اخبار ایران

یک گام دیگر به سوی اینترنت ۵G: امسال مزایده باند فرکانسی ۳۵۰۰ برگزار می‌شود

نسترن محسنی، معاون امور رادیویی رگولاتوری توسعه فیبرنوری و 5G را با هم و مرتبط به یکدیگر می‌داند

معاون امور رادیویی رگولاتوری از برگزاری مزایده واگذاری فرکانس رادیویی ۳۵۰۰ مگاهرتز در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

یکی از مهم‌ترین فرکانس‌های رادیویی زیر ۶ گیگاهرتز برای ارائه اینترنت ۵G باند فرکانسی ۳۵۰۰ است که اکنون توسط ایرانسل و مبین‌نت برای ارائه سرویس اینترنت TDLTE استفاده می‌شود. یک گام بزرگ برای توسعه و ارائه اینترنت فایوجی در ایران، خالی کردن این فرکانس رادیویی و تقسیم آن میان اپراتورهای ۵G ایران است.

اگرچه از سال ۱۳۹۹ دو اپراتور همراه اول و ایرانسل توانستند اولین سایت‌های ۵G خود را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کنند تا جشن ورود ۵G به ایران برگزار شود ولی عملا، چون باند ۳۵۰۰ تعیین تکلیف نشده بود؛ توسعه شبکه‌های ۵G در ایران متوقف شده و اکنون بیش از یک سال است که هیچ خبری از توسعه ۵G توسط این دو اپراتور نیست.

در ابتدا، قرار بود مزایده واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ در تیرماه سال ۱۴۰۰ برگزار شود تا اپراتورهای موبایل هرچه زودتر بتوانند تکلیف خود را درباره باندهای رادیویی دانسته و اقدام به توسعه شبکه ۵G خود کنند ولی این اتفاق نیفتاد تا اکنون که معاون امور رادیویی رگولاتوری می‌گوید برای توسعه فیبرنوری، ناگزیر هستند هرچه زودتر مزاید فرکانس ۳۵۰۰ را برگزار کنند.

نسترن محسنی، توسعه فیبرنوری و ۵G را با هم مرتبط و وابسته به یکدیگر می‌داند و می‌گوید مصوبه‌های این دو همانند تکه‌هایی از یک پازل هستند و باید در کنار یکدیگر تکمیل شوند.

نسترن محسنی معاون امور رادیویی رگولاتوری

محسنی می‌گوید نمی‌توان به توسعه فیبرنوری فکر کرد ولی  پروژه واگذاری باند ۳۵۰۰ برای توسعه ۵G را در نظر نگرفت و آن را پروژه‌ای مستقل در نظر گرفت؛ چون بخش از توسعه زیرساخت‌های شبکه‌های تلفن همراه به فیبرنوری نیاز دارد.

ایجاد تغییراتی در پروانه هم‌گرایی با نگاه به توسعه فیبرنوری و تغییراتی در مصوبه Wttx یا همان پروانه‌های FWA سابق برای ارائه ۵G توسط دارندگان این پروانه در دستور کار رگولاتوری قرار دارد.

پروانه‌های Wttx پروانه‌هایی است که ازطریق آن اپراتورهایی دارنده این پروانه یعنی ایرانسل و مبین‌نت (همراه اول) امکان ارائه سرویس TD-LTE را دارند. حالا رگولاتوری می‌خواهد با تغییر در این مصوبه امکان ارائه ۵G را نیز برای دارندگان این پروانه با نام ۵GFWA فراهم کند.

نسترن محسنی تأکید می‌کند که رگولاتوری به خروجی هر دو مصوبه در حال اصلاح نیاز دارد تا مزایده واگذاری باند ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ را برای توسعه ‌۵G برگزار شود.

نسترن محسنی می‌گوید باند‌های طلایی در ۳۵۰۰، باند‌های ۳۴۰۰ تا ۳۶۰۰ است که همین حالا دراختیار ایرانسل و مبین نت (همراه اول) برای ارائه TD-LTE است و آن‌ها سرویس‌های پایلوت ۵G را هم به گفته او روی همین باندهای فرکانسی در سال ۱۳۹۹ ارائه کردند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. سلام
    یعنی میشه اپراتورها هم ۵جی با این باند ارائه کنن و هم تی دی ال تی ای؟ یا باید این باند رو خالی سپس ۵ جی توسعه داده بشه؟
    اونوقت اگه تخلیه کنن تکلیف مودم ها و تجهیزات تی دی ال تی ای فعلی چی میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا