اخبار جهان

نوکیا، کوالکام و الیسا در ۵G رکوردشکنی کردند: دانلود با سرعت ۸ گیگابیت بر ثانیه

در حالی‌که سرعت شبکه‌های نسل پنجم موبایل حوالی ۵ گیگابیت است؛ نوکیا با همکاری یک اپراتور فلاندی به نام «الیسا» و کوالکام موفق شد روی امواج میلی‌متری به سرعت خیره‌کننده دانلود ۸ گیگابیت بر ثانیه بین دو گوشی دست پیدا کند.

این آزمایش کاملا در یک شرایط آزمایشگاهی و روی یک شبکه تجاری مبتنی بر امواج رادیویی میلی‌متری «mmWave» انجام شده است. اپراتور الیسا با ترکیب طیف رادیویی ۸۰۰ مگاهرتز در فرکانس‌های تجاری ۲۶ گیگاهرتز (امواج میلی‌متری) توانستند به رکورد جدید انتقال داده ۸ گیگابیتی میان دو گوشی روی ۵G دست پیدا کنند.

به طور دقیق‌تر، دو بلوک ۸۰۰ مگاهرتزی از طیف امواج میلی‌متری در یک باند رادیویی ۲۶ گیگاهرتز ادغام یا تجمیع فرکانس شده است. در این آزمایش از مودم کوالکام اسنپدراگون X55 5G با آنتن‌های QTM525 میلی‌متری استفاده شده که هر آنتن از حداکثر سرعت ۴ گیگابیت پشتیبانی می‌کند.

شبکه‌های ۵G براساس دو نوع فرکانس رادیویی راه‌اندازی می‌شوند. فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز که در ۴G هم شاهد استفاده از آن‌ها بودیم و برد بسیار دورتری دارند ولی سرعت محدودتر است و فرکانس‌های با طول موج میلی‌متری که امکان دستیابی به سرعت بالاتر را فراهم می‌کنند ولی فناوری پیچیده‌تری دارند.

در غالب کشورها از ۵G روی فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز استفاده می‌شود چون سرعت راه‌اندازی و هزینه‌های کمتری دارد ولی در ایالات متحده قرار است خدمات پهنای باند دسترسی بی‌سیم ثابت (FWA)  روی فایوجی mmWave راه‌اندازی شود.

به همین دلیل، بسیاری از اپراتورهای موبایل، توسعه فایوجی mmWave را در دستور کار خود قرار دادند. شرکت الیسا می‌خواهد از شبکه تجاری ۵G mmWave خود در سال ۲۰۲۱ رونمایی کند.

مدیران اپراتور الیسا از رکوردزنی سرعت دانلود در شبکه‌های ۵G مبتنی بر امواج میلی‌متری بسیار خشنود و شادمان هستند و آن را یک گام بزرگ در توسعه این شبکه می‌دانند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا