اخبار جهان

ایلان ماسک: سرعت اینترنت استارلینک ۹۷ درصد سرعت نور است

عدم وابستگی ماهواره‌های اسپیس‌ایکس به دکل‌های زمینی در آینده

شاید فکر کنید سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ۱۰۰ مگابیت، ۱۵۰ مگابیت یا به گفته ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت اسپیس‌ایکس، نهایتا در مهرماه به ۳۰۰ مگابیت می‌رسد!

اگر این‌طور فکر می‌کنید؛ کاملا در اشتباه هستید و این سرعت‌ها کف سرعت انتقال داده‌های ماهواره‌های اسپیس‌ایکس هستند و تیم ایلان ماسک و همکارانش، بلندپروازی‌های بسیار بزرگ‌تری دارند.

در مهر ماه، ماهواره‌های اسپیس‌ایکس به طور کامل سراسر جهان را زیر پوشش خود دارند. ایلان ماسک و مدیران اسپیس‌ایکس وعده دادند در مهرماه هم سرعت اینترنت استارلینک بهتر و به ۳۰۰ مگابیت نزدیک‌تر شود و هم تاخیر آن بسیار کاهش پیدا کند و به ۱۵ میلی‌ثانیه برسد.

ایلان ماسک در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره سرعت استارلینک می‌گوید که اسپیس‌ایکس فناوری در ماهواره‌های خود استفاده کرده است که می‌توانند داده‌ها را با سرعتی نزدیک به سرعت نور و از طریق لیزر منتقل کنند. در این روش، دیگر ماهواره‌ها به دکل‌ها و فرستنده‌های زمینی وابسته نیستند و می‌توانند بدون نیاز به تجهیزات زمینی، عملیات انتقال اطلاعات را انجام دهند.

در حال حاضر، ماهواره‌های اسپیس‌ایکس کاملا به تجهیزات زمینی از جمله دکل‌های مخابراتی، فرستنده‌ها و تجهیزات دیگر وابسته هستند و سرعت‌های گفته شده تا کنون برای اینترنت استارلینک مانند سرعت ۱۰۰ مگابیت و ۱۵۰ مگابیت یا ۳۰۰ مگابیت مربوط به همین ارتباط ماهواره‌ها با ایستگاه‌های زمینی است.

وقتی ماهواره‌ها بتوانند بدون ارتباط با ایستگاه‌های زمینی، داده‌ها را منتقل کنند؛ هم تاخیر بسیار کاهش پیدا کرده و هم سرعت انتقال داده‌ها جهش خواهد داشت.

۴۰ درصد سریع‌تر از فیبرنوری

ایلان ماسک در یک توییت مدعی شده است که در این فناوری، سرعت انتقال داده‌ها حتی ۴۰ درصد بیشتر از فیبرنوری است و شاید شاهد کمترین تاخیر در اینترنت دنیا باشیم. حذف ایستگاه‌های زمینی و استفاده از لیزر، سبب می‌شود تا تأخیر در پردازش کم‌تر شود و مسیر انتقال داده کوتاه‌‌تر شود. بنابراین، ادعای ماسک دور از ذهن نیست.

اگر این ادعای ایلان ماسک واقعا صحت داشته باشد و ماهواره‌های استارلینک بتوانند به‌زودی به فناوری انتقال داده‌ها با لیزر و بدون وابستگی به ایستگاه‌های زمینی دست پیدا کنند؛ به طور دقیق یک ماهواره استارلینک می‌تواند سرعتی حدود ۱۸۰.۸۳۲ مایل در ثانیه داشته باشد؛ یعنی برابر با ۹۷ درصد سرعت نور در خلاء.

همین‌طور، ایلان ماسک اطمینان خاطر داده است که وقتی وابستگی ماهواره‌ها به ایستگاه‌های زمینی حذف شود؛ آن‌گاه دیگر پهنای‌باند اینترنت یا محدوده پوشش‌دهی بی‌معنی خواهد بود و در هر نقطه‌ای از زمین یک اینترنت با سرعت نور در دسترس است.

هنوز مشخص نیست این صحبت‌های اخیر ایلان ماسک یک رویا و آرزوی شخصی برای آینده اینترنت است یا واقعا یک فناوری پیاده‌سازی شده از سوی شرکت هوافضای اسپیس‌ایکس محسوب می‌شود و به‌زودی رنگ واقعیت پیدا می‌کند!

چیزی که ایلان ماسک درباره آن صحبت نکرده است؛ دستگاه‌های کاربران نهایی برای دریافت و استفاده از این اینترنت با سرعت نور است. احتمالا، ایلان ماسک به انتقال داده‌ها در میان شبکه و لینک‌های داخلی اشاره کرده است و کاربران نهایی کماکان باید با دستگاه‌های گیرنده معمولی خود به اینترنت دسترسی داشته باشند.

به نظر شما، روزی فرا خواهد رسید که بشر به اینترنت با سرعت نور دسترسی داشته باشد؟ آن‌هم در هر نقطه‌ای از جهان و بدون محدودیت پوشش‌دهی و پهنای‌باند؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
gizmochina

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا