اخبار ایران

وای‌فای و ۴G همراه اول سوار قطارهای راه‌آهن خواهد شد

همراه اول از انعقاد قراردادی با راه‌آهن ایران برای ارایه وای‌فای و اینترنت ۴G به خطوط ریلی تهران – مشهد و قم – تهران خبر داد.

همراه اول در اطلاعیه خود می‌گوید:

«در فاز نخست از حرم تا حرم (قم تا مشهد) و از قم تا تهران با هزار کیلومتر مسیر ریلی انتخاب شده و پوشش داده می‌شود. در یک برنامه اجرایی که امروز تبادل می‌شود، در طول یک سال آینده کل این مسیر پوشش داده شده و در داخل قطار نیز خدمات وای‌فای ارائه می‌شود.»

راه‌آهن در سال‌های اخیر به توسعه فیبرنوری خود در مسیرهای ترانزیت و توسعه شبکه ملی اقدام کرده است تا به درآمد غیرمستقیم از طریق ارتباطات برسد و شبکه‌ موبایل و اینترنت گسترده‌تر و پایدارتری هم در مسیرهای ریلی فراهم شود.

مجمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران که در مراسم امضای قرارداد همکاری همراه اول و شرکت راه‌آهن ایران اشاره کرد:

« وجود ارتباطات در طول مسیرهای ریلی برای کسب‌و‌کارها و شرکت‌های مسافربری می‌تواند درآمدهای جانبی داشته باشد؛ به طور مثال پخش ویدئوهای سرگرمی و یا برخی خدمات می‌تواند در این حوزه فعال شود.»

هنوز ۲G و ۳G

وزیر ارتباطات یک آمار جالب هم می‌دهد:

«در پایش‌ها مشخص شده که ۶۰ درصد خطوط ریلی کشور تحت پوشش نسل دوم همراه است. همچنین ۳۸ درصد این خطوط به نسل سوم مجهز هستند که این عدد قابل قبولی نبود و به همین دلیل از اپراتورها برای توسعه و تکمیل پوشش اینترنت تلفن همراه در ایستگاه‌ها و طول مسیر راه‌آهن دعوت شد.»

قرار است طرح حرم تا حرم متوقف نشود و در فازهای بعدی، خطوط ریلی مسیرهای جنوب زیر پوشش وای‌فای و شبکه ۴G برود. همراه اول در ابتدای این طرح سودی نخواهد کرد ولی به مرور زمان می‌تواند از بخش خدمات درآمدزایی داشته باشد.

ارایه اینترنت پرسرعت در این خطوط ریلی به طور عمده در اختیار همراه اولاست و اپراتورهای دیگر باید پهنای‌باند خود را از این اپراتور تامین کنند.

ارایه وای‌فای و اینترنت ۴G در خطوط ریلی و حمل‌ونقلی قطار حرکت بسیار مثبتی است که سال‌ها پیش در کشورهای دیگر اجرا شده است.

مسافران ساعت‌ها در واگن‌های قطار هستند در حالی‌که می‌توانند از خدمات ارایه شده روی اینترنت استفاده یا به کارهای خود در طول سفر رسیدگی کنند. به این ترتیب، سفرهای با قطار موجب نمی‌شود اتصال مردم با اینترنت قطع شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا