اخبار جهان

ژاپنی‌ها به سرعتی ۱۰۰ هزار برابر سریع‌تر از اینترنت خانگی رسیدند

یک رکوردشکنی سرعت انتقال اطلاعات دیگر توسط ژاپنی‌ها: ۱ پتابیت بر ثانیه روی کابل فیبر نوری معمولی

تصور کنید با همین کابل‌ها و فناوری‌های فیبر نوری موجود در جهان بتوانید به سرعت انتقال اطلاعات بیش از ۱ پتابیت بر ثانیه برسید؛ یعنی ۱ میلیون گیگابیت بر ثانیه!

دانشمندان ژاپنی موفق شدند این رویا را به واقعیت تبدیل کنند و یک رکوردشکنی جدید دیگر در سرعت انتقال اطلاعات از خود برجای بگذارند.

سرعتی ۱۰۰۰ گیگابیتی

این رکورد جدید توسط محققان موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات ژاپن (NICT) به ثبت رسیده است. این محققان با استفاده از چندین فناوری نوظهور موفق شدند به سرعت انتقال اطلاعات ۱.۰۲ پتابیت بر ثانیه برسند. آن‌ها از کابل فیبر نوری چهار هسته‌ای (لوله‌های شیشه‌ای که سیگنال‌ها را منتقل می‌کند) به جای تک هسته در این روش استفاده کردند.

همین‌طور، از فناوری تقسیم طول موج چندگانه (WDM) با پهنای‌باند نوری بیش از ۲۰ هرتز برای سیستم انتقال اطلاعات خود بهره بردند. پهنای‌باند استفاده شده در این روش، در مجموع شامل ۸۰۱ کانال طول موجی است که بر بستر سه باند رادیویی C و L و S پرداکنده شده است. باندهای رادیویی C و L هم‌اکنون هم در دسترس هستند ولی باند رادیویی S به صورت آزمایشی در این روش استفاده شده است.

سرعت انتقال اطلاعات ۱ پتابیت

محققان ژاپنی با استفاده از این فناوری‌ها و همچنین تکنیک‌های تقویت نوری جدید و تنظیم سیگنال‌ها، موفق شدند اطلاعات را با یک رکورد جدید ۱۰.۲ پتابیت بر ثانیه از طریق کابل فیبر نوری به طول ۵۱.۷ کیلومتر منتقل کنند.

۱۰۰ هزار برابر سریع‌تر از اینترنت خانگی

دانشمندان ژاپنی می‌گویند این سرعت انتقال اطلاعات ۱۰۰ هزار برابر سریع‌تر از اینترنت خانگی است و از نظر تئوری، می‌تواند در طول یک ثانبه، ۱۰ میلیون کانال ویدئویی با وضوح ۸K را پخش کند.

دانشمندان NICT در طول سال‌های اخیر، چندین بار رکورد سرعت انتقال اطلاعات را شکسته‌اند و برای اولین بار نیست که به سرعت بیش از ۱ پتابیت بر ثانیه می‌رسند. این محققان در دسامبر سال گذشته نیز روی کابل فیبر نوری تک هسته‌ای به رکورد ۱.۰۱ پتابیت بر ثانیه دست پیدا کردند.

در رکورد جدید آن‌ها، علاوه بر سرعت بیشتر، مبتنی بر همان کابل‌های فیبر نوری با قطر ۰.۱۲۵ میلی‌متری است که اکنون در شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود و زیرساخت آن کاملا مهیا است. یعنی این فناوری و سرعت انتقال اطلاعات چندان هم دور از واقعیت نیست؛ اگرچه نمی‌توان انتظار داشت در خانه‌ها و توسط کاربران نهایی استفاده شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
newatlas

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا