اخبار ایران

شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ADSL خواستار افزایش ۵۰ درصدی تعرفه‌ها شدند

شرکت‌های اینترنت ثابت به قیمت و تعرفه ADSL اعتراض دارند و خواستار افزایش ۴۰ الی ۵۰ درصدی تعرفه‌ها هستند. وزیر ارتباطات در برابر این اعتراض‌ها، خواستار افزایش کیفیت سرویس‌ها و به‌روز شدن فناوری‌ها است.

شرکت‌های اینترنتی به افزایش قیمت چند صد درصدی هزینه‌ها و نیروی انسانی در ماه‌های اخیر اشاره دارند و افزایش قیمت اینترنت ADSL را طبیعی می‌دانند. 

مدیرعامل گروه شاتل، «احمدرضا نخجوانی» این پرسش را مطرح کرده‌ که در یک اقتصاد تورمی که قیمت کالاها و خدمات هر ساله ده‌ها درصد افزایش می‌یابد، چگونه است که قیمت خدمات دسترسی به اینترنت، باید ثابت بماند؟

به گفته او این در حالی‌ است که چندین بار نیز با هدف توسعه‌ دسترسی کاربران به اینترنت، قیمت‌ها را طی سال‌های گذشته کاهش داده‌اند:

«با وجود آن که تلاش وزارتخانه بر این بوده است که با تثبیت قیمت پهنای باند، به شرکت‌های ارایه دهنده‌ خدمات اینترنت کمک کند، اما پهنای باند اینترنت، حداکثر ۲۵ درصد قیمت تمام شده‌ خدمات اینترنت شرکت‌های یادشده را تشکیل می‌دهد. به عنوان یک مثال ساده، از سال گذشته هزینه‌ی نیروی انسانی نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته و قیمت تجهیزات و کالاهای مصرفی برای شبکه، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. به این ترتیب، در این اقتصاد تورمیِ لجام گسیخته، طبیعی‌ست که بپذیریم قیمت خدمات اینترنت نیز، هم‌پای دیگر محصولات و خدمات افزایش یابد.»

به گفته نخجوانی شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات ارتباطات ثابت، ظرف یک سال گذشته چند هزار نفر از نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند و مصرف کنندگان نیز، دیر یا زود نخواهند توانست از خدمات پرکیفیت استفاده کنند:

«به همین خاطر نیز خواسته‌ ما از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که با افزایش ۴۰ درصدی خدمات اینترنت در کشور موافقت کند و اجازه دهد ساز و کارهای عرضه و تقاضا، قیمت را در بازار مشخص سازد.»

کیفیت خوب و مدیریت هزینه‌ها

در آن سو، مجمدجواد آذری جهرمی در برابر اعتراض شرکت‌های اینترنتی و خواسته افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی تعرفه اینترنت ADSL، آن‌ها را به به‌روزرسانی فناوری‌ها و بهبود کیفیت سرویس‌ها دعوت کرده است:

«سرمایه‌گذاری کنید؛ تکنولوژی را به روز کنید؛ تولیدات داخلی استفاده کنید؛ کیفیت خوب ارایه کنید؛ برای مردم هم پرداخت هزینه سرویس خوب قابل توجیه است.»

وزیر ارتباطات به موضوع مهم دیگری هم اشاره کرده است. شرکت‌های اینترنتی باید در هزینه‌ها مدیریت و صرفه‌جویی بهتری داشته باشند. پرداخت عدم مدیریت صحیح هزینه‌ها از جیب مردم قابل قبول نیست.

شرکت‌های اینترنتی اعتقاد دارند متوسط پرداختی یک خانواده برای اینترنت ثابت در ماه حدود ۲۵ هزار تومان است و اگر این رقم ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کند؛ هزینه‌های آن‌ها چندان محسوس نیست ولی صنعت اینترنت ثابت را نجات می‌دهد!

نظر شما چیست؟ آیا با افزایش ۴۰ الی ۵۰ درصدی افزایش تعرفه‌های اینترنت موافق هستید؟

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا