اخبار جهان

سامسونگ اولین مودم چند حالته ۵G را رسما عرضه کرد

سامسونگ به طور رسمی از اولین مودم ۵G خود به نام Exynos Modem 5100 رونمایی کرد.

در ماه‌های گذشته، بسیاری از سازندگان مودم از جمله اینتل و کوالکام درباره مودم‌های ۵G خود صحبت کردند و برخی مشخصات آن‌ها را رسانه‌ای کردند ولی هیچ مودم رسمی و تجاری وارد بازار نشد تا اینکه سامسونگ اگزینوس ۵۱۰۰ را رونمایی کرد.

این مودم به طور کامل استاندارد 3GPP را پاس می‌کند. 3GPP اولین و تنهاترین استاندارد معتبر درباره توسعه شبکه‌های ۵G است. 

سامسونگ می‌گوید اگزینوس ۵۱۰۰ اولین مودمی است که از چندین فرکانس و طیف موج رادیویی پشتیبانی می‌کند و می‌تواند در چندین حالت کار کند. این مودم از فرکانس‌های میلی‌متری و زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی کرده و می‌تواند در تمام استانداردهای فعلی شبکه‌های موبایل مانند 2G GSM/CDMA و 3G WCDMA و TD-SCDMA و HSPA و 4G LTE کار کند.

امکان اتصال به شبکه‌های موبایل موجود تنها با یک تراشه، قابلیتی است که روی دیگر مودم‌های ۵G صحبت شده در بازار مانند مودم X50 کوال‌کام فراهم نشده است و برای اتصال به تمام شبکه‌ها نیازمند تراشه‌های SoC است. 

پشتیبانی از همه شبکه‌های موبایل

مودم موبایل جدید سامسونگ از تجمیع فرکانس ۸x روی هر دو شبکه ۵G NR و LTE استفاده می‌کند. روی شبکه LTE با استفاده از مودم Cat 19 سرعت دانلود به حداکثر ۱.۶ گیگابیت می‌رسد ولی روی شبکه ۵G NR و فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز سرعت به ۲ گیگابیت می‌رسد.

روی امواج میلی‌متری ۵G سرعت دانلود تا ۶ گیگابیت افزایش خواهد یافت. برای شبکه 5G NR می‌توان ۸ فرکانس با پهنای‌باند ۱۰۰ مگاهرتز تا ۸۰۰ مگاهرتز را با هم تجمع فرکانس کرد اما روی شبکه‌های LTE امکان تجمیع ۸ فرکانس از پهنای‌باند ۲۰ تا ۱۶۰ مگاهرتز وجود دارد.

برای آپلود امکان تجمیع ۲ فرکانس روی شبکه‌های 5G NR و LTE وجود دارد. برای هر دو حالت دانلود و آپلود روی امواج میلی‌متری امکان مدولاسیون 64QAM تا 256QAM برای فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز وجود دارد.

سامسونگ می‌خواهد این مودم را با فناوری ۷ نانومتری تولید کند و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال ۲۰۱۸ به طور رسمی وارد بازار شود. 

عرضه یک مودم ۵G باعث می‌شود به طور عملی گوشی‌های موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و دیگر دستگاه‌های مصرفی الکترونیکی مبتنی بر ۵G وارد بازار شوند و به دست مصرف‌کننده نهایی برسند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا