اخبار جهان

با این سرعت کند تولید دیش اسپیس‌ایکس، امروز ثبت‌نام کنید دو سال دیگر اینترنت استارلینک دارید

اسپیس‌ایکس می‌خواهد سرعت تولید دیش‌های اینترنت استارلینک را چند برابر کند

اگر همین امروز برای اینترنت استارلینک پیش‌ثبت‌نام انجام دهید؛ دو سال دیگر تجهیزات اتصال آن از جمله دیش ماهواره‌ای به دست‌تان می‌رسد!

این تاخیر اصلا برای کاربران اینترنت استارلینک پذیرفتنی نیست و قطعا آن‌ها چنین صبر و تحملی ندارد؛ به‌ویژه اینکه ۵۰۰ دلار برای خرید این تجهیزات هزینه می‌کنند!

طبق گزارش‌های منتشر شده، شرکت اسپیس‌ایکس هر هفته تنها ۵ هزار دیش استارلینک برای سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود تولید می‌کند اما این شرکت در حال آماده‌سازی چندین خط تولید دیگر تا آخر سال است که بتواند به تقاضای گسترده مصرف‌کنندگان خود پاسخ دهد.

این شرکت در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار پیش‌سفارش برای دیش استارلینک دارد و اگر با همین سرعت تولید ۵ هزار دیش در هفته جلو برود؛ به این معنی است که بیش از دو سال طول می‌کشد تا همین سفارش‌ها به دست مشتریان برسد و این یعنی برای استارلینک یک فاجعه بزرگ!

مدیران اسپیس‌ایکس در کنفرانس مادرید وعده دادند به‌زودی ظرفیت تولید دیش‌های استارلینک را چند برابر کنند. یکی از عمده‌ترین دلایل تولید کند دیش‌های اتصال ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس، به کمبود تراشه در سراسر دنیا برمی‌گردد. درون این دیش‌ها، چندین تراشه استفاده می‌شود که اتفاقا تراشه‌هایی خاص هستند و شرکت اسپیس‌ایکس به طور اختصاصی برای اینترنت استارلینک خود سفارش داده است.

کاهش هزینه خرید دیش استارلینک

هزینه تولید این دیش‌ها نیز بالا است. در ابتدا هزینه تولید هر دیش‌ها برای شرکت SpaceX نزدیک به ۳ هزار دلار تمام می‌شد که بعد این شرکت موفق شد آن را به ۱۵۰۰ دلار و در مرحله بعدی به ۱۳۰۰ دلار کاهش دهد و اکنون با قیمت ۴۹۹ دلار به مصرف‌کننده بفروشد.

ماه گذشته، گوین شاتول، رئيس اسپیس‌ایکس گفت که انتظار می‌رود هزینه تولید این دیش‌ها حتی بیشتر از این هم کاهش پیدا کند. او در رویداد سالانه Space Symposium گفت: «ما داریم سعی می‌کنیم در اواخر امسال، هزینه پایانه‌های فعلی کاربران را به نصف کاهش دهیم.»

هنوز به طور مشخص معلوم نیست که آیا در پایان سال ۲۰۲۱ می‌توان تجهیزات کامل اتصال به اینترنت استارلینک را با قیمت ۲۰۰ الی ۲۵۰ دلار خریداری کرد یا نه اما چیزی که مسلم است؛ اسپیس‌ایکس باید هر چه زودتر، تولیدات این دیش در هفته را افزایش داده و چندین برابر کند تا بتواند به درخواست‌های مشتریان پاسخ دهد.

هزینه استفاده از اینترنت بدون حجم استارلینک نیز ماهیانه ۹۹ دلار است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
uk.pcmag

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا