اخبار ایران

مصرف اینترنت ایران نصف شد؛ فهرست فیلتر شده‌ها طولانی‌تر

سرریز شدن اختلالات اینترنت موبایل به سوی اینترنت ثابت و نگرانی جدی کسب‌وکارهای آنلاین

مدیرعامل صبانت می‌گوید اختلال در اینترنت، مصرف ترافیک اینترنت ثابت را ۵۰ درصد کاهش داده است. احتمالا، اینترنت موبایل که در برخی از ساعت‌های شبانه‌روز قطع است یا اینکه فقط سایت‌های داخلی را باز می‌کند؛ با کاهش ترافیک بسیار بیشتری روبرو شده است.

این وضعیت بحرانی اینترنت ایران، با گسترش اختلالات در اینترنت ثابت، مثلا قطعی‌های چند ساعته در اینترنت مبین‌نت و افزوده شدن سایت‌ها و سرویس‌های بیشتری به فهرست فیلتر شده‌ها، هر روز بدتر هم می‌شود.

با شروع اعتراض‌ها و ناآرامی‌های در ایران، اینترنت موبایل با اختلالات گسترده‌ای روبرو شد. اگرچه، اینترنت ثابت قطع نشده و کمتر با قطعی روبرو بود ولی از این اختلالات در امان نمانده است.

احمد بیدآبادی، مدیرعامل صبانت دراین‌باره می‌گوید: «پهنای باند مصرفی کاربران ما در این چند روز ۵۰ درصد افت کرده است.»

اختلال زیرساخت اینترنت ایران

بیدآبادی در ادامه می‌گوید: «هزینه‌های زیرساخت، تجهیزات و نگهداری ما همچنان به قوت خود باقی است اما فروش‌مان نصف شده و این مساله باعث خوابیدن کسب‌وکار ما شده است.»

کاهش مصرف اینترنت؛ افزایش فیلتر شده‌ها

فیلترینگ اینستاگرام، واتساپ و چندین شبکه اجتماعی به همراه سرویس‌های اسکایپ، سایت‌های گوگل و مایکروسافت و کندی اینترنت، باعث شده مصرف اینترنت ثابت کاربران خانگی به نصف و بیشتر کاهش پیدا کند.

قطعی اینترنت مبین نت

دیروز، سایت نت‌بلاکس از اختلال و قطعی اینترنت مبین نت خبر داد. مبین‌نت سرویس اینترنت TDLTE ارائه می‌دهد که یک اینترنت ثابت است. قطعی و اختلالات اینترنت مبین نت باعث خشم کاربران شده و این ترس را ایجاد می‌کند که اختلالات اینترنت موبایل به اینترنت ثابت نیز گسترش پیدا کند و به ترتیب شاهد قطعی و اختلال و اینترانت شدن اینترنت مخابرات، اینترنت شاتل، اینترنت آسیاتک و … باشیم.

فیلتر پلی استور مرورگر کروم

به این وضعیت اینترنت ایران، فیلتر شدن هر روزه تعداد سایت و سرویس را هم اضافه کنید. مثلا، امروز در خبرها آمده است که فروشگاه پلی‌استور گوگل فیلتر شده است؛ اختلالاتی در سرویس ساند کلاود مشاهده شده است یا اینکه در برخی گزارش‌ها آمده است که موتور جست‌وجوی بینگ نیز فیلتر شده است.

دیروز هم در خبرها آمده که سایت مایکروسافت و ایکس باکس برای گیمرها مدتی فیلتر شده ولی دوباره باز شد. بازی معروف Clash of Clans نیز فیلتر شده است.

نت‌بلاکس در یک گزارش گفته است خسارت ناشی از قطعی اینترنت در ایران ساعتی حدود ۱.۵ میلیون دلار است.

طولانی‌تر شدن این اختلالات و محدودیت‌های اینترنت ایران، می‌تواند خسارت‌های بزرگ و جبران‌ناپذیری را به کسب‌وکارها کوچک، شرکت‌های اینترنتی و فعالان مجازی تجاری وارد کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا