اخبار ایران

گام بزرگ وزارت ارتباطات برای رسیدن به ۱۰ میلیون مشترک فیبر نوری

افتتاح حساب توسعه شبکه فیبر نوری با سرمایه اولیه هزار میلیارد تومان توسط وزارت ارتباطات

وزیر ارتباطات از تصویب حساب توسعه شبکه فیبر نوری با سرمایه اولیه هزار میلیارد تومانی در هیئت دولت خبر داد. وزارت ارتباطات یک ماه فرصت دارد این حساب را ایجاد کند تا گام بزرگی در تحقق پوشش ۱۰ میلیونی فیبر نوری تا پایان امسال برداشته باشد.

در قانون بودجه امسال کشور، در ردیف‌های اعتباری (بند س تبصره ۷ قانون بودجه)، وزارت ارتباطات مکلف شده برای توسعه فیبر نوری یک حساب ویژه باز کند و اینک، هیئت دولت آن را تصویب و برای اجرا به وزارت ارتباطات ارجاع داده است.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات در شبکه اجتماعی ویراستی، از تصویب این حساب در هیئت دولت خبر داد:

«امروز در دولت آیین‌نامه بند س تبصره ۷ قانون بودجه تصویب شد. با این مصوبه، «حساب توسعه شبکه فیبر نوری» با سرمایه اولیه هزارمیلیارد تومان ایجاد می‌شود که نقطه عطفی در تأمین مالی طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها است و ان‌شاءالله با اجرای آن و سایر اقدامات، مسیر ایجاد ده میلیون پوشش تا آخر سال هموار خواهد شد.»

حساب توسعه شبکه فیبر نوری

منابع این حساب از محل اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچون حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از درآمدهای کاربران ارتباطی، موضوع قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی درزمینه پست و مخابرات و سایر منابع قانونی مربوط حاصل خواهد شد.

قرار است منابع این حساب صرف توسعه شبکه فیبر نوری و رساندن اینترنت پرسرعت به منازل و کسب‌وکارها شود.

طبق این بند، وزارت ارتباطات با همکاری نهادهای دیگر بایستی حداکثر یک ماه پس از تصویب قانون بودجه، آیین‌نامه اجرایی ایجاد این حساب را تهیه کند و به تصویب هیئت دولت برساند.

همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است گزارش عملکرد اجرای این بند مشتمل بر میزان منابع و مصارف و تعداد اماکن تحت پوشش و متصل از طریق فیبر نوری را هر سه ماه یک بار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

مشکل کجا است؟

در حالی وزارت ارتباطات امیدوار است تا پایان امسال به پوشش ۱۰ میلیون مشترک فیبر نوری برسد که تا فروردین ماه ۱۴۰۲، حدود ۳ میلیون پورت FTTH راه‌اندازی شده و تعداد مشترکان اینترنت فیبر نوری فقط ۲۴۴ هزار مشترک است.

بسیاری از کاربران اینترنت درخواست فیبر نوری دادند ولی هنوز شرایط برای دریافت این سرویس فراهم نشده و از سوی دیگر، هزاران پورت FTTH خالی در شرکت مخابرات و سایر شرکت‌ها، بی‌خریدار و بی‌مصرف باقی مانده است.

کاربران از اینترنت پرسرعت استقبال می‌کنند ولی دو موضوع، یکی محدودیت‌ها و فیلترینگ و دیگری هزینه‌ها، مانع می‌شود برای خرید اینترنت FTTH اقدام کنند.

بسیاری از کاربران با خود فکر می‌کنند؛ اگر قرار است برای یک اینترنت با سرعت ۱۰۰ مگ، ماهیانه چند صد هزار تومان هزینه کنند ولی در عمل فقط با مشکلات فیلترینگ و اختلالات و محدودیت‌ها درگیر شوند؛ بهتر است از همان اینترنت سیم کارتی یا ADSL استفاده کنند.

به نظر شما، اقداماتی مانند افتتاح حساب توسعه شبکه فیبر نوری، کمکی به پیشرفت پروژه فیبر نوری و رسیدن اینترنت پرسرعت به دست کاربران منازل می‌کند؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا