اخبار جهان

نظرسنجی پی‌سی‌مگ: مردم اینترنت استارلینک را دوست دارند ولی واقعا از آن استفاده نمی‌کنند

افرادی که با اینترنت ماهواره‌ای آشنایی جزئی دارند؛ آن را اشتباه درک کرده و برای مصارف بد می‌خواهند

یک خواننده معمولی نشریه PCMag درباره سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، اطلاعات زیادی دارد؛ چون هیجان‌زده داستان اینترنت استارلینک و اسپیس‌ایکس را دنبال می‌کنند ولی عموم مردم چندان آشنایی با این سرویس اینترنت ندارند.

نشریه PCMag در یک نظرسنجی از ۱۰۴۱ فرد بزرگ‌سال امریکایی (۱۸ ساله و بالاتر) که لزوما خواننده این نشریه نبودند؛ مشخص کرد بیش از ۵۵ درصد آن‌ها درباره Starlink در تاریکی هستند.

این احتمال چندا هم دور از ذهن نیست. مردم به همان نسبت که با ایلان ماسک و جف بزوس آشنایی دارند؛ با سرویس‌ها و محصولات آن‌ها نیز آشنا شده‌اند.

هنوز بخشی از پاسخ‌دهنده‌ها درباره استفاده از اینترنت استارلینک تردید دارند. وقتی از آن‌ها پرسیده می‌شود که آیا در صورت در دسترس بودن سرویس اینترنت استارلینک، آیا به عضویت آن درمی‌آیید یا خیر، ۷۶ درصد گفتند که به احتمال زیاد و نزدیک به ۴۰ درصد قطعا استفاده می‌کنند.

این احساس احتمالا نه به خاطر کیفیت خدمات استارلینک؛ بلکه بیشتر به خاطر تجربه و خاطره بد از سرویس‌های ISP اینترنت ثابت است.

اینترنت استارلینک جذاب‌تر است

سوال بعدی این بوده که آیا اینترنت استارلینک سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر (تاخیر کمتر) از شرکت‌های ISP سراری اینترنت ثابت زمینی مانند Comcast Xfinity و Verizon Fios و Charter’s Spectrum است؟ بیشتر نظردهنده‌ها موافق بودند که استارلینک سریع‌تر و بهتر است.

مطمئنا استارلینک در امریکا سریع‌تر از هر سرویس اینترنت ماهواره‌ای است ولی از سرویس‌های اینترنت ثابت زمینی مانند فیبرنوری یا اتصال کابلی سریع‌تر نیست. استارلینک هدف فوق‌العاده‌ای دارد و آن دانلود با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است؛ در کنار تاخیر بسیار ناچیز که البته هنوز با این هدف فاصله بسیار زیادی دارد.

برای مکان‌های دور افتاده که اساسا شرکت‌های ISP آن‌جا حضور ندارند؛ هرگونه سرویس اینترنت با سرعت مناسبی یک پیروزی بزرگ است. بسیاری از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پی‌سی‌مگزین اعتقاد داشتند که اینترنت استارلینک بیشتر برای روستاها مناسب است تا کاربران شهری که کاملا نظر درستی است.

در واقع، استارلینک از موسسه FCC میلیون‌ها دلار برای بهبود پهنای‌باند در مناطق روستایی بودجه دریافت کرده است.

نکته بعدی چیزی است که قطعا باعث خوشحالی ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس می‌شود و آن اینکه سوال شده آیا اینترنت استارلینک از شرکت‌های ISP سراسری جذاب تر (cooler) است که ۶۹ درصد پاسخ مثبت دادند و این عامل را نمی‌توان با فاکتور قیمت توجیه کرد.

چون بسیاری از کارشناسان می‌گویند سرویس اینترنت استارلینک در مقایسه با سرویس‌های باندپهن در ایالات متحده، گران‌تر است و مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
pcmag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا