اخبار ایران

در فروردین ۱۴۰۱ فقط ۱۵ هزار پورت فیبر نوری نصب شده است

سرعت کند پروژه ملی ۲۰ میلیون فیبر نوری و عدم استقبال کاربران

آمارهای سایت iranfttx نشان می‌دهد تا پایان سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱ میلیون و ۴۳۰ هزار پورت اینترنت پرسرعت فیبر نوری (FTTH و VDSL) در کشور راه‌اندازی شده است ولی فقط ۳۴۰ هزار پورت در حال استفاده و فعال هستند و مابقی پورت‌ها فعلا فعال نیستند. همچنین، در فروردین ماه ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۵ هزار پورت فیبر نوری در کشور راه‌اندازی شده است.

دولت و وزارت ارتباطات از بهمن ماه ۱۴۰۰ پروژه ملی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری طی ۳.۵ سال را کلید زدند و برای گزارش‌گیری آنلاین و ماهیانه از این پروژه، سایت iranfttx.ir راه‌اندازی شده است.

آخرین به‌روزرسانی این سایت مربوط به فروردین ماه ۱۴۰۱ است که نشان می‌دهد در مجموع ۱.۴۳۰.۰۳۲ پورت فیبر نوری راه‌اندازی شده است. از این تعداد پورت اینترنت پرسرعت، حدود ۱ میلیون و ۱۳۲ هزار پورت FTTH و ۲۹۸ هزار پورت VDSL هستند.

پروژه اینترنت فیبرنوری

تعداد کاربران یا سرویس‌گیرندگان نیز در پایان فروردین ماه ۱۴۰۱ برابر با ۳۶۰.۸۴۱ نفر است که ۲۰۸ هزار نفر پورت FTTH و ۱۵۲ هزار نفر پورت VDSL دریافت کردند. این آمار به طور کامل نشان می‌دهند استقبال از اینترنت فیبر نوری پایین بوده است و هزینه‌های آن برای کاربران خانگی و مردم عادی بالا است یا اینکه دقیقا برایشان توضیح داده نشده است که اینترنت فیبر نوری چه مزایایی دارد.

اینترنت فیبر

در اسفند ماه ۱۴۰۰، تعداد کل پورت‌های فیبر نوری نصب شده در کشور برابر با ۱ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۸۹۲ پورت بود که در مقایسه با آمار پایان فروردین ماه ۱۴۰۱، نشان می‌دهد در طی ماه نخست سال فقط حدود ۱۵ هزار پورت اینترنت فیبر نوری نصب شده است. روندی که برای رسیدن به ۲۰ میلیون پورت نوری طی ۳.۵ سال بسیار کند نشان می‌دهد.

توسعه فیبر نوری شتاب می‌گیرد اما …

البته، در این بازه زمانی، هنوز قراردادها و تفاهم‌نامه‌های وزارت ارتباطات و رگولاتوری با اپراتورها برای توسعه فیبر نوری منعقد نشده بود و بسیاری از اقدامات حمایتی دولت در این پروژه مشخص نبودند.

حدود دو هفته پیش، رگولاتوری با ۹ اپراتور تفاهم‌نامه‌ای را برای توسعه ۸.۵ میلیون پورت فیبر نوری در ۹ شهر کشور طی یک سال امضا کرد. همچنین، دولت اپراتورهای مشارکت‌کننده در پروژه فیبر نوری را از مالیات این پروژه معاف کرده و درآمدهای خود را به حداقل و برابر با ۰.۰۱ درصد قرار داده است تا مشوق‌هایی برای شرکت‌های اینترنتی باشد.

با این حال، هنوز اپراتورهای بزرگی مانند همراه اول، ایرانسل، مخابرات و … برای این پروژه اعلام آمادگی نکرده و حاضر به همکاری، به‌ویژه ارائه سرویس اینترنت فیبر نوری در کلان‌شهرهایی مانند تهران، اصفهان، تبریز، اهواز، مشهد و … نشده‌اند.

در پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها، قرار است ۸۰ درصد خانواده‌های هر استان به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کنند و حداقل ۵۰ درصد کاربران باید سرعت اینترنت ۵۰ مگابیت به بالا داشته باشند و ۱۰ درصد کاربران شرکتی و کسب‌وکاری به اینترنت با سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه برسند.

در این طرح، سرویس اینترنت پرسرعت در سه مدل FTTH (کابل‌کشی فیبر نوری از مخابرات تا داخل منزل)، FTTB (کابل‌کشی فیبر نوری از مخابرات تا دم ساختمان و بعد استفاده از کابل مسی برای سرویس VDSL) و FTTC (کابل‌کشی فیبر نوری از مخابرات تا کافوی اینترنتی نزدیک مشتری و بعد کابل‌کشی مسی از کافو تا منزل برای VDSL) ارائه شود.

انتظار می‌رود در ماه‌های بعدی سال ۱۴۰۱ و از جمله در تابستان و پاییز، تعداد درگاه‌های اینترنت فیبر نوری بیشتری راه‌اندازی شود؛ ضمن اینکه شرکت‌های اینترنتی و دولت باید فکری به حال قیمت بالای اینترنت FTTH بکنند تا مشتریان خانگی بیشتری از این سرویس استفاده کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا