اخبار ایران

دوباره سراغ راه‌اندازی مرورگر و موتور جست‌وجوی ملی رفتیم!

اعضای شورای عالی فضای مجازی می‌گویند کاربران شبکه‌های اجتماعی بومی افزایش یافته و دولت باید خدمات دیجیتالی بیشتری روی آن‌ها بدهد

با انتشار گزارش جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی دیروز به ریاست رئیس جمهور روی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دوباره بحث ساخت مرورگر وب و موتور جست‌وجوی ایرانی و بومی داغ شده است.

ظاهرا اعضای شورای عالی فضای مجازی در این جلسه و در پی گزارش‌هایی که نشان می‌دهد کاربران پلتفرم‌های بومی افزایش یافتند؛ درخواست ارائه خدمات دولتی دیجیتالی بیشتری روی شبکه‌های اجتماعی ایرانی شده و مهم‌تر اینکه درخواست کردند هرچه زودتر مرورگر و موتور جست‌وجوی ایرانی راه‌اندازی شود.

موضوع موتور جست‌وجوی ایرانی شاید تاریخچه‌ای ۱۵ ساله داشته باشد و اولین بار در سال‌های ۱۳۸۵ الی ۱۳۸۶ مطرح و به صورت یک پروژه ملی تصویب و بودجه‌هایی برای آن اختصاص یافت و پس از چند سال هم نمونه‌هایی رونمایی شد.

از آن زمان تا کنون، بارها بحث موتور جست‌وجوی ملی مطرح شده و باز نمونه‌هایی معرفی و حتی برخی نمونه‌ها در فضای مجازی و وب ایرانی شروع به کار کردند ولی هیچ‌یک نتوانستند در جذب مخاطب موفق باشند.

حالا، جای تعجب دارد که دوباره بحث طراحی و بومی‌سازی و راه‌اندازی مرورگر وب و موتور جست‌وجوی ایرانی مطرح شده است.

در جلسه دیروز شورای عالی فضای مجازی که ۵ مصوبه یا دستورالعمل داشت؛ بیان شد شبکه ملی اطلاعات تا کنون ۴۳ درصد پیشرفت داشته است و قرار شد تا پایان سال به ۶۶ درصد پیشرفت برسد.

همین‌طور، درباره توسعه شبکه فیبرنوری و رساندن اینترنت پرسرعت فیبر به منازل کاربران بحث و تبادل‌نظر شده و دوباره شورای فضای مجازی و دولت روی این موضوع تاکید داشتند که پوشش این شبکه به شکلی باشد که همه خانواده‌ها و منازل بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

تمرکززدایی از شبکه اطلاعاتی کشور در تهران و تصویب راه‌اندازی چند قطب مرکزداده در کشور از دیگر مصوبات شورای عالی فضای مجازی در دیروز بوده است.

در روز گذشته، بحث مدیریت فضای مجازی و طرح صیانت در جلسه شورای عالی فضای مجازی مطرح نشد و همین‌طور مشخص نشده است که مرورگر و موتور جست‌وجوی ملی براساس چه پلتفرم یا فناوری طراحی و ساخته می‌شوند و آیا قرار است از تجارب ناموفق گذشته درس و عبرت بگیریم یا خیر!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا