اخبار جهان

مایکروسافت از نسخه ویندوز ۱۰ مخصوص کامپیوترهای سرور پرده‌برداری کرد

مایکروسافت برای کامپیوترهای پرقدرت و ایستگاه‌های کاری یک نسخه ویژه از ویندوز ۱۰ پرو عرضه می‌کند. این نسخه همزمان با به‌روزرسانی‌های پاییزماه و با نام Windows 10 Pro for Workstations منتشر می‌شود. 

مایکروسافت می‌گوید این نسخه به طور ویژه‌ای برای کامپیوترهای با سخت‌افزارهای سرور؛ پردازنده‌های پرقدرت چند هسته‌ای و مقدار زیاد حافظه رم طراحی شده است و کاربران حرفه‌ای که نیازمند یک سیستم‌عامل مقیاس‌پذیر هستند؛ مشتری آن خواهند بود. 

ظاهرا ویندوز ۱۰ پرو مخصوص ایستگاه‌های کاری چهار تغییر عمده نسبت به نسخه ویندوز ۱۰ پرو معمولی خواهد داشت. در این نسخه، فایل سیستم ReFS به صورت پیش‌فرض فعال است تا از اطلاعات و فایل‌های با حجم بزرگ محافظت بیشتری در برابر خرابی یا از بین رفتن به عمل بیاید. تغییر دوم؛ پشتیبانی از ماژول‌های حافظه رم NVDIMM-N است. به این معنی که سرعت خواندن و نوشتن بیشتر می‌شود و فایل‌‌ها هنوز روی حافظه رم با وجود خاموش شدن دستگاه باقی می‌مانند. 

مایکروسافت با ابزار SMB Direct از قابلیت‌های RDMA نیز روی این نسخه ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کند تا کارت شبکه بتواند با تاخیر کمتری و درگیر کردن کمتر پردازنده؛ فایل‌ها را با سرعت بیشتری منتقل کند. این قابلیت باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات در شبکه‌های پر سرعت می‌شود. 

نهایتا؛ تغییر عمده بزرگ نسخه ویندوز ۱۰ مخصوص کامپیوترهای سروری؛ به توسعه سخت‌افزارهای قابل پشتیبانی از سوی این سیستم‌عامل برمی‌گردد. این سیستم‌عامل از پردازنده‌های سرور Xeon اینتل و AMD Opteron پشتیبانی می‌کند و تا چهار پردازنده فیزیکی و ۶۴ ترابایت حافظه رم قابل استفاده است. ویندوز ۱۰ پرو معمولی حداکثر از دو پردازنده فیزیکی و ۲ ترابایت حافظه رم پشتیبانی می‌کرد. 

ویندوز ۱۰ پرو مخصوص ایستگاه‌های کاری قرار است همراه با بسته‌های به‌روزرسانی Windows 10 Fall Creators Update در اواخر سال منتشر شود. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا