اخبار ایران

همراه اول: تعرفه ۵G در ایران توجیه اقتصادی ندارد؛ ما هیچ برنامه بلندمدتی برای رفتن به ۵G نداریم!

رویکرد ما احتمالاً باید سمت مودم 5G برود

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول می‌گوید فعلا این اپراتور برنامه بلندمدتی برای توسعه ۵G ندارد و احتمالا رویکرد آن‌ها رفتن به سمت مودم ۵G باشد.

وحید شاه منصوری، مدیر مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در مراسم افتتاح آزمایشگاه ۵G این شرکت در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، درباره وضعیت ۵G در ایران و دلایل عدم تبدیل سایت‌های همراه اول به ۵G صحبت‌هایی در جمع خبرنگاران ایراد کرد.

او گفت: «شبکه‌ آزمایشی ۵G به خاطر محدودیت گوشی‌ها آنچنان در کشور گسترده نیست. امیدواریم با توسعه شبکه، سامسونگ و اپل نیز ۵G را پشتیبانی کنند. رویکرد ما احتمالاً باید سمت مودم ۵G برود.»

شاه منصوری پیرامون تعرفه ۵G افزود: «بحث دیگر در این خصوص، بیزینس و اقتصاد است. ۵G با تعرفه‌های فعلی توجیه اقتصادی ندارد و بازگشت سرمایه آن صورت نمی‌گیرد. در شرایط فعلی ما در همراه اول هیچ برنامه بلندمدتی برای تبدیل سایت‌های‌مان به ۵G نداریم.»

همراه اول توسعه 5G

در ادامه نیز به توجیه‌پذیر نبودن اقتصاد ۵G در سراسر دنیا اشاره و اظهار کرد:

«هیچ اپراتوری در دنیا نتوانسته اقتصاد ۵G را توجیه‌پذیر کند و سرمایه‌گذاری در این صنعت زیان‌دهی دارد اما بازگشت سرمایه در پنج شش سال ممکن است. تکنولوژی ایجاد شده و از سویی باید کشش آن در بازار هم ایجاد شود.»

در حالی رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در اظهاراتی عجیب گفت این اپراتور برنامه بلندمدتی برای تبدیل سایت‌های ۴G به ۵G ندارد که ایرانسل، رقیب آن‌ها با شدت و شتاب، در حال راه‌اندازی سایت‌های ۵G خود است.

ایرانسل می‌خواهد تا پایان سال ۱۴۰۲، از هزارمین سایت ۵G خود در کشور رونمایی کند.

سخنان شاه منصوری به پایین بودن تعرفه اینترنت موبایل در ایران اشاره دارد و از این رهگذر، سیاست فعلی این اپراتور در قبال ۵G را لو می‌دهد.

اینکه سراغ فروش مودم ۵G و ترغیب مشترکان به مصرف اینترنت موبایل کنند تا حاشیه سود بیشتری برای همراه اول داشته باشد.

گفتنی است در پایان این مراسم، خبرنگاران از امکانات و بخش‌های گوناگون آزمایشگاه ۵G همراه اول بازدید کردند.

به‌روزرسانی:

در خبری که خود سایت همراه اول زده، آمده:

شاه منصوری: «با راه‌اندازی این آزمایشگاه درصدد توانمندسازی حوزه ICT کشور با محوریت فناوری ۵G هستیم و در همراه اول برنامه افزایش تعداد سایت‌های ۵G از ۴۰۰ به ۱۰۰۰ سایت تا پایان سال را داریم.»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. جناب محمدزاده یک سوال فنی داشتم ، بنظرتون خرید مودم HG8245Q2 گزینه خوبیه یا اینکه بجاش یک مودم بی سیم فیبر نوری بگیرم کنارشم یک روتر مثل مدل archer c6 ؟

    1. سلام و عرض ادب
      مودم هواوی HG8245Q2 از نظر وای فای قوی است. اگر صرفا وای فای دو بانده می‌خواهید همین مودم خوبه
      ولی اگر می‌خواهید روتر گیمینگ بگیرید یا روتری که تنظیمات وی پی ان و … داشته باشد و رده متوسط بازار باشه؛ نه استراتژی خرید یک مودم فیبر نوری ارزان + یک روتر قوی مناسب است.

  2. اینگونه است که همراه اول فقط به منافع خودش میاندیشد نه پیشرفت جامعه و عدالت و توسعه.چجور هزینه کردن از جیب سهامدار در کربلا توجیح دارد.

  3. این شرکت زیرمجموعه مخابرات است و کلا از اینها نباید انتظار پیشرفت خاصی داشت من مشترک ثابت همراه اول برای چندین سال در تهران هستم الان کل روز سرعت دانلود با سرویس ۴.۵G همراه اول نهایتا بزور به ۱ مگابایت میرسد😂🤣 وقتی با ۳G تست میکنم سرعت از ۱.۵ مگابایت است بالاتره😂🤣 یعنی باورتون نمیشه مردم با چه دیوانه هایی طرف هستند
    کلا اینها دردشان چیز دگریسست که رویشان نمیشود بگویند آن هم نداشتن پهنای باند است برای همین این وضع سرعت اینترنت داغان همراه داغان است و بهانه میاورند که نمیصرفد سرویس ۵G راهاندازی کنیم این دروغگوییست خاستم بگویم که حرف این جوج مهندسهای شرکتهای خصوصی را باور نکنید فقط الان ایرانسل پهنای باند بیشتر و بهتری دارد
    اینها هنوز نتوانستند همین کل مناطق ۲۲ گانه این شهر تهران را بشکلی استاندارد و با سرعت بالا به مردم سرویسدهی کنند این سرویس ۵G بخورد پس کله کچل بیسوادشان…
    چقدر هم از روی بسته های اینترنتشان از مردم ایران مالیات میگیرند… یعنی هر ماه چند هزار میلیارد پول مالیاتی میشود که از مردم گرفته اند و جالبه که اینها باید به دولت مالیات بدهند انوقت پولش را از مردم میگیرند مقداری را برای خود برمیدارند و مابقی را به دولت میدهند….دلیل این یکم پیشرفت کاری هم که دارند و اعلام ورشکستگی نکردنشان همین مالیات گرفتنهایشان و پول توجیبی گرفتنشان از مردم است من فقط خاستم واقعیت موجود را بگویم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا