اخبار ایران

قطعی اینترنت رکورد زد؛ سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۹۰ بار قطع شد!

برای ما ایرانی‌ها، قطعی اینترنت پدیده‌ای کاملا آشنا، ملموس و قابل هضم است ولی در بسیاری از کشورها، تجربه قطعی یک دقیقه‌ای اینترنت نیز وجود ندارد.

این حرف به این معنا است که در کل دنیا، جز ایران، اینترنت قطع نمی‌شود؟ اشتباه می‌کنید؛ در سال ۲۰۲۲ فقط ۱۸۷ بار قطعی اینترنت در ۳۵ کشور دنیا به ثبت رسیده است.

براساس گزارش جدیدی که منتشر شده است؛ در سال ۲۰۲۲ نه تنها تعداد دفعات قطعی اینترنت بیشتر از سال ۲۰۲۱ است؛ بلکه مدت زمان قطعی‌ها هم افزایش پیدا کرده است.

در حالی‌که انتظار می‌رفت؛ پس از کاهش کرونا در سراسر جهان، قطعی‌های اینترنت نیز کاهش پیدا کنند و مردم نیاز بیشتری به اینترنت داشتند ولی این قطعی‌ها افزایش پیدا کردند.

کدام کشورها بیشترین قطعی اینترنت را دارند؟

کشور هند، رکورددار قطعی اینترنت در سال ۲۰۲۲ است؛ همان‌طور که کشور نخست قطعی اینترنت در ۵ سال اخیر بوده است. هر زمان درگیری‌های منطقه جامو و کشمیر بالا می‌گیرد؛ دولت هند از قطعی اینترنت برای فشار و خشونت بر ضد آن‌ها استفاده می‌کند.

قطعی اینترنت در جهان

روسیه، دومین کشور از نظر قطعی اینترنت است. پس از شروع جنگ روسیه با اوکراین، ارتش این کشور بیش از ۲۲ بار اینترنت را قطع کرده است. ضمن اینکه روسیه متهم به حملات سایبری به زیرساخت‌های اینترنت و شبکه کشورهای دیگر است.

کشور ایران با ۱۸ قطعی در رده سوم است و پس از آن، میانمار با ۷ قطعی و بنگلادش با ۶ قطعی قرار دارند.

چرا اینترنت قطع می‌شود؟

دلایل زیادی برای قطعی اینترنت در کشورهای مختلف وجود دارد. در حالی‌که ما ایرانی‌ها عادت داریم در هنگام برگزاری کنکور، ناآرامی‌ها و اعتراضات خیابانی یا مشکلات فنی، شاهد قطعی اینترنت باشیم ولی کاربران اینترنت در کشورهای دیگر، تجربه‌های متفاوتی دارند.

به طور کلی، می‌توان به دلایلی مانند کنترل اعتراضات، جنگ و درگیری‌های منطقه‌ای، امتحانات مدارس، انتخابات، بی‌ثباتی سیاسی یا رویداد‌های پرمخاطب مانند تعطیلات مذهبی و حتی بازدید مقامات دولتی برای قطعی اینترنت اشاره کرد.

قطعی پلتفرم‌های اینترنتی

پنج کشور به دلیل انتخابات در سال ۲۰۲۲ قطعی اینترنت را به مردم تحمیل کردند. در سال گذشته، ۱۳۳ مورد از مجموع ۱۸۷ قطعی اینترنت در کنار نوعی خشونت رخ داده است، در حالی که این آمار برای سال ۲۰۲۱ معادل ۱۱۲ مورد قطعی بود. روند قطعی اینترنت همزمان با خشونت، کاملاً افزایشی و رو به رشد است. در سال ۲۰۲۰ نیز ۹۹ مورد و سال پیش از آن ۷۵ مورد قطعی اینترنت همزمان با بکارگیری نوعی خشونت دیده می‌شود.

۹ کشور شامل بنگلادش، هند، ایران، اردن، لیبی، میانمار، سودان، ترکمنستان و اوکراین (توسط روسیه) حداقل ۴ قطعی در یک سال داشتند. در سال ۲۰۱۹، هفت کشور بودند که حداقل ۴ بار قطعی اینترنت را تجربه کردند.

به این نکته هم باید اشاره کرد که هر ساله، قطعی اینترنت پیچیده‌تر و فرآیندی هدفمندتر بر ضد برخی گروه‌ها یا کاربران می‌شود.

در سال گذشته میلادی ۲۳ کشور مجموعا ۲۸ بار پلتفرم‌های ارتباطی را قطع کردند که تقریباً با سال قبل از آن برابر است. قطع ابزار‌های ارتباطی نیز یکی دیگر از تاکتیک‌های سرکوب اعتراضات است که در سال گذشته ۲۶ بار همزمان با اعتراضات بوده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا