اخبار جهان

رومینگ استارلینک چیست و چگونه دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در تمامی نقاط دنیا ممکن می‌شود؟

آیا این سرویس می‌تواند گره دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت ماهواره‌ای را باز کند؟

احتمالا، این روزها خبرهای سرویس رومینگ جهانی استارلینک را خوانده‌اید؛ سرویسی که دسترسی به این اینترنت ماهواره‌ای را تقریبا در تمام نقاط جهان برای هر کاربری میسر می‌کند.

هنوز این سرویس راه‌اندازی نشده است اما اسپیس ایکس می‌گوید در حال آزمایش و آماده‌سازی سرویس اینترنت ماهواره‌ای جدیدی است که کاربران بتوانند از هر کجای جهان، به استارلینک وصل شوند.

اسپیس‌ایکس نام این سرویس جدید را «سرویس رومینگ جهانی» (Global Roaming Service) گذاشته و هر کاربر برای دسترسی به آن باید ماهیانه ۲۰۰ دلار پرداخت کند. هزینه تهیه ترمینال و تجهیزات دیگر استارلینک شامل دیش، روتر، کابل‌های اتصال و … نیز ۵۹۹ دلار شده و جداگانه از کاربر دریافت می‌شود.

در واقع، استارلینک این سرویس را برای کاربرانی ارائه داده است که در منطقه خود به طور مستقیم به اینترنت استارلینک دسترسی ندارند و بدون اینکه موقعیت جغرافیایی خود را تغییر دهند؛ می‌خواهند به اینترنت ماهواره‌ای وصل شوند.

نقشه پوشش دهی استارلینک
نقشه پوشش دهی اینترنت استارلینک تا فوریه ۲۰۲۳

اسپیس‌ایکس برای ارائه رومینگ استارلینک از فناوری لیزرهای فضایی و ارتباطات بین ماهواره‌ای سود می‌برد و تاکید دارد که این سرویس یک سرعت بالا با تاخیر کم به همراه دوره‌های بسیار کوتاه اتصال ضعیف یا قطعی کامل خواهد داشت. این شرکت اصرار دارد که کاربران بپذیرند چنین سرویسی به مرور زمان، کیفیت بسیار بهتری پیدا می‌کند.

هنوز مشخص نیست اسپیس‌ایکس به چه صورتی می‌خواهد اینترنت استارلینک را در تمام نقاط جهان، حتی کشورهایی که هنوز مجوز ارائه اینترنت ماهواره‌ای نگرفته، به کاربران خود بدهد. مثلا، استارلینک در کشورهایی مانند هند و پاکستان منتظر دریافت مجوزهای لازم است و هنوز نمی‌تواند اینترنت عادی هم بدهد.

یا در مثال دیگری، کشور ایران، ارائه سرویس رسمی استارلینک را منوط به پذیرفتن قوانین سرزمینی کرده است و حتی وزیر ارتباطات در مصاحبه اخیر خود، گفته که این قوانین به شرکت اسپیس‌ایکس مخابره شده است.

برخی رسانه‌ها گزارش دادند این سرویس به طور آزمایشی در برخی نقاط مانند گرینلند که خارج از ناحیه‌ پوشش‌دهی استارلینک است؛ آغاز به کار کرده است.

پیش‌تر، اسپیس‌ایکس سرویس‌هایی برای اتصال در حال حرکت به استارلینک یا جابه‌جایی دیش‌های ماهواره‌ای (سرویس  RV استارلینک) ارائه کرده است اما به نظر می‌رسد سرویس رومینگ جهانی استارلینک، محدودیت‌های کمتری برای کاربران داشته باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا