اخبار جهان

آلمان اینترنت کمتر از ۱۰ مگابیت را ممنوع کرد

به‌زودی قانون شکایت از سرویس‌دهنده‌های اینترنت در صورت عدم دریافت حداقل سرعت تصویب می‌شود

دولت آلمان به دنبال تصویب قانونی است که حداقل سرعت اینترنت ثابت خانگی در این کشور را ۱۰ مگابیت بر ثانیه کند. در صورتی که شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت، سرعتی پایین‌تر از ۱۰ مگابیت ارائه دهند؛ قانونا کاربر می‌تواند در دادگاه بر علیه آن‌ها شکایت کند.

البته، برخی از احزاب به دولت گفتند که این سرعت بسیار کم است و حداقل سرعت دانلود باید چندین برابر آن باشد؛ به‌ویژه اینکه میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت در آلمان حدود ۴۱ مگابیت بر ثانیه است اما دولت آلمان می‌گوید که باید ناتوان‌ترین افراد برای دسترسی به ارتباطات دیجیتال را هم در نظر بگیرد. این دولت می‌خواهد مشارکت دیجیتالی را افزایش دهد و افرادی که پوشش شبکه مناسبی ندارند نیز بتوانند یک اتصال حداقلی داشته باشند.

ضمن این سرعت دانلود ۱۰ مگابیت بر ثانیه و آپلود ۱.۷ مگابیت بر ثانیه، حداقل سرویسی است که یک شرکت می‌تواند ارائه بدهد و کمتر از آن، اجازه شکایت در دادگاه و پرداخت غرامت را به همراه دارد. به زبان دیگر، انتظار دولت از شرکت‌های سرویس‌دهنده، ارائه اینترنتی با سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه نیست.

دولت آلمان با همکاری مجلس و احزاب دارد این لایحه را در حمایت از مناطق روستایی و دورافتاده که معمولا اینترنت کم سرعتی دارند؛ تصویب می‌کند و برای افراد ساکن در شهرها نیست.

به طور کلی، آلمان در میان کشورهای اروپایی و پیشرفته، سرعت اینترنت بسیار خوبی ندارد و در جایگاه سی و هشتم قرار دارد و به دنبال این است که به تدریج و طی چند سال آینده، وضعیت اینترنت ثابت خود را بهبود دهد. بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله  لهستان، لتونی، لیتوانی، پرتغال، مجارستان، فرانسه و رومانی سرعت اینترنت بهتری نسبت به آلمان دارند.

دولت آلمان اعلام کرده است میزان تاخیر یا پینگ سرویس اینترنت نیز نباید بیش از ۱۵۰ میلی‌ثانیه باشد.

در ایران و برنامه چهار ساله اخیر، حداقل سرعت اینترنت یک خانواده ۲۵ مگابیت بر ثانیه تعیین شده است که وضعیت اینترنت ثابت ایران به این شاخص فاصله بسیار زیادی دارد و میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران ۹.۹۵ مگابیت بر ثانیه است و در جایگاه ۱۴۵ دنیا است.

دیروز، رگولاتوری مصوبه «اصول حاکم بر حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری» را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد که در آن آمده ۸۰ درصد جمعیت کشور باید به اینترنت ثابت باندپهن دسترسی پیدا کنند و ۵۰ درصد افراد سرعتی بالای ۵۰ مگابیت و ۱۰ درصد سرعتی ۱ گیگابیتی داشته باشند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا