اخبار ایران

شورای عالی فضای مجازی استفاده از فیلترشکن را ممنوع کرد

تشکیل کارگروهی ۷ نفره برای بررسی وضعیت ابزارهای فیلترشکن

شورای عالی فضای مجازی، مصوبه «بررسی راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش‌شکن‌ها» را ابلاغ کرد که بند ۶ آن به ممنوعیت استفاده از فیلترشکن ها اختصاص دارد.

چند روزی است بحث فیلترشکن‌ها و استفاده از سکوهای خارجی پیام رسان و شبکه‌های اجتماعی با پوسته بومی در رسانه‌ها و فضای مجازی داغ است.

در واقع، این‌ها بندها مصوبه‌ای موسوم به «بررسی راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش‌شکن‌ها» شورای عالی فضای مجازی هستند.

این مصوبه در ۶ بند به تصویب رسیده و اکنون برای ابلاغ به دستگاه‌های مرتبط فرستاده شده است.

شورای عالی فضای مجازی

استفاده از پلتفرم‌های خارجی با پوسته داخلی

در بند ۴ این مصوبه که حسابی سروصدا به پا کرد؛ اجازه ایجاد دسترسی به خدمات مفید سکوهای پر کاربرد خارجی در قالب‌های حکمرانی پذیر بخشی و پوسته‌های داخلی و بومی را صادر می‌کند.

به زبان ساده‌تر، شرکت‌ها می‌توانند برای تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، توییتر و شبکه‌های اجتماعی نظیر این‌ها، پوسته داخلی بنویسند و کاربران از طریق این پوسته‌ها به این سرویس‌ها دسترسی پیدا کنند؛ چیزی مشابه هاتلگرام و تلگرام طلایی که در گذشته بود.

برخی از رسانه‌ها، این بند را رفع فیلترینگ این برنامه‌ها تفسیر می‌کنند و البته کارشناسان امنیت و شبکه، دسترسی به تلگرام و اینستاگرام را از طریق پوسته‌های داخلی، خطرناک قلم‌داد کرده‌اند.

استفاده از فیلترشکن ممنوع

اما بند ۶ این مصوبه نیز خبرساز شده است؛ جایی که می‌گوید: «استفاده از ابزارهای پالایش‌شکن ممنوع می‌باشد، مگر مواردی که دارای مجوز قانونی می‌باشند.»

استفاده از فیلترشکن ممنوع

این بند استفاده از فیلترشکن‌ها (پالایش شکن) را ممنوع اعلام کرده جز اینکه در مواردی که مجوز قانونی گرفته شده باشد.

در ذیل این بند، توضیح داده شده برای بررسی ابزارهای فیلترشکن، کارگروهی ۷ نفره با مسئولیت رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور و عضویت دادستان کل کشور، وزرای اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات، نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دو نفر از اعضای حقیقی شورای عالی تشکیل و نتایج اعلام شود.

احتمالا، این کارگروه باید راهکارهایی برای مقابله با فیلترشکن‌ها پیشنهاد دهد.

تا پیش از این، قانون فقط خرید و فروش فیلترشکن را ممنوع اعلام کرده بود ولی اینک استفاده از فیلترشکن هم رسما جرم تلقی می‌شود.

سایر بندهای مصوبه شورای عالی فضای مجازی در موضوع‌های زیر است:

بند ۱: درباره ترغیب تولیدکنندگان و کسب‌وکارهای داخلی برای کوچ از پلتفرم‌های خارجی به پلتفرم‌های داخلی است. بر اساس تبصره این ماده این طرح باید به‌گونه‌ای آماده شود که ظرف ۶ ماه پس از ابلاغ، حداقل ۵۰ درصد تولیدکنندگان محتوای صفحات و کانال‌های پرمخاطب فعالیتشان را به پلتفرم‌های داخلی منتقل کنند.

بند ۲: تبلیغ اشخاص حقوقی در بستر پلتفرم‌های خارجی ممنوع اعلام شده است.

بند ۳: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به صورت انحصاری، زمینه ارائه خدمات دولتی فراگیر و ضروری را روی سکوهای داخلی فراهم کند.

بند ۴: اشاره شد درباره دسترسی به سکوهای خارجی با پوسته داخلی است.

بند ۵: خدمات «تحریم شکن ها» به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

بند ۶: ممنوعیت استفاده از فیلترشکن ها

هنوز جزئیات زیادی درباره این مصوبه و اینکه مثلا چگونه می‌خواهند مانع از استفاده وی پی ان ها شوند یا چه جرمی برای استفاده‌کنندگان از فیلترشکن‌ها در نظر گرفته شده؛ منتشر نشده است.

اکنون، چند ده میلیون کاربر ایرانی دارند از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند و یک بازار بزرگ مالی را پشت سر خود می‌بیند که به این سادگی قابل چشم‌پوشی نیست.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا