اخبار جهان

آیفون ۱۵ با مودم ۵G اختصاصی اپل و قابلیت مصرف بهینه انرژی و امواج میلی‌متری عرضه می‌شود

شرکت TSMC ساخت مودم‌های 5G برای آیفون‌های ۲۰۲۳ را آغاز کرد

از مدت‌ها پیش، شایعاتی درباره توسعه مودم ۵G توسط شرکت اپل منتشر شده است و گزارش‌های متعدد نیز نشان می‌دهند این شایعات تا حدودی زیادی واقعیت دارند و اپل می‌خواهد مودم ۵G با مشخصات و قابلیت‌های خاص خودش بسازد.

اپل در سال ۲۰۲۰ مجبور شد آیفون‌های ۱۲ را با مودم‌های ۵G کوالکام روانه بازار کند ولی از سال پیش از آن بخش توسعه مودم اینتل را خریداری و همزمان در حال کار روی مودم ۵G اختصاصی خودش بود. آیفون‌های ۱۳ و ۱۴ نیز با مودم‌های فایوجی کوالکام وارد بازار می‌شوند ولی شاید آیفون ۱۵ دیگر با مودم ۵G اختصاصی اپل عرضه شود.

سایت MacRumors در گزارش جدیدی، خبر داده شرکت تراشه‌ساز بزرگ تایوانی TSMC، کار تولید نسل اول مودم‌های ۵G اختصاصی اپل را آغاز کرده است و این مودم‌ها در آیفون‌های سال ۲۰۲۳ استفاده می‌شوند.

در این گزارش آمده است که مودم‌های ۵G اپل با فناوری ساخت لیتوگرافی ۴ نانومتری وارد بازار می‌شوند و عملکردی به مراتب بهتر از مودم‌های ۵G رقبا در بازار دارند.

۲ ویژگی بزرگ مودم ۵G اپل

یک ویژگی بزرگ مودم‌های ۵G اپل، علاوه بر پشتیبانی از امواج فرکانسی زیر ۶ گیگاهرتز، پشتیبانی از امواج میلی‌متری (mmWave) است. یعنی آیفون‌های ۲۰۲۳ در همه مدل‌ها و برای همه کشورها می‌توانند به هر دو نوع شبکه‌های ۵G متصل شوند.

شبکه‌های فایوجی mmWave بسیار سریع‌تر از امواج زیر ۶ گیگاهرتز هستند ولی بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها، کوتاه بودن طول موج آن‌ها است که بیشتر برای مناطق شهری با تراکم زیاد مناسب هستند. برعکس، شبکه‌های فایوجی زیر ۶ گیگاهرتز دامنه و طول موج بزرگ‌تری دارند و می‌توانند سیگنال‌هایی گسترده‌تر پخش کنند که مساحت‌های بیشتری را زیر پوشش خود می‌برند.

مودم 5G اپل

هم‌اکنون، در غالب کشورها شبکه‌های ۵G زیر ۶ گیگاهرتز راه‌اندازی شدند ولی به تدریج شبکه‌های ۵G با امواج میلی‌متری نیز توسعه داده می‌شوند و طبق پیش‌بینی‌ها، در سال ۲۰۲۵ درصد بالایی از شبکه‌های ۵G دنیا براساس امواج میلی‌متری خواهد بود. بنابراین؛ برای اپل اهمیت دارد آیفون‌های جدید او بتوانند با هر اپراتور و شبکه موبایلی سازگاری داشته باشند.

در گزارش‌ها آمده است، یک ویژگی بزرگ متمایزکننده دیگر اپل در مودم ۵G اختصاصی خودش، مصرف بهینه انرژی است. اپل دارد روی یک تراشه با مدیریت انرژی اختصاصی خودش کار می‌کند و از قرار می‌خواهد آن را در مودم ۵G نیز استفاده کند. مودم‌های ۵G مصرف انرژی زیادی دارند و اگر اپل بتواند واقعا مصرف انرژی اتصال گوشی به شبکه‌های ۵G را کاهش دهد؛ برگ برنده بزرگی برای او در بازار رقابتی با گوشی‌های ۵G اندرویدی خواهد بود.

به همه این اخبار، این مورد را هم اضافه کنید که کوالکام اخیرا اعلام کرده است فقط ۲۰ درصد مودم‌های گوشی‌های آیفون در سال ۲۰۲۳ را تامین خواهد کرد. اپل یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های مودم ۵G کوالکام است و توسعه مودم ۵G اختصاصی توسط اپل اصلا برای کوالکام خوش‌آیند نیست.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
macrumors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا