اخبار ایران

وزیر ارتباطات: اپراتورها خواهان افزایش قیمت اینترنت تا هر گیگابایت ۴۰ هزار تومان هستند

امکان استعلام وضعیت فیبرکشی با کد پستی در آینده‌ای نزدیک

وزیر ارتباطات می‌گوید اپراتورها به این افزایش قیمت فعلی و تغییر بسته‌ها و حذف بسته‌های پرمصرف قانع نیستند و خواهان افزایش قیمت اینترنت تا سقف تعرفه‌های مصوب در سال ۱۳۹۵ هستند.

«عیسی زارع‌پور» از امکان استعلام وضعیت فیبرکشی منزل با کدپستی در آینده‌ای نزدیک گفت و شرط پذیرش افزایش قیمت‌ها در اینترنت ثابت و موبایل را ۲ برابر شدن سرعت اینترنت و پوشش سراسری شبکه ۴G تا سه سال آینده عنوان کرد.

شب گذشته، «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات در برنامه تلویزیونی «صف اول» حضور یافته و درباره اقدامات وزارت‌خانه‌اش طی ۶ ماه گذشته، صحبت‌های مفصلی انجام داد. از جمله درباره پروژه ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری، افزایش قیمت اینترنت، شبکه ملی اطلاعات و مباحث دیگر، نظرات خود را گفتند.

شرط و شروط افزایش قیمت اینترنت از زبان وزیر ارتباطات

از مهم‌ترین صحبت‌های وزیر ارتباطات در این گفت‌وگو، بحث پیرامون افزایش قیمت اینترنت بود. به گفته عیسی زارع‌پور، افزایش قیمت اینترنت فعلی در چارچوب مصوبه قدیمی کمیسیون تنظیم مقررات بوده است در حالی‌که اپراتورها خواهان افزایش قیمت تا سقف تعرفه مصوبه سال ۱۳۹۵ هستند.

همان‌طور که همه خوب می‌دانیم؛ قیمت هر گیگابایت اینترنت موبایل برای سیم‌کارت دائمی در این مصوبه ۴۰ هزار تومان و برای سیم‌کارت اعتباری ۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات

البته، زارع‌پور می‌گوید که وزارت ارتباطات با این تقاضای اپراتورها مخالفت شده است. او می‌گوید اصولا وزارت ارتباطات با هرگونه افزایش قیمت اینترنتی که به افزایش کیفیت و سرعت منجر نشود؛ مخالف است:

«ما به دنبال افزایش سود اپراتورها نیستیم. از آن‌ها توجیهات برای افزیش قیمت و برنامه برای توسعه و افزایش کیفیت خواسته‌ایم. اگر موارد مطرح شده از سوی اپراتورها معقول باشد، با اعمال قیمت جدید موافقت خواهیم کرد مشروط بر اینکه فشار زیادی به مردم وارد نشود.»

وزیر ارتباطات در این برنامه، شروط وزارت‌خانه‌اش برای دادن مجوز افزایش قیمت را بیان کرد و گفت پوشش سراسری و ۱۰۰ درصدی شبکه موبایل ۴G و رسیدن به پوشش ۱۰ درصدی ۵G به همراه افزایش ۲ برابری سرعت، شروطی هستند که به ازای افزایش قیمت اینترنت از اپراتورها خواستند و آن‌ها باید برای انجامشان تعهد بدهند.

به‌زودی رهگیری وضعیت فیبرکشی منزل با کد پستی

«عیسی زارع‌پور» دوباره به پروژه ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری در سه سال و نیم اشاره کردند و آن را تنها نسخه شفابخش ارتباطات ثابت دانستند. وزیر ارتباطات ضمن تشریح برنامه‌های این وزارت‌خانه برای توسعه فیبر نوری مانند تهیه بسته حمایتی برای ترغیب بازیگران و اپراتورها در لایه دسترسی یا تخصیص ۵ درصد از محل درآمدهای دولت بابت اپراتورها را به توسعه پورت فیبر نوری، بیان کردند که برای تحقق پروژه ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری به ۳ میلیون کیلومتر فیبر نوری نیاز است.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات

زارع‌پور می‌گوید تا یکی دو ماه دیگر، اپراتورها پای کار پروژه اینترنت فیبر نوری آمده و برای توسعه فیبر نوری در کشور همکاری می‌کنند تا این پروژه سرعت بیشتری بگیرد. مردم نیز می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت iranfttx.ir و وارد کردن کدپستی خود، از وضعیت و زمان فیبرکشی محله‌شان باخبر شوند.

زارع‌پور اشاره کردند فعلا ۱.۴ میلیون پورت نوری در کشور راه‌اندازی شده است که حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار پورت مربوط به FTTH و ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار پورت مربوط به VDSL است.

او درباره سرعت پورت‌های فیبر نوری نیز می‌گوید:

«تاکنون ۲۸ جلسه در خصوص شبکه ملی اطلاعات تشکیل شده است. اکنون میانگین سرعت اینترنت ثابت و سیار در حدود چند ۱۰ مگابیت بر ثانیه است و ما به دنبال سرعت چند ۱۰۰ مگابیتی در شبکه بر بستر شبکه ملی اطلاعات هستیم. حتی گفته‌ایم که ۱۰ درصد پورت‌های فیبر نوری باید یک گیگابیت باشد.»

وزیر ارتباطات در این گفت‌وگو به موانع توسعه فیبر نیز اشاره کردند و گفتند که شرکت‌ها و اپراتورها با موانعی از سمت دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری‌ها، وزارت نیرو و… روبه‌رو هستند که باید این موانع برطرف شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. باسلام
    برای توسعه اینترنت ثابت از نظرم باید تعرفه های اینترنت ثابت ADSL همین مصوبه سال ۹۶ بمونه و گرون یا ارزونتر نشه و سرویس های VDSL و FTTH کمی گرونتر بشن از اون طرف به اپراتورهای ثابت مجوز داده بشه درصورتیکه شبکه منطقه ای که کاربر سرویس میگیره به روز شد و سرویس جدید مثل VDSL و FTTH در دسترس قرار گرفت سرویس ADSL رو منتقل به سرویس جدید کنن به صورت اجباری، به این شکل هم اینترنت های داغون گرون نمیشن و هم تا سرویس بهتری به دست کاربر نرسه افزایش قیمتی نمیبینه و همچنین اپراتورهای ثابت برای توسعه شبکه و درامد بیشتر ترغیب میشن کاربرها رو به سرویس های جدید منتقل کنن (برای این گفتم اجباری منقل کنن چون اگه سرویس های جدید گرون باشن و قبلی ارزون کمتر کسی تمایل پیدا میکنه سرویسش رو عوض کنه اما اگه اجباری باشه و اپراتور اجباری کاربرها به سرویس جدید ببره کاربر مجبور میشه سرویسش رو عوض کنه و وقتی سرویس بهتر بگیره مطئنا ناراضی نمیشه حتی با قیمت بیشتر.)
    یه مثال بزنم تا متوجه بشید؛ اقا میثاق الان از دوستان نزدیک تون بپرسید حاضرن اینترنت ثابت بسیار بهتر ولی گرونتر حالا مبتنی بر فیبر یا VDSL بخرن یا نه؟ من که از مردم و درکل از هرکی میپرسم میگه اره میخوام، در دسترس باشه چرا نخوام.

    اقای میثاق محمدی‌زاده اگه شماهم با بنده موافق هستید لطفا این پیشنهاد رو به دست وزیر ارتباطات برسونید یا هم یه پست در مورد این پیشنهاد بزارید حتی میتونید در کارزار هم یه کمپین بزنید تا مردم رای بدن.
    مرسی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا