعیت بد فعلی اینترنت ثابت را سروسامان بدهد. در همین راستا، چند راهکار حمایتی برای توسعه‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران در پروژه فیبر نوری و FTTx در نظر گرفته است که به گفته وزیر ارتباطات، یکی از آن‌ها معافیت‌هایی از جمله پرداخت حق‌السهم دولت است.

عیسی زارع‌پور، می‌گوید یک مصوبه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نهایی شده است که معافیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران در پروژه FTTx در نظر می‌گیرد. از جمله شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت (FCP) که در پروژه رساندن فیبر نوری به منازل و اماکن سرمایه‌گذاری کنند؛ از پرداخت حق‌السهم دولت معاف می‌شوند.

به گفته وزیر ارتباطات: «طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات که به زودی در دولت تصویب می‌شود ۳ درصد حق‌السهم دولت از درآمد FCPهایی که در توسعه فیبر نوری برنامه‌ریزی و FTTH راه‌اندازی کنند، گرفته نمی‌شود.»

فیبر نوری

عیسی زارع‌پور درباره تضمین‌هایی که اپراتورها باید در ازای این معافیت‌ها بدهند نیز صحبت کرده است و می‌گوید: «در سندی که در کمیسیون تنظیم مقررات برای حمایت از ارتباطات ثابت تصویب کردیم، گفته‌ایم که هر اپراتوری که می‌آید و تضمین می‌دهد، حتما باید ۲۰ درصد از سرعتی که فراهم می‌کند بالای یک گیگ باشد. ۵۰ درصد بالای ۱۰۰ مگ باشد.»

از دیگر برنامه‌های وزارت ارتباطات در این زمینه، اصلاح مصوبه ۳۲۳ رگولاتوری موسوم به مصوبه همگرایی اپراتورهای ثابت و موبایل است که پیش‌تر مورد انتقاد ایرانسل نیز قرار گرفته بود. وزیر ارتباطات می‌گوید این مصوبه نیز اصلاح شده است: «مصوبه CNSP (پروانه همگرای شبکه ثابت و همراه) را اصلاح کرده‌ایم و ۵ درصد از حق‌السهم ۲۸ درصدی دولت از اپراتورهای همراه، برای راه‌اندازی پورت‌های FTTx هزینه خواهد شد.»

این مصوبه به اپراتورهای موبایل کمک می‌کند در ازای دریافت حمایت‌ها و معافیت‌هایی، در توسعه اینترنت فیبر نوری و زیرساخت کابلی فیبر کشوری نیز همکاری داشته و سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهند.

وزیر ارتباطات می‌گوید دولت برای توسعه اینترنت ثابت فقط امید به بخش خصوصی نبسته است و دست در جیب خودش کرده تا بخش خصوصی را تشویق به سرمایه‌گذاری کند.

گفتنی است اصلی‌ترین برنامه وزارت ارتباطات برای توسعه اینترنت ثابت در کشور، راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری برای منازل و کسب‌وکارها طی ۳.۵ سال است که سند آن در دهه فجر امسال رونمایی و رسما پروژه کلید خورده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا