اخبار ایران

کدام اپراتور موبایل در ترابردپذیری و به چنگ آوردن مشترکان رقبا پیروز شد

بررسی آمار ترابردپذیری اپراتورها، از ابتدای اجرای این طرح تا به امروز

داستان ترابردپذیری از سال ۱۳۹۵ آغاز شد. در طرح ترابردپذیری، مشترک با سیم‌کارت یک اپراتور و حفظ شماره خود می‌تواند از خدمات اپراتور موبایل دیگری استفاده کند. شما بدون تعویض سیم‌کارت یا شماره تلفن، از شبکه و خدمات اپراتور دیگری بهره می‌برید.

هنگامی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۹۵ با ارسال نامه‌ای به اپراتورهای موبایل، ازشان خواست که قابلیت ترابردپذیری را برای مشترکان فعال کنند؛ جنگ رسمی ترابردپذیری میان اپراتورها آغاز شد و هریک تلاش می‌کرد مشترکان بیشتری از رقیب به چنگ بیاورد.

اکنون، بیش از هفت سال است که این جنگ میان سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل در جریان است و هریک می‌توانند مشترک رقبا را به سوی خود ترابرد کنند.

منطق می‌گوید که مردم از اپراتورهای قدیمی‌تر به سوی اپراتورهای جدیدتر با هدف دریافت خدمات بهتر حرکت کنند. آمار ترابردپذیری در سال‌های نخست هم این موضوع را تایید می‌کرد. مثلا، در سال ۱۳۹۵ برتری مطلق با شرکت رایتل بود اما در سال‌های بعدی، جز سال ۱۳۹۸ که ایرانسل برتری جزئی داشت؛ در همه سال‌ها همراه اول موفق شده بیشترین ترابرد را از سوی دو رقیب خود داشته باشد.

براساس آماری که رگولاتوری از ترابردپذیری تا پایان سال ۱۴۰۰ منتشر کرده است؛ از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا کنون،  بیش از یک میلیون و چهارصد و هفتاد هزار ترابرد میان مشتریکن سه اپراتور برتر ایران یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل ثبت شده است.

آمار ترابردپذیری

۷۱۳ هزار و ۸۳۴ مورد از ترابرد‌های ثبت شده مشترکان به مقصد همراه اول بوده و این اپراتور میزبان ۴۹ درصد از کل ترابردهای صورت گرفته بوده است. در عین حال ۶۸۶ هزار و ۱۴۰ مشترک نیز سیمکارت خود را به ایرانسل ترابرد کردند تا این اپراتور سهم ۴۷ درصدی از کل ترابردهای صورت گرفته داشته باشد.

تنها ۶۸ هزار و ۹۹۶ مشترک سیمکارت به رایتل ترابرد داشتند و این اپراتور سهم ۵ درصدی از بازار مشترکان ترابرد شده را در اختیار دارد.

شاید مواردی مانند کیفیت ارائه خدمات و درصد پوشش‌دهی شبکه همراه اول موجب شد تا این اپراتور برخلاف انتظارها بتواند به سرعت خود را به اپراتور برتر در طرح ترابردپذیری اثبات کند و به عنوان اپراتور میزبان، بالاترین میزان ترابرد پذیری را داشته باشد.

در دوران کرونا، آمار ترابردپذیری به همراه اول افزایش یافته است که نشان می‌دهد کیفیت شبکه و سرعت اینترنت و همین‌طوری پایداری همراه اول در این زمینه خوب بوده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا