اخبار جهان

ژاپن ۶G صد هزار برابر سریع‌تر از ۵G می‌خواهد

ژاپن با همکاری نوکیا شبکه 6G آزمایشی راه‌اندازی می‌کند

شاید شبکه‌های ۶G به طور کامل تا یک دهه دیگر محقق نشوند ولی کشور ژاپن شروع به ایجاد پایگاه و شبکه فناوری داخلی خود کرده است.

در روز ۳۰ می، موسسه تحقیقات شبکه ژاپن (Network Research Institute) که در مرکز NICT این کشور مستقر است؛ موفق شدند به سرعت انتقال اطلاعات بیش از ۱ پتابیت در ثانیه روی کابل‌های فیبر نوری چهار هسته‌ای دست پیدا کنند.

اکنون، در ۶ ژوئن شرکت مخابراتی معروف و پیشرو NTT DOCOMO این کشور با همکاری شرکت‌های ژاپنی فوجیتسو و NEC که تجهیزات مخابراتی می‌سازند و البته همکاری نوکیا، برنامه‌های خود برای انجام آزمایش شبکه‌های ۶G و تجاری‌سازی این فناوری تا سال ۲۰۳۰ را اعلام کرد.

در واقع، ژاپن دارد به طور همزمان هم روی فناوری‌های زیرساخت‌های شبکه برای دستیابی به سرعت بیشتر کار می‌کند و هم روی لبه شبکه و فناوری‌هایی که باید سمت کاربر نهایی و مصرف‌کننده مورد استفاده قرار بگیرند.

ژاپن ۶G بسیار سریع‌تر می‌خواهد

در اطلاعیه NICT آمده است که یک پتابیت معادل یک میلیون گیگابیت است. سرعت شبکه‌های ۵G به صورت تئوری حداکثر برابر با ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است؛ بنابراین NICT به دنبال سرعت‌هایی ۱۰۰ هزار بار سریع‌تر از ۵G است.

در استاندارد IMT-2020 برای ۵G آمده است که حداکثر سرعت انتقال اطلاعات می‌تواند ۲۰ گیگابیت بر ثانیه باشد و حداکثر سرعت آپلود نیز به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه برسد اما سرعت ۵G در دنیای واقعی بسیار کمتر است.

NICT می‌گوید سرعت یک پتابیت در ثانیه معادل ۱۰ میلیون کانال استریم ۸K در ثانیه به طور همزمان است. افراد مبتدی و حتی افراد استریمر و علاقه‌مند به استریم فیلم و سریال نیز نمی‌توانند تصور درستی از این سرعت داشته باشند.

برای رسیدن به سرعت اینترنت ۵G و ۶G بالا نیاز به سرعت زیاد روی کابل‌های فیبر نوری زیرساخت شبکه و بک‌پن است. همان‌طور که NICT می‌گوید، دستیابی به اینترنت پرسرعت با تاخیر بسیار کم یا بدون تاخیر، با این سرعت فیبر نوری و زیرساخت شبکه موجود، تقریبا غیرممکن است.

مسئله باندهای فرکانسی است

در بیانیه مطبوعاتی اپراتور مخابراتی NTT DOCOMO ژاپن نیز آمده است که هنوز راه زیادی باید پیموده شود: «راه‌اندازی سرویس‌های پیش‌بینی شده ۶G مستلزم تایید تعداد زیادی فناوری تلفن همراه جدید از جمله فناوری‌های فرکانسی جدید در باندهای میلی‌متری و زیر تراهرتز (بالای ۶ گیگاهرتز) است. این‌ها، علاوه بر باندهای فرکانسی است که در ۵G مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، نیاز به هوش مصنوعی برای رسیدن به روش‌های نوینی از انتقال اطلاعات بی‌سیم هستیم.»

دو مرکز NTT و DOCOMO به طور مشترک دارند آزمایش‌هایی را برای افزایش تجربه کاربری در شبکه‌های ۵G با چندین سرویس‌دهنده اینترنت موبایل پیش می‌برند و در این آزمایش‌ها، از هوش مصنوعی روی فرکانس‌های رادیویی ۶G مختلف و روش‌های تازه انتقال اطلاعات بهره می‌گیرند.

در نهایت، ژاپن می‌خواهد به شبکه‌های ۶G دست پیدا کند که کارایی بسیار فراتر از ۵G دارند و به طور همزمان، قابلیت‌های سرعت چند صد برابری، ظرفیت زیاد و تاخیر کم را ارائه می‌دهند. این شبکه‌های ۶G مبتنی بر باندهای طیف بالا مانند باندهای تراهرتزی و بالای ۱۰۰ گیگاهرتز هستند و پوشش شبکه‌ای بیشتری می‌دهند. این باندها در دریا و فضا نیز در دسترس هستند و ارتباطاتی کم مصرف و کم هزینه ولی سرعت بالا می‌دهند.

دو مرکز NTT و DOCOMO امیدوار هستند که آزمایش‌های ۶G خود را تا سال ۲۰۳۰ به پایان برسانند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
asiatimes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا