اخبار ایران

از هر صد ایرانی چند نفر اینترنت ثابت و مودم دارند؟

وضعیت ایران در میانگین جهانی اشتراک اینترنت ثابت

در آخرین گزارش رگولاتوری، ضریب نفوذ اینترنت ثابت ۱۲.۶۹ درصد اعلام شده و ضریب نفوذ اینترنت موبایل ۱۰۷.۵۵ درصد است.

حدود ۱۰ میلیون و ۶۶۱ نفر در ایران کاربر اینترنت ثابت و حدود ۹۰ میلیون و ۳۵۴ هزار نفر کاربر اینترنت موبایل و همراه هستند.

اما این آمارها را می‌توان به شکل دیگری هم دید. اینکه دقیقا در ایران به ازای هر ۱۰۰ نفر، چند نفر به اینترنت ثابت دسترسی دارند یا میانگین اشتراک اینترنت ثابت چند است و نسبت به آمارهای جهانی چه وضعیتی دارد؟ چند درصد خانواده‌های ایرانی به اینترنت ثابت و مودم دسترسی دارند؟

گزارش رگولاتوری در پایان سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد با فرض اینکه هر خانواده از یک مودم ثابت استفاده می‌کند؛ میانگین دسترسی خانواده‌های ایرانی به اینترنت ثابت حدود ۴۰ درصد است.

شاید سوال کنید چگونه ضریب نفوذ اینترنت ثابت حدود ۱۲ درصد بود ولی دسترسی خانواده‌ها به اینترنت ثابت به ۴۰ درصد رسید. در میانگین دسترسی به اینترنت ثابت، به ازای هر خانواده ایرانی آمارگیری و محاسبات انجام می‌شود و نه به ازای هر نفر ایرانی. به همین دلیل هم با فرض هر مودم برای یک خانواده، ۴۰ درصد خانواده به اینترنت ثابت دسترسی دارند. البته، قطعا در این خانواده‌ها از اینترنت موبایل هم استفاده می‌شود.

آمار اینترنت ثابت و موبایل

یک معیار دیگر هم به نام «میانگین میزان اشتراک اینترنت ثابت» داریم که نسبت به جمعیت کشورها ارزیابی می‌شود. معیار «میانگین میزان اشتراک اینترنت ثابت» در کل جهان برابر با ۱۵ اشتراک به ازای هر ۱۰۰ نفر است ولی در ایران این معیار برای ۸۵ میلیون ایرانی می‌شود ۵.۱۲ مشترک به ازای هر ۱۰۰ نفر ایرانی که باز نشان می‌دهد وضعیت اینترنت ثابت ایران خوب نیست و هم از نظر سرعت و هم از نظر تعداد پورت‌ها و اشتراک‌ها عقب‌تر هستیم.

در سطح جهانی، فناوری ADSL دیگر اینترنت ثابت محسوب نمی‌شود؛ چون نمی‌تواند اینترنتی با سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه بدهد. اگر اشتراک‌های اینترنت ADSL ایران را از این آمارها حذف کنیم؛ اوضاع بسیار بدتر شده و باید بگوییم کمتر از ۵ درصد کل جمعیت کشور ایران به اینترنت باندپهن ثابت دسترسی دارند.

در اینترنت موبایل، ۱۰۷ نفر به ازای هر یک صد نفر جمعیت کشور به اشتراک اینترنت موبایل دارند.

این آمارها حکایت از یک عقب‌ماندگی در اینترنت ثابت کشور دارند و باید عزمی جدی برای جبران این عقب‌ماندگی با توسعه پورت‌های اینترنت VDSL و FTTH رخ بدهد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا