اخبار جهان

اپل خودش مودم ۵G می‌سازد؛ آیا منتظر سریع‌ترین اینترنت موبایل روی آیفون‌های بعدی باشیم؟

اپل پس از استفاده مودم‌های شرکت‌های اینتل و کوالکام، اکنون در حال برنامه‌ریزی، ساخت و توسعه مودم‌های اختصاصی خودش برای آیفون‌ها، آیپدها و سایر دستگاه‌های همراه است.

سال‌ها است زمزمه‌هایی درباره ساخت مودم‌های ۴G و ۵G توسط اپل به گوش می‌رسد و خرید واحد ساخت مودم اینتل توسط این شرکت نیز تاییدی بر این شایعات بود.

اکنون، اپل به طور رسمی تایید کرده به دنبال ساخت مودم موبایل برای محصولاتش است تا دیگر هیچ‌گونه وابستگی به شرکت‌های ثالث در این زمینه حتی کوالکام نداشته باشد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، معاون ارشد سخت‌افزار و فناوری اپل، جانی سروجی، روز پنجشنبه با سخنرانی میان کارمندان شرکت، آن‌ها را از جریان توسعه‌ی مودم‌های داخلی مطلع کرده است.

او از توسعه اولین مودم سلولی داخلی خبر داده و آن را یک سرمایه‌گذاری و حرکت استراتژیک بزرگ برای آینده برشمرده است. جانی سروجی به کارمندان اپل گفته است این اتفاق باعث تولید محصولات داخلی و  اطمینان از وجود خط لوله‌ای غنی از فناوری‌های نوآورانه برای آینده است.

اپل در آیفون‌های ۱۲ از مودم اسنپدراگون X55 کوالکام استفاده کرد. پیش از کوالکام، اپل از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ با اینتل بر سر ساخت مودم‌های ۴G و ۵G همکاری داشت ولی هنگامی که اینتل اعلام کرد قادر به ساخت مودم‌های ۵G مورد نیاز این شرکت نیست؛ به ناچار سراغ کوالکام رفت. اپل و کوالکام در سال ۲۰۱۷ نزاع‌ها و دعواهای دادگاهی مفصلی درباره ثبت اختراع‌های مودم‌ها داشتند.

تاریخ اولین مودم اپل؟

هنوز مشخص نیست اولین مودم ۵G اپل چه زمانی وارد بازار می‌شود. قرارداد تامین مودم‌های اپل با کوالکام ۶ ساله است که از ابتدای آوریل ۲۰۱۹ (فروردین ۱۳۹۸) آغاز شده است. نباید انتظار داشت در کوتاه‌مدت مودم اپل روی یک آیفون دیده شود. برخی شایعات می‌گوید اولین مودم‌های اپل در سال ۲۰۲۲ وارد بازار می‌شوند.

طبق شایعات قبلی، مدل‌های پیشرفته آیپد پرو در سال آینده‌ی میلادی از فناوری ۵G با فرکانس بسیار پر سرعت امواج میلی‌متری (mmWave) پشتیبانی خواهند کرد و احتمالا اپل از ماژول mmWave AiP ساخت خود برای استفاده در آیفون‌ و آیپد پرو در سال ۲۰۲۱ استفاده خواهد کرد.

گفته می‌شود که آخرین تلاش اپل در زمینه تولید ماژول‌های AiP، نشان می‌دهد که اپل به یک قدم روبه جلو برای توسعه‌ی ماژول‌های RF جلویی (RF-FEM) دست یافته است و با سرعت به سمت هدف نهایی خود به‌منظور تأمین مودم ارتباطی محصولاتش حرکت می‌کند.

اپل ثابت کرده هر زمان قطعه‌ای را خودش ساخته؛ بالاترین و بهترین کارایی را داشته و از سازگاری فوق‌العاده‌ای با اجزای دیگر دستگاه‌ها برخوردار است. این تجربه نویدبخش مودم‌های فایوجی بسیار بهینه‌تر و سریع‌تری نسبت به مودم‌های کوالکام می‌دهد!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا