اخبار ایران

تا سال ۱۴۰۰ شبکه ۵G همراه اول در شهرهای بزرگ راه‌اندازی می‌شود

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در گفتگو با سایت دیجیاتو خبر داد این اپراتور بین سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، نسل پنجم شبکه موبایل را در اختیار کاربران این اپراتور قرار خواهد داد.

سرانجام شبکه‌های ۵G در دنیا راه‌اندازی شدند و اولین اسمارت‌فون‌های مجهز به مودم‌های ۵G معرفی و تا روزهای آینده وارد بازار می‌شوند.

اپراتورهای موبایل ایران از دو سال پیش تحقیقات و توسعه شبکه‌های ۵G خود را آغاز کردند و با همکاری شرکت‌های خارجی دارند برای بهره‌برداری از ۵G در ایران آماده می‌شوند.

«مرتضی طاهری بخش»، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول دراین‌باره می‌گوید:

«همراه اول از سال ۹۶ مسیری را شروع کرد تا بتواند بر فناوری ۵G مسلط شود. ما با تشکیل تیم‌های مشترکی با دانشگاه شریف و تربیت مدرس، و استفاده از مشاور خارجی، رصد فناوری را شروع کرده‌ایم. بر همین مبنا تحقیقاتی را شروع‌ کرده‌ایم تا بتوانیم شبکه خود را برای بحث‌های مرتبط به ۵G آماده کنیم. فکر می‌کنم برای سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ شبکه بتواند در شهرهای بزرگ به شکل محدود، بحث مربوط به ۵G را داشته باشد.»

در حالی همراه اول برای راه‌اندازی شبکه‌های ۵G خیز برداشته است که هنوز شبکه ۴G در سراسر ایران در دسترس نیست و سرعت آن با ایده‌آل این شبکه‌ها فاصله دارد.

بسیاری از کاربران و کارشناسان اعتقاد دارند همراه اول هنوز «۴G واقعی» ارایه نداده است. طاهری بخش این حرف را قبول ندارد و می‌گوید شبکه ۴G همراه اول سرعت واقعی ارایه می‌دهد:

«عدد ۳۰۰ مگابیت به شکل تئوری و برای یک کاربر است. اما وقتی در اطراف یک سایت، بیش از هزار کاربر وجود دارد، این منابع تقسیم می‌شود و به مشترک سرعت پایین‌تر می‌رسد. اما در نقاط خلوت‌تر و در ساعاتی که کاربران کمتری آنلاین هستند، دریافت سرعت تا ۱۰۰ مگابیت محتمل است.»

توسعه شبکه‌های موبایل با شرایط فعلی ایران بسیار سخت و هزینه‌بر شده است. امیدواریم که اپراتورهای همراه یک شبکه ۵G واقعی ارایه دهند و همانند اپراتورهایی مانند AT&T یک شبکه ۴G LTE پیشرفته روی طیف‌های فراکانسی ۵G به نام شبکه موبایل نسل پنجم معرفی نکنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا