اخبار جهان

مودم کوالکام اسنپدراگون X65 5G رونمایی شد؛ اولین مودم ۵G دنیا با سرعت ۱۰ گیگابیت

مودم کوالکام Snapdragon X65 5G رونمایی شد. چهارمین نسل مودم‌های ۵G که سرعت نسل پنجم شبکه‌های موبایل را از ۵ گیگابیت به ۱۰ گیگابیت می‌رساند. X65 اولین مودم ۵G در دنیا است که چنین سرعتی ارائه می‌دهد.

این مودم با فرایند ساخت ۴ نانومتری ساخته می‌شود و قرار است روی گوشی‌های پرچم‌دار دنیا سوار شود. این مودم از یک معماری ارتقایافته نسبت به X55 و X60 سود برده و از تجمیع فرکانس روی امواج زیر فرکانس ۶ گیگاهرتز (sub-6GHz) و امواج میلی‌متری (mmWave) برخوردار است.

همین‌طور، مودم X65 5G اولین مودم در دنیا است که از سیستم ۱۶ RF مربوط به استاندارد ۳GPP پشتیبانی می‌کند. ۳GPP Release 16 به‌لطف پشتیبانی از طیف‌های لایسنس‌نشده و شبکه‌های غیرعمومی به شبکه‌های ۵G کمک می‌کند از حالت عادی به حالت تجاری‌تر گسترش پیدا کنند.

کوالکام می‌گوید از این مودم فایوجی می‌توان برای اتصال به شبکه‌های مستقل و غیر مستقل ۵G استفاده کرده و اگر اپراتور موبایل شما پشتیبانی کند؛ از حداکثر سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه برخوردار خواهد بود.

مودم پیشین کوالکام سرعتی ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه داشت که البته هنوز هیچ اپراتوری موفق نشده شبکه‌ای با این سرعت راه‌اندازی کند. همین‌طور، هنوز شبکه ۵G با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه نداریم.

منتظر مودم X65 در اواخر امسال باشید

کوالکام می‌گوید مودم فایوجی X65 به این زودی‌ها روی گوشی‌های پرچم‌دار ظاهر نمی‌شود و در بهترین حالت اسمارت‌فون‌های مجهز به این مودم در دسامبر سال جاری (آذر و دی ۱۴۰۰) عرضه می‌شوند.

کوالکام در کنار مودم رده بالا و پرچم‌دار X65 خود یک مودم رده متوسط به نام X62 نیز رونمایی کرده است که از حداکثر سرعت دانلود ۴.۴ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند و برای استفاده روی گوشی‌ها و دستگاه‌های اینترنت اشیاه میان رده است.

کوالکام از آنتن موج‌میلی‌متری (mmWave) جدیدی با عنوان کوالکام ۵۴۵ (Qualcomm 545) هم رونمایی کرده است. آنتن میلی‌متری نسل جدید کوالکام معادل نسل سوم است ولی قدرت بیشتری دارد و از همه فرکانس‌های جهانی روی باندهای میلی‌متری پشتیبانی می‌کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا