اخبار جهان

بلندگوی هوشمند علی‌بابا معرفی شد: تقلب از روی دست آمازون!

بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین چین نمی‌خواهد در هیچ زمینه‌ای از سایت آمازون عقب بماند؛ حتا در بلندگوی هوشمند. علی‌بابا بلندگوی هوشمند و در واقع دستیار شخصی خود را به نام Tmall Genie معرفی کرد. 

در همان نگاه اول می‌توانید متوجه بشوید که بلندگوی جدید علی‌بابا بسیار شبیه به بلندگوی آمازون اکو است؛ هم در ظاهر و هم در ویژگی‌ها. Tmall Genie همانند آمازون اکو؛ طراحی مشکی و سیلندرمانند دارد که با یک حلقه آبی رنگ به دور دستگاه جلوه زیباتری پیدا می‌کند. این حلقه آبی رنگ در هنگام روشن بودن بلندگو دیده می‌شود. 

Tmall Genie به‌جای استفاده از دستیار صوتی الکسای آمازون؛ دستیار صوتی خود به نام AliGenie را دارد که شاید تنها تفاوت این بلندگو با آمازون اکو باشد. بلندگوی علی‌بابا در ویژگی‌ها بسیار شبیه به آمازون اکو است و می‌تواند دستگاه‌های هوشمند داخل خانه را مدیریت و کنترل کند، به اطلاعات شخصی مانند موسیقی‌های دلخواه و اطلاعات عمومی مانند آب‌وهوا دسترسی داشته باشد و برای کاربرش برنامه‌ریزی زمانی انجام بدهد. کاربران با فرامین صوتی باید با این بلندگو در ارتباط باشند. در ابتدای هر دستور باید نام بلندگو ذکر شود. 

این بلندگوی از وای‌فای استاندارد ۸۰۲.۱۱n روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سود می‌برد و مجهز به بلوتوث چهار است. پردازنده داخلی آن MTK MT8516 است. پردازنده دو هسته‌ای Tmall Genie مبتنی بر معماری چیپ‌ست‌های Cortex A35 آرم است و از یک پردازنده مستقل NEON برای پردازش فرامین صوتی استفاده می‌کند. وزن کل بلندگو ۴۰۰ گرم است. 

از جمله ویژگی‌های برجسته بلندگوی جدید علی‌بابا؛ استفاده از شش میکروفون در اطراف دستگاه به صورت حلقه‌ای است. این دستگاه از فناوری‌هایی استفاده می‌کند که باعث کاهش نویز صدا می‌شوند. قدرت پخش‌کنندگی آن ۷۵ دسی‌بل است و فرامین را از ۵ متری ضبط می‌کند. 

می‌توان با این بلندگو از سایت Tmall علی‌بابا خرید انجام داد. این بلندگو به طور محدود و با قیمت ۷۳ دلار وارد بازار می‌شود. اولین بلندگوهای Tmall Genie علی‌بابا در اواسط ماه جولای به دست مشتریان می‌رسند. 

همان‌طور که گفتیم علی‌بابا می‌خواهد آمازون را به چالش بکشد و معرفی بلندگوی جدید می‌تواند یک رقابت داغ جدیدی را میان این دو خرده‌فروشی بزرگ دنیا آغاز کند. البته، مطمئنا هنوز علی‌بابا فاصله زیادی با آمازون حداقل در ساخت بلندگوهای هوشمند دارد اما به خاصر قیمت مناسب‌اش می‌تواند در کشورهایی مانند چین و هند فروش بالایی داشته باشد. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا