اخبار ایران

سرعت اینترنت ایران اندکی بیشتر شد

نگاهی به آخرین گزارش سایت اسپیدتست درباره سرعت اینترنت موبایل و ثابت ایران و جهان

گزارش سایت اسپیدتست از وضعیت اینترنت در ماه آوریل نشان می‌دهد سرعت و رتبه اینترنت موبایل و ثابت ایران اندکی ناچیز افزایش یافته است ولی هنوز در پایین‌های جدول پرسرعت‌ترین کشورها قرار دارد؛ به‌ویژه وضعیت اینترنت ثابت ایران که در رتبه ۱۴۴ و کاملا ناامیدکننده است.

سایت اسپیدتست هر ماه، گزارشی از میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت در جهان و کشورها منتشر می‌کند. این گزارش براساس تست‌هایی است که کاربران کشورهای مختلف با ابزار Speedtest روی اینترنت موبایل و ثابت گرفتند.

تقریبا می‌توان گفت اسپیدتست، معتبرترین مرجع رتبه‌بندی سرعت اینترنت در جهان شده است. در ایران همه رسانه‌ها، کارشناسان و مسئولان دولتی و خصوصی به نتایج و رتبه‌های آن استناد می‌کنند. مثلا، وزیر ارتباطات چندی پیش و با استناد به همین افزایش رتبه و سرعت اینترنت ایران گفت که وضعیت اینترنت بهتر شده و اتصال‌ها سریع‌تر شدند. اسپیدتست صرفا یک معیار مقایسه سرعت اینترنت کشورها است و به طور دقیق وضعیت اینترنت هر کشور را نشان نمی‌دهد.

حالا، در این مطلب می‌خواهیم با هم نگاهی به گزارش ماه آوریل این موسسه داشته باشیم و وضعیت سرعت اینترنت در جهان و ایران را ارزیابی کنیم.

مقایسه سرعت اینترنت در جهان

اسپیدتست می‌گوید در ماه آوریل ۲۰۲۲، سرعت اینترنت موبایل و ثابت در جهان افزایش پیدا کرده است.

در جهان، میانگین دانلود سرعت اینترنت موبایل به ۳.۷۵ مگابیت بر ثانیه رسیده است و میانگین آپلود هم ۸.۷۸ مگابیت بر ثانیه با تاخیر ۲۹ میلی‌ثانیه‌ای است. در ماه مارس (ماه گذشته) میانگین سرعت موبایل ۲۹.۹۶ مگابیت برای دانلود و ۸.۷ مگابیت برای آپلود بود.

سرعت اینترنت جهان
وضعیت اینترنت موبایل و ثابت در جهان

میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت در جهان هم ۶۳.۴۶ مگابیت بر ثانیه و میانگین سرعت آپلود به ۲۷.۰۶ مگابیت با تاخیر ۱۰ میلی‌ثانیه می‌رسد. در ماه گذشته، میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت جهان ۶۲.۵۲ مگابیت و آپلود ۲۶.۹۸ مگابیت بود.

سریع‌ترین اینترنت
سریع‌ترین کشورها در اینترنت موبایل

در اینترنت موبایل، کشور امارات با سرعت ۱۳۴.۴۸ مگابیت در رتبه نخست است و کشورهای قطر و نروژ با ۱۲۹.۳۶ مگابیت و ۱۱۶.۱۷ مگابیت در رتبه‌های بعدی هستند.

سریع‌ترین اینترنت
سریع‌ترین کشورها در اینترنت ثابت

در اینترنت ثابت، کشور سنگاپور مانند چند سال اخیر با سرعت ۲۰۷.۶۱ در رتبه نخست قرار دارد و کشورهای شیلی و تایلند در رتبه‌های بعدی هستند.

مقایسه سرعت اینترنت در ایران

اما سرعت اینترنت موبایل و ثابت ایران در ماه آوریل نسبت به ماه مارس چه تغییراتی داشته است؟

گزارش اسپیدتست نشان می‌دهد میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل ایران در ماه آوریل به ۲۴.۹۵ مگابیت رسیده است. متوسط سرعت آپلود هم ۹.۵۹ مگابیت و تاخیر ۳۱ میلی‌ثانیه است. در ماه گذشته، میانگین سرعت دانلود ایران ۲۴.۹۰ و آپلود ۹.۳۹ مگابیت بود.

رتبه سرعت اینترنت موبایل
سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه آوریل

همین‌طور، رتبه اینترنت موبایل ایران با یک پله صعود به رتبه ۷۳ رسیده است که در ماه گذشته روی رتبه ۷۴ بود. مقایسه سرعت اینترنت موبایل ایران با کشورهای دیگر نشان می‌دهد که ایران در این بخش چندان عقب‌ماندگی ندارد و با کمی بهبود شبکه موبایل می‌تواند سرعت‌ها و رتبه‌های بهتری بگیرد.

رتبه سرعت اینترنت موبایل ایران
رتبه سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه آوریل

اما عمده مشکل و عقب‌ماندگی در اینترنت ثابت است. جایی که ایران در ماه مارس رتبه ۱۴۴ را کسب کرده و یک پله صعود داشته است. میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران برای دانلود ۱۰.۲۳ مگابیت و برای آپلود ۱.۵۹ مگابیت است که برای اینترنت ثابت یک سرعت فاجعه محسوب می‌شود.

رتبه اینترنت ثابت ایران
سرعت اینترنت ثابت ایران در ماه آوریل

ایران در ماه گذشته، میانگین سرعت ثابت دانلود ۹.۹۵ مگابیت و آپلود ۱.۱۰ مگابیت را داشت.

رتبه سرعت اینترنت ثابت ایران
رتبه سرعت اینترنت ثابت ایران در ماه آوریل

همان‌طور که مشاهده شد؛ ایران در ماه آوریل اندکی سرعت اینترنت خود را افزایش داده است ولی این بهبود سرعت اصلا به چشم نمی‌آید؛ چون قطعی‌های مکرر، اشباع شبکه موبایل، ترافیک و کندی و اختلال‌ها باعث نارضایتی مردم از اینترنت شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا