اخبار جهان

استفاده از ابررایانه و یادگیری عمیق برای ساخت داروی جدید

وقتی علم «یادگیری عمیق» از پس هر کاری که تا کنون بدان سپرده‌اند، برمی‌آید؛ چرا برای ساخت یک داروی انسانی با کمک ابررایانه‌ها استفاده نشود؟ کاری که شرکت GSK با عقد یک قرارداد به ارزش ۴۳ میلیون دلار با یک شرکت فعال روی یادگیری عمیق، در پی انجام دادن‌اش است. 

پروسه تولید و ساخت داروهای انسانی بسیار طولانی، زمان‌بر و پیچیده است. علاوه بر اینکه سال‌های طولانی به طول می‌انجامد و هزینه‌های بسیار گزافی در پی دارد؛ آزمایش‌های حیوانی و انسانی زیادی را باید پشت‌سر بگذارد و نتایج قابل قبولی به دست آید. اما امروزه امیدواریم که ابررایانه‌ها بتوانند این روند را شبیه‌سازی و هزینه و زمان را کاهش دهند. 

به همین دلیل، شرکت GlaxoSmithKline (یک شرکت داروسازی بزرگ و چندملیتی که دفتر اصلی‌اش در لندن انگلیس است) قراردادی ۴۳ میلیون دلاری با شرکت Exscientia منعقد کرده است تا از علم یادگیری عمیق برای یافتن داروهای جدید استفاده شود. طی این قرارداد، شرکت GSK برخی از فرآیندها و داده‌ها را تامین و در راستای اهداف‌اش پیگیری می‌کند و از سوی دیگر شرکت Exscientia با استفاده از سیسنم‌هایی که در اختیار دارد؛ سعی خواهد کرد زودتر به نتیجه برسد. 

Exscientia در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و یک شرکت اسکاتلندی است. این شرکت اعتقاد دارد با زمان و هزینه‌ای کمتر از یک چهارم زمان و هزینه معمول برای کشف یک داروی جدید؛ می‌تواند به نتیجه برسد. 

مطمئنا راه زیادی در پیش است تا داروهای دیجیتالی بتوانند جایگزین روش‌های قدیمی شوند اما در حال حاضر ابررایانه‌ها می‌توانند مواد شیمیایی و اثربخشی آن‌ها را شبیه‌سازی کنند و این یک موفقیت بزرگ است. در فاز بعدی؛ باید منتظر همکاری ابررایانه‌های بزرگ با صدها محقق بالینی برای به نتیجه رسیدن یک داروی جدید باشیم.

خبر داروسازی GSK با ابررایانه و یادگیری عمیق از این جهت اهمیت دارد و شاید فصل تازه‌ای در علم داروسازی باشد که داریم درباره محصولی تولیدی صحبت می‌کنیم که قرار است برای سلامتی انسان مصرف شود و همه می‌دانیم چقدر حساس است و باید همه جوانب و اثرات آن بررسی و اطمینان حاصل شود.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا