اخبار ایران

شورای رقابت تصویب کرد: اپراتورها بسته‌های اینترنت بلندمدت و پر حجم بدهند

آیا اپراتورهای موبایل زیر بار مصوبه جدید شورای رقابت می‌روند؟

شورای رقابت مصوب کرد اپراتورهای موبایل باید به مشترکان خود بسته‌های اینترنت بلندمدت و پر حجم ارائه کنند.

آن‌طور که خبر رسیده، جلسه ششصد و بیست‌وسوم مرکز ملی رقابت تحت عنوان موضوع «برخورد با کم‌فروشی و عدم تنوع در کمیت و مدت بسته‌های اینترنت» برگزار شده است و اپراتورها را ملزم به ارائه بسته‌های اینترنتی متنوع کرده است.

«سپهر دادجوی توکلی»، سخنگوی شورای رقابت درباره این جلسه و مصوبه به ایسنا می‌گوید:

«شورای رقابت علیه اقدام اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی مبنی بر حذف بسته‌های حجیم بلندمدت (براساس شکایت‌های واصله از سوی مردم) مصوبه‌ای صادر و اپراتورها را ملزم کرد که بسته‌های اینترنتی متنوع‌تر با حجم بالا که در حقیقت ذائقه مصرف‌کنندگان را پاسخ می‌دهد، ارائه دهند.»

براساس صحبت‌های سخن‌گوی شورای رقابت، اپراتورهای موبایل باید بسته‌های اینترنت بلندمدت، متنوع و با حجم بالا، طبق قیمت‌های متعارف به مردم بدهند.

اپراتورها ملزم شدند نه تنها بسته‌های بلندمدت گذشته خود را برگردانند؛ بلکه آن‌ها را متنوع‌تر و با طول زمانی متناسب‌تر ارائه کنند.

از دیگر مصوبات جلسه شورای رقابت، تعرفه قیمتی بسته‌های اینترنت بوده که باید در چارچوب مصوبات قانون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی باشند.

بسته اینترنت حجیم

بازگشت بسته‌های اینترنتی بلندمدت و حجیم با قیمت گران‌تر

نکته مهم اینجا است رگولاتوری به اپراتور اجازه می‌دهد هر گیگابایت اینترنت همراه را تا ۴۲ هزار تومان بفروشند.

بنابراین، عملا این امکان وجود دارد که اپراتورها اقدام به ارائه بسته‌های اینترنتی بلندمدت و پر حجم ولی با قیمت‌های گران‌تر از بسته‌های سابق کنند.

شورای رقابت در مصوبه خود روی «متعارف» بودن قیمت بسته‌های اینترنتی تاکید کرده است ولی مشخص نیست منظور از قیمت متعارف دقیقا چیست و الان چه کسی تعیین می‌کند قیمت یک بسته اینترنت، متعارف است یا خیر؟

ضمن اینکه باید دید قدرت اجرایی دستورات شورای رقابت چقدر است و آیا اپراتورها از این شورا حرف‌شنوی دارند؟

اپراتورهایی که در چند ماه گذشته، به هر دری زدند تا قیمت اینترنت همراه را افزایش دهند؛ خیلی بعید است زیربار مصوبه جدید شورای رقابت بروند و بسته‌های بلندمدت و حجیم گذشته خود را برگردانند.

خود وزارت ارتباطات و رگولاتوری، بیش از دو سال است در حال فشار آوردن روی اپراتورها برای ارائه بسته‌های بلندمدت هستند و حتی وعده‌اش را هم دادند ولی موفق نشدند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا