اخبار ایران

نگاهی به تعرفه‌های جدید اینترنت مصرف منصفانه شرکت‌های های‌وب، شاتل و مخابرات

تمام شرکت‌های اینترنتی باید تا دهم آذرماه؛ تعرفه‌های جدید اینترنت مصرف منصفانه را اعلام و به اطلاع مشترکان برسانند.

یکی از مزایای اینترنت منصفانه به گفته مدیران وزارت ارتباطات؛ ایجاد فضای رقابتی از سوی شرکت‌های اینترنتی است. هر شرکت می‌تواند یک حجم به کاربران پیشنهاد بدهد. همین‌ موضوع؛ باعث شده کاربران بی‌صبرانه منتظر تعرفه‌ها و سرویس‌های شرکت‌های اینترنتی هستند.

تا حالا؛ سه شرکت های‌وب، شاتل و مخابرات تعرفه‌های خود را اعلام کردند. با هم نگاهی به این قیمت‌ها و سرویس‌ها خواهیم انداخت و در انتهای یک مقایسه کوتاه داریم:

تعرفه‌های های‌وب

اولین شرکتی که با جسارت تمام تعرفه‌های اینترنت منصفانه خود را اعلام کرد؛ شرکت های‌وب بود. های‌وب شرکت‌هایی مانند پارس‌آنلاین را نیز خریداری کرده و احتمالا این سرویس‌ها و تعرفه‌ها به‌زودی برای کاربران شرکت پارس‌آنلاین نیز اعمال می‌شود.

جدول تعرفه‌های اینترنت مصرف منصفانه های‌وب به شرح زیر است:

همان‌طور که در جدول مشخص است؛ اینترنت ۱۶ مگابیت این شرکت با حجم ۱۶۰ گیگابایت قیمتی ۸۰ هزار تومان دارد. های‌وب از ترافیک نیم‌بهای داخلی صحبت کرده ولی مشخص نکرده است چقدر از این ۱۶۰ گیگابایت ترافیک داخلی یا بین‌الملل است. این مدل آزادانه برای کاربران بسیار به‌صرفه است و حجمی که استفاده می‌کنند؛ چه داخلی یا بین‌الملل مختار هستند.

های‌وب می‌گوید در صورتی که حجم کاربر به اتمام برسد؛ سرعت اینترنت به میزان ۱۲۸ کیلوبیت خواهد رسید. البته کاربران می‌توانند حجم اضافه خریداری کنند.

تعرفه‌های شاتل

جدول تعرفه‌های اینترنت مصرف منصفانه شاتل را نیز در زیر مشاهده می‌کنید.

اینترنت ۱۶ مگابیت این شرکت باز هم قیمتی ۸۰ هزار تومان دارد ولی حجمی ۳۲۰ گیگابایت دارد که یک سوم آن برای ترافیک بین‌الملل و مابقی برای ترافیک داخلی است. سوال اینجا است که کاربر ایرانی چگونه می‌خواهد این مقدار حجم ترافیک داخلی را روی سایت‌های ایرانی استفاده کند در صورتی که تمامی کاربران به حجم ترافیک بین‌الملل بیشتری نیاز دارند.

شاتل هم اعلام کرده است که در صورت مصرف حجم؛ سرعت اینترنت کاهش یافته و کاربر باید حجم جدید خریداری کند.

تعرفه‌های مخابرات ایران

شرکت مخابرات ایران هم تعرفه‌های اینترنت جدید خود را اعلام کرده است. جدول این قیمت‌ها را در زیر مشاهده می‌کنید:

تعرفه اینترنت ۱۶ مگابیت این شرکت نیز ۸۰ هزار تومان است و از حجم ۱۳۰ مگابایتی سود می‌برد. از این حجم نیز ۶۵ مگابایت ترافیک بین‌الملل و باقی ترافیک داخلی است. به نظر می‌رسد این طرح بهتر از اینترنت شاتل است اما باز هم به پای اینترنت های‌وب نمی‌رسد که کاربران یک مصرف آزادانه از ترافیک را دارند.

در صورتی که کاربر حجم پیش‌بینی شده را تمام کند؛ باید حجم جدید خریداری کرده یا سرعت اینترنت آن به میزان ۱۲۸ کیلوبایت کاهش پیدا می‌کند.

 

هنوز شرکت‌های دیگر تعرفه‌های جدید اینترنت خود را اعلام نکرده‌اند. در این میان و با مقایسه تعرفه‌های شرکت‌های حاضر؛ تا کنون به نظر می‌رسد شرکت های‌وب قیمت‌ها و تعرفه‌های بهتری ارایه کرده و به‌خصوص روی ترافیک بین‌الملل که چالش اصلی کاربران است؛ حجم بیشتری ارایه می‌دهد. برای اینترنت ۱۶ مگابیت مقایسه زیر را نگاه کنید:

شرکت های‌وب: ۱۶ مگابیت، ۸۰ هزار تومان، ۱۲۰ گیگابایت (مصرف آزادانه)

شرکت شاتل: ۱۶ مگابیت، ۸۰ هزار تومان، ۱۶۰ گیگابایت (۱۶۰ گیگابایت ترافیک داخلی)

شرکت های‌وب: ۱۶ مگابیت، ۸۰ هزار تومان، ۱۳۰ گیگابایت (فقط ۶۵ گیگابایت ترافیک بین‌الملل)

نظر شما چیست؟ کدام‌یک از تعرفه‌ها و سرویس‌ها را می‌پسندید و بیشتر طرف کاربر را گرفته‌اند؟ اصولا به نظر شما اینترنت مصرف منصفانه با اینترنت قبلی تفاوتی کرده است؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. ما آخرش نفهمیدیم مصرف منصفانه یعنی چی؟!!
    مگه اینترنت رو دارند مجانی به مردم میدن که میگن مصرف منصفانه!
    وزیر محترم که بارها فرموده اند صبور باشید…!!!
    با این کاراشون رسما فاتحه ADSL رو می خونند و کاری خواهند کرد که مردم از همون نت سیم کارت استفاده کنند

  2. خیلی مسخره هست سرعت دست آنها هست هر جور میخواند کم و زیادش میکنند اقلا حجم را میتونستیم کنترل کنیم با این طرح پول میکنند توی جیب شرکت ها مثل طرح سلامت که پول میکنند توی جیب پزشک ها

  3. سلام بنده چند ساله مشترک های وب هستم. های وب اعلام کرد که روز تولد ۱۰۰ گیگ رایگان میده پارسال به بنده نداد. چند روز بعد پیگیری کردم گفتن چون جواب استعلام شما از ثبت احوال نیامده لذا هدیه تولد لحاظ نشده میمونه سال بعد. و خود انها هم قبول داشتن اشکال از جانب بنده نبوده و مدارک خود را ماهها قبل تولد از طریق اپلود کردن ارسال کردم . و صحبتها و استدلال های خنده دار که جواب دادم و برای اینکه سرتان را درد نمیارم داستان پارسال رو ادامه نمیدم. چند ماه بعد مجدد پیغام دادن که کسانی که بعلت مشکل سیستم نتونستن بگیرن الان میتونن بگیرن. و بنده پس از گذشت چند ماه هدیه تولد ۱۰۰ گیگ رو گرفتم. راستش از اینکار های وب انقدر ناراحت بودم که تصمیم گرفتم دیگه تمدید نکنم ولی بعدن که دادن گفتم حالا که درست شد لذا تمدید کردم. امسال مجدد امروز دوم دی ۱۰۰ گیگ تولد رو لحاظ نکردن باز هم استلال های خنده دار . اپراتور میگه چون از ۱۰۰ گیگ قبلی ۳۶۵ روز نگذشته پس امکان ۱۰۰ گیگ امروز وجود نداره . و سال بعد میگیری گفتم اونی که گرفتم مال سال قبل بود مال امسال چی میشه. میگه شما بابت این صد گیگ پولی پرداخت نکرده اید و بابت حجمی که دارید دریافت میکنید پول داده اید. گفتم اگر بنده پولی بابت ۱۰۰ گیگ ندادم بقیه مشترکین شما هم بابت ان ۱۰۰ گیگ پول ندادن ولی انها ۱۰۰ گیگ رو گرفتن ولی بنده بخاطر اشکال در سیستم های وب نتونستم بگیرم. ایا این عدالت است که بنده هیچ کوتاهی نداشتم و نتونستم بگیرم در حالیکه بقیه گرفتن. و ان اپراتور محترم مرتب تکرار میکنه سال بعد میگیری. گفتم گرفتن سال بعد ربطی به امسال نداره شاید دو سال بعد و سه سال بعد و ۵ سال بعد هم بگیرم که همگی انها از امسال جداست. نمیدونم یا ای کیو بنده پایینه و یا…. بهر حال این کار های وب کاملن غیر منطقی و بیعدالتی و زشت هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا