اخبار ایران

توسعه ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری یک توهم و آرزویی محال است

انتقاد جدی فعالان اینترنت ثابت از طرح توسعه ۲۰ میلیون پورت و تعرفه‌گذاری دستوری قیمت اینترنت

دیروز در سازمان نظام صنفی رایانه‌‎ای تهران، جلسه‌ای با حضور فعالان و مدیرعاملان شرکت‌های حوزه اینترنت ثابت برگزار شده است تا پیرامون موضوعات مختلفی از جمله تعرفه اینترنت ثابت و توسعه ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری تبادل نظر شود.

گزارش سایت پیوست درباره این جلسه و نظرات مختلف مطرح شده از سوی مدیرعامل‌های شرکت‌هایی مانند آسیاتک، های‌وب، فناپ تلکام و رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران را می‌خوانیم:

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌‎ای تهران، احمدرضا نخجوانی مدیرعامل گروه شرکت‌های شاتل در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان اپراتورهای ثابت به منظور بررسی چالش‌ها و مشکلات اپراتورهای اینترنت ثابت و افزایش تعرفه اینترنت در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزاری شد، افزایش ۲۰ میلیون پورت در سه سال آینده را یک توهم دانست و گفت‌: «طرح این موضوع در بازاری که کل ارتباطات ثابت آن به ۱۰ میلیون پورت نمی‌رسد یک شوخی محض است.»

او در ادامه از فرایند تصمیم‌گیری درباره تصویب طرح‌های توسعه شبکه فیبرنوری در فاصله زمانی کوتاه انتقاد کرد.

داوود هادی‌فر عضو هیات مدیره های‌وب هم ضمن تایید گفته‌های متخصصان پیشین ایجاد ۲۰ میلیون پورت جدید در کشور را یک عدد غیرواقعی و آرزویی محال دانست و گفت: «در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن حتی اگر پول هم باشد، موانعی مانند شهرداری‌ها و هماهنگی طولانی بین‌بخشی قطعاً اجازه نمی‌دهد این عدد واقعی شود.»

هادی‌فر افزود: «ما به عنوان سرمایه‌گذاران این بخش قدرت ریسک خود را از دست داده‌ایم. نمی‌توانیم هم تورم ۵۰ درصدی و افزایش هزینه‌های سرسام‌آور را تحمل کنیم هم به سوددهی کم رضایت بدهیم. در حالی که روز نخست به ما وعده آزاد بودن تعرفه‌ها را دادند امروز به خاطر قوی بودن ابزار تعرفه‌ها حاضر به رها کردن آن نیستند و اجازه نمی‌دهند سرمایه‌گذاران در این بخش تصمیم بگیرند. سال‌های سال است که مردم را با کارهای سیاسی نسبت به تعرفه اینترنت حساس کرده‌ایم. آن‌قدر که دیگر کسی به گران شدن گوشت و کرایه تاکسی و غیره حساسیتی نشان نمی‌دهد اما به گران شدن اینترنت حساسیت نشان می‌دهند.»

بهروز نصراللهی مدیر دفتر مدیرعامل آسیاتک با اشاره به اینکه تعرفه اینترنت ثابت از سال ۹۲ تا ۹۶ روندی صعودی را طی کرده و از سال ۹۶ تاکنون بدون تغییر مانده است گفت: «این در حالی است که هزینه‌های زنجیره تامین خدمات در این سال‌ها همواره صعودی بوده است. این رویکرد وزارت ارتباطات در چند سال اخیر منجر به کوچک‌تر شدن بازار ارتباطات ثابت و عدم بازگشت سرمایه در توسعه ارتباطات و تغییر نسل شده است به نحوی که امروز سازمان به دنبال توسعه ارتباطات ثابت از طریق اپراتورهای تلفن همراه است.»

او ادامه داد: «تغییر نکردن این مصوبه در طول این سال‌ها و افزوده شدن انتظارات مردم هر روز کار را برای فعالان حوزه IT سخت‌تر کرده است. با چه امیدی و چه پشتیبانی‌ای قرار است به سرمایه‌گذاری فکر کنیم؟»

جهانگیر آقازاده عضو هیات مدیره‌ فناپ تلکام هم که با زیر و بم کار توسعه شبکه در کشور آشناست توضیح داد: «افزایش ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور یک کار غیرمنطقی است و تمام صاحب‌نظران این حوزه هم‌نظر هستند. برای بررسی بیشتر این طرح باید جلسات کارشناسی دقیق و میزگردهای علمی برگزار شود تا از همه‌ زوایا مورد ارزیابی قرار گیرد.»

او با بیان این مطلب که طرح‌های غیرعلمی و غیرتخصصی صرفاً هزینه‌های گزاف به کشور وارد می‌کنند گفت: «روزی اعلام شد اینترنت به ۱۰ درصد باقی‌مانده روستاهای کشور هم خواهد رسید اما آیا واقعاً مطالعه‌ای شد که این روستاها امکان این مهم را دارند؟ در همه جای دنیا نقاطی از کشور است که امکان انتقال شبکه اینترنت را ندارند. به جای این هزینه اگر جاده دسترسی برای روستا تامین شود خیلی از مشکلات مردم حل می‌شود.»

او ادامه داد: «اگر تعرفه‌گذاری توسط بازار انجام شود هم کیفیت قابل قبول می‌شود هم نوع خدماتی که عرضه می‌شود. کمیت نباید مورد توجه باشد. وقتی ما محتوایی برای اینترنت ۱۰۰ کیلوبایت نداریم چرا اصرار داریم این اینترنت را به خانواده‌ها عرضه کنیم؟»

حسین ریاضی رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز در این نشست با یادآوری این نکته که آخرین نوسازی در شبکه با دلار سه هزار تومانی انجام شده است گفت: «در حال حاضر کسی توان نوسازی این شبکه را ندارد. وظیفه سنگینی در انجمن‌های صنفی داریم تا روشنگری کنیم و جامعه را نسبت به ضرورت نوسازی شبکه اینترنت کشور حساس کنیم. مردم وقتی واقعیت‌ها را بدانند حتماً همراهی می‌کنند.»

او تاکید کرد: «دولت قطعاً بدون این روشنگری‌ها نسبت به اخذ تصمیماتی برای مردم اقدام می‌کند و ما در این زمینه نباید کوتاهی صنفی داشته باشیم. اگر به مردم توضیح دهیم که عدم نوسازی شبکه چه خطر بزرگی برای زندگی آنها در عصر دیجیتالی دارد قطعاً با ما همراه خواهند شد.»

ریاضی ادامه داد: «۹۰ درصد مردم مصرف اینترنت معمول و اندکی دارند و تنها ۱۰ درصد از محل اینترنت به کسب‌وکار مشغول‌اند و افزایش هزینه‌ها در زندگی آنها تاثیری ندارد.»

در ادامه این نشست علیرضا کشاورز جمشیدیان دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز از همکاران خود خواست تا با تشکیل دبیرخانه‌ای مشترک بین تشکل‌ها زمینه اطلاع‌رسانی دقیق در حوزه فعالیت‌های خود و موضوعات حساس پیش رو را فراهم کنند.

او افزود: «اگر بحث افزایش قیمت را به صورت عریان مطرح کنیم محکوم به شکست خواهیم بود. باید برای موفقیت در این بخش از تجارب تشکل‌های دیگر بهره‌مند شویم و موضوع افزایش تعرفه‌ها را پیش ببریم. برای مثال باید یا به سمت هوشمندسازی قیمت‌ها برویم یا عادلانه کردن آن. اتفاقی که در حوزه افزایش حمل‌و‌نقل درون‌شهری افتاد و با پذیرش مردم هم روبه‌رو شد.»

در انتهای این جلسه، حسین اسلامی رئیس هیات مدیره‌ نصر تهران بر تداوم نشست‌های مشترک و رایزنی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهرداری و توانیر تاکید کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
peivast

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا