اخبار ایران

نماینده مجلس: برای اینترنت ایران باید همان کاری را بکنیم که چینی‌ها کردند

با وجود فیلتر اینستاگرام، دیگر نیازی به طرح صیانت نیست

یکی از نمایندگان مجلس حامی طرح صیانت اعتقاد دارد همان الگوی اینترنت چین باید برای اینترنت ایران پیاده شود. همچنین، او می‌گوید با وجود فیلترینگ اینستاگرام، دیگر نیازی به دنبال کردن طرح صیانت نیست.

«حسین جلالی»، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که از حامیان طرح صیانت بوده و جزو طراحان ممنوعیت استفاده از اینترنت برای افراد بدحجاب است؛ نکات و اظهارات قابل تاملی درباره اینترنت ایران، فیلترینگ و طرح صیانت داشته است.

باید اینترنت ایران مانند اینترنت چین شود

جلالی در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران، می‌گوید هکرها نتوانستند به اینترنت چین نفوذ کنند؛ چون چین اینترنت ملی دارد و ایران باید چنین الگویی را برای اینترنت خود پیاده‌سازی کند:

«باید توجه کنیم که هکرها در هر سازمانی بتوانند، ورود می‌کنند؛ پس باید ببینیم کشورهایی که مورد حمله هکرها قرار نمی‌گیرند، چه کار می‌کنند؟ هکرها تا‌به‌حال موفق به نفوذ به سیستم‌های چین نشده‌اند؛ چرا؟ چون چین اینترنت ملی دارد.»

حسین جلالی نماینده مجلس

به اعتقاد این نماینده مجلس، هکرها نمی‌توانند به اینترنت ملی نفوذ کنند:

«ما درزمینه اینترنت ملی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما هنوز تا اینترنت کاملاً و ۱۰۰ درصد ملی فاصله داریم. باید یک مخزنی داشته باشیم که تمام اطلاعاتمان داخل آن مخزن باشد و از آن مخزن گزینش کنیم. آن مخزنی که حوزه مشترک جمع‌آوری داده‌ها باشد، هنوز شکل نگرفته است. هکرها به آن مخزن که تحت عنوان اینترنت ملی از آن یاد می‌کنیم، ورود می‌کنند؛ آن وقت ما هستیم که دوست و دشمن یا ویروس و غیرویروس را تشخیص می‌دهیم و شناسایی می‌کنیم. می‌توانیم همان کاری را که چینی‌ها کرده‌اند، بکنیم.»

پیش‌تر و در حواشی  امضای توافق ۲۵ ساله ایران و چین، بحث کمک‌های فناوری چینی‌ها به ایرانی‌ها در توسعه اینترنت ثابت مطرح شد ولی وزیر ارتباطات شایعه همکاری چینی‌ها در توسعه اینترنت ملی ایران را رد کرد.

با فیلتر اینستاگرام، دیگر طرح صیانت مطرح نیست

جلالی می‌گوید با فیلتر شدن اینستاگرام و بسیاری از اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی خارجی، دیگر بحث طرح صیانت و دنبال کردن آن مهم نیست:

«با توجه به اینکه پیش از این، وزارت ارتباطات بسیاری از اپلیکیشن‌های خارجی را محدود کرد، طرح ساماندهی دیگر موضوعیت ندارد؛ چون نتیجه‌ای برای ما ندارد. با این اقدام وزارت ارتباطات تقریباً بسیاری از موارد ساماندهی فضای مجازی منتفی شد. یکی از برنامه‌های ما این بود که با اپلیکیشن‌های خارجی صحبت کنیم که فعالیت آن‌ها مشروط به وجود دفتر نمایندگی و سرور در داخل کشور باشد، اما وقتی قابلیت دسترس به اینستاگرام و سایر موارد وجود ندارد، موضوع بحث ما دیگر این موضوع نیست.»

این نماینده مجلس می‌گوید طرح صیانت در مجلس اصلا مطرح نیست.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا