اخبار ایران

مخابرات: سال آینده ۴۰۰ هزار مشترک اینترنت فیبر نوری جدید جذب می‌کنیم

افزایش مشترکان در نیمه اول امسال محقق نشد ولی در نیمه دوم تا کنون ۷۹ هزار مشترک جدید فیبر نوری داشتیم

مدیرعامل مخابرات می‌گوید امسال ۷۹ هزار مشترک جدید FTTH داشتیم و در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۰۰ هزار مشترک دیگر اینترنت فیبر نوری جذب می‌کنیم. مدیران مخابرات اعتقاد دارند «فیلترینگ» باعث کند شدن توسعه فیبر نوری شده است.

دیروز، «مجید سلطانی»، مدیرعامل مخابرات در نشست خبری با اصحاب رسانه، به سوالات‌شان درباره موضوع‌های مختلف پاسخ گفت. از جمله مهم‌ترین پرسش‌های خبرنگاران، وضعیت اینترنت فیبر نوری، تعداد مشترکان، آینده FTTH و مخابرات بود.

سال آینده ۴۰۰ هزار مشترک جدید فیبر نوری می‌گیریم

مدیرعامل مخابرات درباره برنامه این شرکت برای توسعه فیبر نوری می‌گوید:

«در طرح نجما (نهضت جهادی توسعه فیبر نوری مخابرات ایران) برنامه‌ریزی کرده‌ایم که چهار تا پنج میلیون پوشش پورت FTTH و ۲ تا ۲.۵ میلیون مشترک فیبرنوری در کشور داشته باشیم.»

او درباره برنامه توسعه فیبر نوری در استان‌ها نیز این‌گونه توضیح داد:

«برنامه توسعه فیبر نوری ۱۵ استان در هیات مدیره مخابرات به تصویب رسیده و برای اجرا، ابلاغ شده است. برنامه‌های استان‌ها معمولاً دوساله هستند؛ اما در برخی استان‌های بزرگ ممکن است برنامه‌ها سه‌ساله تنظیم شوند.»

در ادامه نیز «سلطانی» گفت: «توسعه فیبر نوری استان تهران ابلاغ شده و در سال آینده (۱۴۰۲) شاهد جهش خوبی در این زمینه خواهیم بود و در افق سه تا چهارساله یک میلیون و ۶۰۰ هزار پورت FTTH برای استان تهران پیش‌بینی شده است.»

فیلترینگ، توسعه فیبر نوری را کند کرد

مدیرعامل مخابرات طرفدار توسعه فیبر نوری است و می‌گوید:

«فیبر نوری سرعت، پایداری و اطمینان را برای مشترک به‌همراه دارد. برای ما نیز مزایایی مثل کاهش هزینه‌ها دارد. با فناوری جدید هزینه‌ها به‌شدت کاهش می‌یابد؛ بالاخص هزینه منابع انسانی. در بحث توزیع‌پذیری شبکه نیز با حرکت به‌سمت فیبر نوری، از سوئیچ متمرکز به سرعت غیرمتمرکز می‌رویم که پایداری ارتباط مشترک را افزایش می‌دهد. همچنین فضا و امکاناتی که به این سوئیچ تخصیص داده می‌شود، آزاد خواهد شد که بحث فضا و نگهداری خود هزینه زیادی دارد. با حرکت به‌سمت فیبر نوری، مراکز سوئیچ ما آزاد می‌شوند که برای شرکت آورده ایجاد می‌کند.

سلطانی می‌گوید توسعه فیبر نوری، ضمن اینکه برای مشترکین ثابت، فوایدی دارد؛ در آینده به سود مشترکین اپراتورهای موبایل نیز خواهد بود؛ چون توسعه شبکه ۵G وابسته به فیبر نوری است.

در این نشست خبری، «داود زارعیان» معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران نیز گفت: «برنامه نیمه اول امسال برای افزایش مشترکان محقق نشد اما در نیمه دوم تاکنون توانسته‌ایم ۷۹ هزار مشترک جدید فیبر نوری جذب کنیم و برای سال آینده برنامه داریم ۴۰۰ هزار مشترک جدید FTTH جذب کنیم.»

مشترکین FTTH مخابرات

او به موضوع فیلترینگ هم اشاره کرده و می‌گوید: «موضوع فیلترینگ یک شوک به همه وارد کرده و روند توسعه فیبر نوری را کند کرده است.»

البته، معاون تجاری مخابرات می‌گوید با بررسی‌های صورت گرفته در بخش مشترکین فیبر نوری، عمدتا بسته‌های خود را تمام می‌کنند که نشان می‌دهد فیلترینگ چندان موثر نبوده است:

«رشد فروشمان در این چند ماه نیز بیشتر شده است. البته با رفع فیلتر، مصرف می‌تواند بالاتر برود و انگیزه‌های بیشتری (برای استفاده از سرویس فیبر نوری) ایجاد شود.»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام
    ما که رفتیم مخابرات ۵ -۶ تا مشترک نزدیک به هم گفتند کمه و نمیتونیم خدمات فیبر بهتون بدیم.
    شما ارائه کنید ما درخواست میدیم.

  2. سلام و عرض ادبی دوباره;
    اینترنتو قطع کردن بعد ۵ سال.. وقتی میپرسم چرا ؟!! میگن قراد داد شما تمام شده تو پنل کابری هم نوشته اینترنت شما به علت عملیات غیر مجاز قطع شده است.
    من فکر نمیکنم اوضاع اینترنت فیبر نوری به این زودی ها درست بشه درامد نجومی نت بیسیم چیزی نیست که بشه ازش به سادگی گذشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا