اخبار ایران

همراه اول با همکاری نوکیا شبکه ۵G می‌سازد

امروز اپراتور همراه اول برای مطالعه و پیاده‌سازی نسل پنجم شبکه‌های موبایل موسوم به ۵G یک تفاهم‌نامه همکاری با شرکت نوکیا امضا کرد.

شرکت ارتباطات سیار ایران با اعلام این خبر؛ گفت امروز دوشنبه ۱۲ تیرماه؛ مدیران ارشد دو شرکت همراه اول و نوکیا با هم دیدار و تفاهم‌نامه توسعه ۵G در ایران و پیشبرد فازهای مطالعاتی و پیاده‌سازی را امضا کردند. 

شرکت ارتباطات سیار ایران می‌گوید طبق این تفاهم‌نامه؛ مشترکین همراه اول همگام با دیگر کشورهای جهان خواهند توانست از خدمات و شبکه موبایل پرسرعت ۵G بهره ببرند. لازم به ذکر است که هنوز در هیج جای دنیا شبکه و خدمات ۵G به طور رسمی عرضه نشده است و فقط در چندین شهر و منطقه آزمایشگاهی به صورت پایلوت به اجرا درآمده است. 

۵G نسل بعدی شبکه‌های موبایل پس از LTE و LTE-Advanced است که هم از نظر سرعت و هم از نظر معیارهای هوشمندی شبکه و اینترنت اشیا با نسل ۴G تفاوت‌های بسیار زیادی دارند. قرار است اولین شبکه‌های ۵G در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شوند و در سال ۲۰۲۰ شاهد فراگیرشدن این فناوری باشیم. چشم‌انداز آینده اینترنت اشیا، خودروهای خودران، پهپادها، گوشی‌های موبایل و بسیاری از تجهیزات دیگر در ۵G خلاصه می‌شود. 

در حالی شاهد فعالیت همراه اول روی شبکه ۵G و خیز این اپراتور برای ارایه خدمات نسل پنجم شبکه‌های موبایل هستیم که هنوز به اعتقاد بسیاری از کارشناسان؛ در ایران هیچ اپراتوری خدمات ۴G و LTE را به طور کامل و با مختصات شناخته شده در جهان عرضه نکرده است و شبکه‌های موبایل ایران مشکلات و سرعت پایینی دارند. 

اما از سوی دیگر؛ همکاری با شرکتی بزرگ به نام نوکیا که در توسعه زیرساخت‌های شبکه‌ای و مخابراتی تجربه بسیار زیادی دارد؛ می‌تواند همراه اول را همانند ایرانسل از نظر فنی و زیرساختی قدرتمند و پرتوان سازد. 

بهره‌گیری از خدمات ۵G در ایران هم‌گام با کشورهای پیشرفته و به‌روز دنیا؛ آرزوی شیرینی برای کاربران ایرانی است. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا