اخبار ایران

هیئت وزیران تصویب کرد: کاهش درآمدهای دولت از خدمات فیبر نوری برای کمک به توسعه اینترنت FTTH

مبلغ تسهیم درآمد ارائه خدمات فیبر نوری به یک دهم کاهش یافت

هیئیت وزیران برای کمک به توسعه خدمات فیبر نوری FTTH، مبلغ تسهیم درآمد از این خدمات را به یک دهم کاهش داد. پیش‌تر، سهم دولت از محل درآمدهای خدمات فیبر نوری ۲۸ درصد بود.

اصلی‌ترین برنامه وزارت ارتباطات برای توسعه اینترنت ثابت در کشور، ارائه ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری منازل طی مدت ۳.۵ سال است. برای تحقق این هدف، وزارت ارتباطات چندین برنامه تسهیل‌کننده و تشویق‌گر را در پیش گرفته است که یک مورد آن، کاهش سهم درآمدهای دولت از خدماد فیبر نوری بود.

پیش‌تر، وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری از بردن طرحی به دولت برای کاهش مبلغ تسهیم درآمدهای خدمات FTTH خبر داده بودند و امروز، هیئت وزیران به این طرح رای داده و آن را کاهش دادند.

به گفته صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، براساس مصوبه هیئت وزیران و با توجه به طولانی بودن دوره بازگشت سرمایه و رسیدن به نقطه سر‌به‌سری طرح‌‌های توسعه شبکه مبتنی بر (تار) فیبرنوری برای منازل و کسب‌وکارها، از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۸، مبلغ تسهیم درآمد ارائه این خدمات به کاربران، یک‌دهم درصد تعیین شده است.

اینترنت فیبر نوری

براساس قوانینی که وجود داشت؛ اپراتورهای فیبر نوری باید ۲۸ درصد درآمدهای خود را هر ساله به خزانه دولت واریز می‌کردند که اکنون به یک دهم کاهش یافت. به این معنی که از این پس، شرکت‌هایی که خدمات فیبرنوری می‌دهند؛ در پایان سال تنها باید یک دهم درصد درآمدهای خود را به خزانه دولت واریز کنند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرده که این مبلغ تسهیم درآمد برای ارائه خدمات دسترسی مبتنی بر فیبرنوری به کاربران دارای درگاه فعال و به شرط تفکیک درآمد خدمات FTTP از سایر خدمات، در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده مورد تأیید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تصویب شده است.

پوشش یک میلیون خانوار در کلان‌شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه، پوشش ۵۰۰ هزار خانوار در کلان‌شهرها برای دسترسی با سرعت حداقل ۵۰ مگابیت بر ثانیه، پوشش ۱.۵ میلیون خانوار در سایر شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۵۰ مگابیت بر ثانیه، پوشش ۲ میلیون خانوار در سایر شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۳۰ مگابیت بر ثانیه، واگذاری فرکانس‌های باقی‌مانده در باند ۳ هزار و ۵۰۰ مگاهرتز، ظرفیت‌سازی برای بومی‌سازی ۲۰ درصد از تجهیزات پسیو (عملکردشان نیاز به برق ندارد) و اکتیو (فعال) شبکه ملی فیبرنوری و افتتاح خط تولید تجهیزات انتهایی برای خدمات فیبرنوری با ظرفیت حداقل یک میلیون مودم برای اتصال به فیبرنوری از جمله برنامه‌های وزارت ارتباطات در سال ۱۴۰۱ است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا