اخبار ایران

«ابرینو» اولین سرویس ذخیره‌سازی ابری کاملا بومی ایران برای کاربران خانگی و سازمانی معرفی شد

دیروز، طی یک نشست خبری راه‌کارهای ذخیره‌سازی ابرینو برای کاربران خانگی و سازمانی معرفی و مورد بررسی قرار گرفتند. 

ابرینو اولین سرویس ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری ابری در ایران است که به طور کامل در داخل کشور توسعه و بومی‌سازی شده است و سرورهای آن نیز در ایران هستند.

ابرینو توسط شرکت سامانه‌نگار آتنا یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آتنا راه‌اندازی شده است. ابتدا این سرویس برای کاربران خانگی عرضه شده و اکنون پس از طی کردن فاز اول خدمات‌دهی؛ می‌خواهد سرویس‌ها و راه‌کارهای خود را برای سازمان‌ها ارایه بدهد.

راه‌کارهای ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری ابری؛ رایج‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای نگه‌داری و محافظت از اطلاعات شخصی و سازمانی هستند و نسبت به راه‌کارهای دیگری مانند استفاده از هارددیسک‌های اسکترنال یا سرورهای ذخیره‌سازی NAS مزایای بهتری دارند.

در نشست خبری دیروز؛ ابتدا مدیران ابرینو اطلاعاتی درباره وضعیت وحشتناک از دست رفتن اطلاعات یا سرق اطلاعات روی دستگاه‌های موبایل؛ نوت‌بوک، هارددیسک و شرکت‌ها ارایه دادند و به جای خالی یک سرویس ابری ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری بومی در ایران اشاره کردند. 

تمام سرورهای ابرینو در ایران هستند و اولین مزیت این سرویس اینجا است که هیچ اطلاعاتی به بیرون از مرزها یا روی سرورهای کشورهای دیگر قرار نمی‌گیرد. این سرویس برای کاربران خانگی و سازمانی بسیار مقرون‌به صرفه است و راه‌کارها و امکانات بسیار زیادی در اختیارشان قرار می‌دهد. 

سازمان‌ها می‌توانند از فضای ابری خصوصی استفاده کنند یا حتا درخواست قرار دادن اطلاعات‌شان روی هر سرور و مرکزداده دولتی در سراسر کشور را داشته باشند تا امنیت و اعتماد بیشتری فراهم شود. 

با استفاده از نرم‌افزارها و اپ‌های ابرینو برای اندروید و ویندوز؛ از هر مکانی و هر زمانی دسترسی به اطلاعات برای کاربران فراهم می‌شود. مدیران شبکه می‌توانند روی گوشی موبایل خود گزارش‌ها و دسترسی‌های مختلف را مشاهده و تنظیم کنند. 

در سرویس‌های ابرینو امکان اشتراک‌گذاری اطلاعات با دیگران وجود دارد؛ به طور خودکار و برنامه‌ریزی شده یا بی‌درنگ از اطلاعات و فایل‌های مهم و انتخاب شده نسخه بکاپ گرفته می‌شود؛ می‌توان از اطلاعات روی گوشی‌های موبایل مانند شماره تماس‌ها و دفترچه تلفن‌ها، پیامک‌ها و اطلاعات دیگر پشتیبان‌گیری کرد. 

ابرینو به هر کاربر خانگی ۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان می‌دهد و اگر کاربری بیشتر از این مقدار نیاز داشته باشد؛ می‌تواند با هزینه‌ای ۷۰ هزار تومانی فضایی یک ترابایتی خریداری کند که از هر هارددیسکی ارزان‌تر و همه‌جا در دسترس است. 

روی راه‌کارهای سازمانی نیز به هر کاربر سازمانی ۲ ترابایت فضا داده می‌شود که هزینه‌ای ۲۰ هزار تومانی دارد. روی راه‌کارهای سازمانی طیف بسیار متنوعی از امکانات و خدمات مانند انواع دسترسی‌ها یا کنترل دسترسی‌ها، تعریف گروه‌ها و کاربران مختلف، گزارش‌گیری‌ها، ذخیره‌سازی اطلاعات روی سرورهای مورد درخواست سازمان و اطمینان از محافظت اطلاعات ارایه می‌شود.

مدیران ابرینو تاکید داشتند که اطلاعات کاربران و سازمان‌ها در چندین سرور و مرکزداده ذخیره شده تا امکان از دست رفتن آن‌ها بسیار کاهش پیدا کند. همین‌طور؛ دسترسی به این اطلاعات شامل قوانین کشوری است و تنها با مجوز برخی قضات مشخص شده توسط دادگستری و قوه قضاییه در شرایط خاص امکان‌پذیر است.

توسعه‌دهنده‌گان وب می‌توانند با API ارایه شود برای ابرینو؛ اپ‌ها و امکانات خلاقانه جدیدی فراهم کنند یا از این سرویس روی برنامه‌های ساخت سایت وردپرس و دیگر سی‌ام‌اس‌های رایج بهره ببرند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا