اخبار ایران

از کمبود تعداد سایت و اقتصادی نبودن ۵G تا کشمکش سر باندهای فرکانسی

وزیر ارتباطات، رگولاتوری، مدیرعامل ایرانسل و معاون فنی و توسعه همراه اول در همایش Iran 5G 2023 چه گفتند؟

وزیر ارتباطات می‌گوید تعداد سایت‌های ۵G ایران کافی نیست؛ رگولاتوری از راه‌اندازی ۴ هزار سایت ۵G تا پایان سال ۱۴۰۳ خبر داد و مدیرعامل ایرانسل هم از اقتصادی نبودن ۵G صحبت کرد.

امروز، همایش ملی Iran 5G 2023 برگزار شد و در اولین روز، وزیر ارتباطات، رئیس رگولاتوری، معاون فنی و توسعه همراه اول و مدیرعامل ایرانسل صحبت کردند و از دغدغه‌های خود درباره توسعه ۵G ایران گفتند.

وزیر ارتباطات: تعداد سایت ۵G کافی نیست

وزیر ارتباطات در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران گفت وضع فعلی شبکه ۵G در ایران مطلوب نیست و باید تا پایان این دولت، تعداد سایت‌های نسل پنجم به ۱۰ درصد کل سایت‌های موبایل برسد.

زارع‌پور دوباره روی این مسئله تاکید کرد که توسعه ۵G بدون فیبر نوری امکان‌پذیر نیست و حتما باید هر دو شبکه را با هم پیش ببریم.

وزیر ارتباطات در این همایش گفت: «نسل پنجم حتما زیرساختی مبتنی بر فیبر می‌خواهد. من هفته پیش به عمان رفتم که ۸۰ درصد پوشش ۵G دارد. آنها هم ابتدا فیبر را دنبال کردند. فیبر نوری زیرساختی برای نسل پنجم و نسل‌های بعدی است.»

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات توسعه ۵G در ایران به مسئه فرکانس برمی‌گردد. زارع‌پور درباره حل مسئله باند فرکانسی فایوجی گفت: «مقدمات مزایده فرکانس ۳۷۰۰-۳۸۰۰ فراهم شده است. مذاکرات برای فرکانس‌هایی که در اختیار دیگر نهادها است را نیز شروع کرده‌ایم.»

او درباره برخی خطرات و شبهات دکل‌های ۵G این‌طور اظهارنظر کرد: «در مورد نسل پنجم شبهاتی وجود دارد. دوستان در نسل پنجم بررسی کردند که میزان تشعشع از استانداردهای جهانی حتی کمتر است. برخی می‌گویند نسل پنجم با واکسن کرونا چیپست وارد بدن‌مان کرده است و برخی می‌گویند می‌شود با آن موجود زنده دانلود کرد. باید به این شبهات باید پاسخ داده شود.»

وزیر ارتباطات در همایش Iran 5G 2023 گفت تا ۵ سال آینده، شاهد یک اتفاق بزرگ در حوزه ارتباطات کشور خواهیم بود.

هدف‌گذاری وزارت ارتباطات برای اینترنت ثابت، رسیدن به سرعت متوسط ۵۰ مگابیت بر ثانیه و برای اینترنت موبایل، متوسط سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

مدیرعامل ایرانسل: ۵G اقتصادی نیست

مدیرعامل ایرانسل در همایش 5g

بیژن عباسی آرند در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات، برخی آمارهای ایرانسل درباره وضعیت شبکه ۵G که چند هفته پیش در مراسم ۱۷ امین سالگرد تاسیس این شرکت بیان کرده بود را دوباره تکرار کرد.

البته، مدیرعامل ایرانسل دوباره بحث قفل بودن مجوز گوشی‌های تلفن همراه عمده کشور برای اتصال به ۵G ایران را مطرح و روی ناترازی دخل و خرج توسعه شبکه نسل پنجم موبایل مانور داد.

او گفت: «هفته قبل ۶۵۰امین سایت نسل پنج را راه‌اندازی کردیم. در حال حاضر ۶ میلیون مشترک با قابلیت نسل پنج در کشور فعال است و ۶۰۰ هزار نفر از آن استفاده کرده‌اند. دلیلش این است بیش از ۵۰ درصد گوشی‌های فعال در کشور متعلق به یک برند خاص است که ۵G روی آنها فعال نیست و این سرویس به دلیل تحریم برای گوشی‌های کاربران به جز دو برند چینی فعال نیست.»

مدیرعامل ایرانسل هم از نبود فیبر گله کرد: «هزینه توسعه شبکه مخصوصا موبایل بالاست. نبود زیرساخت فیبر توسعه شبکه موبایل را گران کرده است. اگر فیبر داشتیم طراحی شبکه موبایل به شکل دیگری بود. در بسیاری از کشورها دکل‌های بزرگ با این ابعاد و تعداد دیده نمی‌شود.»

کاهش سرمایه‌گذاری اپراتورها به دلیل افت ارزش پول ملی، چالش دیگر مطرح شده از سوی عبارسی آرند برای توسعه ۵G است: «در ایرانسل سال ۹۶-۹۷ قریب به ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردیم اما از آن موقع به دلیل کاهش ارزش پول ملی توان سرمایه‌گذاری اپراتورها کم شد. زمانی سالی یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کردیم و الان به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.»

چرا ۵G در ایران اقتصادی نیست؟ جواب مدیرعامل ایرانسل را بخوانید:

«هزینه‌ها دلاری و درآمدها ریالی است و تعرفه‌ها نیز تغییر نکرده است. سرویس موبایل در دنیا یک سرویس لوکس است و برای استفاده شبانه‌روزی نیست. مردم شب‌ها باید از شبکه ثابت استفاده کنند در صورتی که پیک مصرف شبکه موبایل یازده شب است. توان اپراتورها به دلیل ثابت ماندن تعرفه در چند سال اخیر کاهش یافته است و با تعرفه‌های فعلی ۵G در ایران اقتصادی نیست.»

رگولاتوری: ۴ هزار سایت ۵G تا پایان ۱۴۰۳

رئیس رگولاتوری در همایش 5g

امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برای شروع یک سری آمارها درباره تاخیر شبکه در نسل‌های مختلف موبایل داد:

«متوسط تاخیر شبکه ثابت تهران ۱۰ میلی ثانیه است در ۳G نیز ۴۰ میلی ثانیه و برای ۴G هم  ۳۰ میلی ثانیه است. این تاخیر در ۵G به ۱۲ میلی ثانیه می‌رسد.»

موضوع دیگری که رئیس رگولاتوری درباره‌اش حرف زد؛ باندهای فرکانسی است:

«نیازمندی اصلی نسل پنجم فرکانس است. Low band زیر هزار مگاهرتز است و ضریب نفوذ و پوشش آن زیاد است اما مشکل این است محدودیت سرعت دارد و به صورت اسمی ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

در Mid band هم باند فرکانسی خوبی داریم. سرعت در این محدوده می‌تواند تا یک گیگاهرتز افزایش یابد. از لحاظ پوششی هم تا چندین کیلومتر می‌تواند پوشش ایجاد کند.

سرعت واقعی نسل پنجم در باندهای بالاتر است اما پوشش آن یک و نیم تا دو کیلومتر است و امکان نفوذ در دیوار و درخت را ندارد که می‌شود برای آن راهکارهایی در نظر گرفت.»

معاون فنی و توسعه همراه اول: باند فرکانسی ۷۰۰ را می‌خواهیم

معاون فنی همراه اول

حمید بهروزی، معاون فنی و توسعه همراه اول در همایش ملی توسعه نسل پنچم ارتباطات گفت: « آرپو اپراتورها در استرالیا ۳۴ دلار است و فرکانس با ۱۸ میلیون دلار در اختیارشان قرار گرفته است. در ایران با آرپوی زیر یک دلار باید به قیمت‌گذاری فرکانس توجه شود.»

معاون فنی و توسعه همراه اول می‌گوید دولت برای ۵G مشوق بگذارد: «محرکه‌های اقتصادی نسل پنجم بحث خودرو متصل و خودروی خودران است که تاخیر پایین و پایداری بالا نیاز است. در شبکه‌های خصوصی غیر عمومی ۵G می‌تواند برخی صنایع را متحول کند.»

همین‌طور، او به باند فرکانسی ۷۰۰ اشاره کرد و گفت باید استفاده از آن در موبایل را جدی بگیریم؛ چون در جاهایی که برای پوشش‌های فضای بسته مشکل داریم می‌تواند کمک بسیار خوبی کند.

– منبع عکس‌ها: سایت پیوست


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. آقا ۵جی اصلا از کجا دراومد ؟ پله های نردبان پیشرفت یکی یکی طی میکنن ما چرا از یه شاخه به شاخه دیگه میپریم هنوز تکنولوژی فیبر نوری که مال چند سال پیشه نداریم چیمون از کشور های اطراف مثل عربستان ترکیه آذربایجان که کل کشور فیبر نوری کردن کمه ؟ کاش کل سرمایه فعلا روی ساخت یه شبکه باکیفیت فیبر نوری بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا