تاروپود

به بهانه سومین سالگرد تولد شبکه‌چی: علاقه‌هایی که کار دستم داد!

امروز هشتم تیرماه، سالگرد شروع به کار سایت شبکه‌چی است. 

به طور دقیق‌تر، مثل امروزی در سال ۱۳۹۶ سایت شبکه‌چی روی وب لانچ شد و دیگران می‌توانستند آن را ببینند وگرنه از به دو ماه پیش از آن کار طراحی و تولید محتوا و بحث‌های دیگر آن راه افتاده بود؛ از اردیبهشت ماه ۱۳۹۶.

تا به امروز، هیچ مطلبی درباره سایت شبکه‌چی ننوشتم و نمی‌دانم چرا! درباره همه‌چیز نوشتم الا خود سایت؛ شاید از تنبلی‌ام بوده یا از اینکه شبکه‌چی را جدی نگرفتم یا فکر می‌کردم هنوز بچه‌ است و دهنش بوی شیر میده!

امروز، سایت شبکه‌چی با نزدیک به ۱۳۰۰ مقاله و مطلب، یک سایت با شخصیت مستقل و مشخص برای خودش است. نمی‌دانم می‌توانم بگویم سایتی شناخته شده در فارسی است یا خیر! 

درباره هر مطلبی پیرامون اینترنت، وای‌فای، مودم، روتر، اپراتورها، ADSL و VDSL و TD-LTE و ۴G و این‌ها یک جست‌وجوی کوچک در گوگل داشته باشید؛ حتما یکی دو مقاله از سایت شبکه‌چی در همان صفحه نخست به شما پیشنهاد می‌شود. 

با این شرایط می‌توان گفت سایت شبکه‌چی یک سایت شناخته شده و معتبر در وب فارسی است؟ هنوز نمی‌دانم و شما خواننده عزیز، شما بازدیدکننده عزیز و کاربر سایت باید بگویید.

می‌شود گفت سایت شبکه‌چی روی اینترنت و وب فارسی تاثیرگذار بوده؟ جریان‌ساز بوده؟ شما بگویید!

برای من که هنوز شبکه‌چی یک پروژه شخصی و دانشجویی است. دو علاقه‌مندی که کار دستم داد و گرفتارم کرد و خدا می‌داند چند بار خودم را بابت این رویاها و آرزوها سرزنش کردم و بعد دوباره پشیمان شدم و بعد دوباره سرزنش کردم و دوباره خدا را شکر کردم بابت بودنش!

داستان از اینجا آغاز شد که مدت‌ها بود دوست داشتم طراحی سایت با وردپرس را یاد بگیرم و خیلی مدت‌ها قبل‌تر (نزدیک به ده سال) دوست داشتم یک سایت فارسی منبع و مرجع تخصصی درباره مودم و روتر وجود داشته باشد.

تلفیق این دو آرزو و علاقه شد سایت شبکه‌چی. ابتدا، یک پروژه شخصی برای اوقات فراغتم بود و بعد شد یک کار نیمه وقت رایگان و الان هم که شده یک کار تمام وقت صلواتی!

این پروژه شخصی و کار تمام وقت صلواتی تا کی ادامه پیدا می‌کند؟ خدا می‌داند؛ واقعا خودم هم نمی‌دانم. بهتر است در روز تولد درباره چیزهای خوب صحبت کنیم و کمتر سراغ مشکلات برویم و غرغر کنیم.

سوخت موتور نوشتنم؛ انرژی و انگیزه روحی‌ام برای کار در سایت شبکه‌چی، همین کامنت‌ها و تبادل‌نظرها و چت‌های رسمی و غیررسمی با دوستان عزیز از سراسر ایران است.

وقتی فردی سوال می‌کند و جواب می‌دهم و بعد می‌گوید کارش راه افتاده؛ به قدری خوشحال می‌شوم که انگار پیامک واریز پول به مبلغی دارای چندین صفر دستم رسیده است.

وقتی دوستی حاصل زحمات چند ماهه‌اش در یافتن بهترین سرویس اینترنت ADSL را به صورت جدول برایم می‌فرستد و پیشنهاد می‌دهد روی سایت شبکه‌چی کار شود؛ به قدری ذوق می‌کنم انگار دست یک بچه بهترین اسباب‌بازی دنیا را دادند.

وقتی می‌بینم یک مقاله نزدیک به ۳۰۰ کامنت دارد و هنوز در انجمن‌های فارسی دست به دست می‌شود و درباره‌اش نظر می‌دهند و مهم‌تر اینکه ایراد می‌گیرند و توی سرش می‌زنند؛ کمی امیدوار می‌شوم ترشی نخورم بعد از ۹۰۰ سال چیزی می‌شوم!

سایت شبکه‌چی یک پروژه شخصی رایگان بود برای یادگیری و آموختن و تجربه کردن!

و هنوز هم دوست دارم سایت شبکه‌چی یک پروژه رایگان برای یادگیری و آموختن و تجربه کردن باشد ولی انگار دیگر شخصی نیست و یک خانواده دارد: خانواده شبکه‌چی!

همه شما خواننده‌های عزیز، عضوی از خانواده سایت شبکه‌چی هستید؛ اصلا سایت مال شما است؛ متعلق به شما است!

شما باید بگویید چی دوست دارید و چی دوست ندارید؛ چه کار کنیم و چه کار نکنیم؛ به کدام سمت و سو برویم یا نرویم! 

تعطیل کنیم و کرکره را پایین بکشیم؟ مثل خیلی از سایت‌های دیگر؟ نه حیف است؛ فعلا صبر می‌کنیم ببینیم دنیا چی می‌شود!

ایده پول‌ساز براش دارید؟ خوب بسم الله … کی از پول بدش میاد ولی پول کثیف نباشه لطفا!

منتظرم


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫20 دیدگاه ها

  1. سلام خدمت آقای محمدی زاده عزیز

    آشنایی با سایت شما و خود شخص شما یک افتخاری بود که نصیب ما شد ، مخصوصا وقتی که در شبکه های اجتماعی بسیار مهربانانه و متعهدانه پاسخ سوالات رو میدید و کاربرها رو راهنمایی میفرمایید ، امیدوارم این رویه همیشه ادامه دار باشه و در تمام مراحل زندگی موفق و پیروز باشید و همیشه با دلی سرشار از امید و خوشحالی این سایت و نویسندگی در این حوزه رو ادامه دهید

  2. سلام. در مورد سرویس تانوما مطلب زیاد ندارید. اطلاعی از وضعیت پوشش دهی این سرویس در استان ها و شهرستان های مختلف ندارید؟

    1. سعی می‌کنم مطالب بیشتری بنویسیم.
      کلا انحصاری دست مخابرات است و اصلا خبر یا اطلاعاتی بیرون نمی‌دهد. باید قطره‌چکانی اطلاعات اینترنت تانوما را جمع کرد.

  3. سلام.بنده در سایت های مربوط به تکنولوژی خارجی خیلی گشت و گذار می زنم.]چیزی که به نظر شخص بنده منبع کسب درامد این سایت هاست یکی تبلیغات کالا های مربوط به تکنولوژیست که در سایت شما و هم در بسیاری از سایت های ایرانی دیگر نظیر zoomit و… در حاشیه سایت مشاهده می شود.
    عموما در سایت های خارجی روش تبلیغ اجناس به این صورت است که به عنوان مثال مقاله یا راهنمایی برای فرضا خرید بهترین مودم ها بر اساس کاربری های متفاوت به صورت دوره ای بیان می کنند و هرکالایی را که توضضیح می دهند لینک خرید اون محصول را در سایت amazon قرار می دهند.به عنوان مثال https://www.pcmag.com/picks/the-best-wireless-routers.یکی دیگر از روش های در امد زایی این سایت ها این است که فلان سایت مثلا سایت
    https://www.pcmag.com با چند برند مختلف قرارداد اسپانسری امضا می کنند و اون برند خاص را به طور ویژه به عناوین مختلف نظیر Apple TV Tips یا iPhone Battery Tips به صورت راهنمایی یا اموزش کار با دستگاه به صورت رایگان ارایه میدهند و یا در شبکه های اجتماعی همین کار را انجام میدهند.
    بسیاری از همین سایت های خارجی فروشگاه های اختصاصی خودشون را دارند وتقریبا به عنوان واسطه عمل می کنند و اموزس های انلاین شرکت های نرم افزاری نظیر microsoft یا adobe یا اموزش ۰ تا ۱۰۰ فلان زبان برنامه نویسی مثلا python یا نظیر اون که به تجهیزات شبکه نزدیک است را قرار میدهند.ولی در ایران با توجه به تحریمها و عدم حصور مستقیم شرکت های خارجی باید روش شاید دقیقا به همون صورت امکان پذیر نباشد و باید با توجه به امکانات و شرکت های ایرانی این روش را تطبیق دارد.
    در مورد محتوای سایت اگه بتونید مطالب تخصصی تر و مفصل تر قرار بدید شاید بهتر باشه مثلا خود شخص بنده خیلی تو سایت های ایرانی گشتم تا بتونم یه مقاله یا راهنمای نحوه نصب firmware های thirdparty نظیر tomato یا DD-WRT روی مودم پیدا کنم ولی جایی که توضییح بده را پیدا نکردم .این مطلب شاید جالب باشه.

  4. سلام

    مبارک باشه
    من ماه ها هست که سایت شما رو بوکمارک کردم و بالای مرورگرمه و هر روز سر میزنم
    کلی چیز یاد گرفتم که توی بقیه سایتای فارسی یا نیست یا پر از اصطلاحات پرت و پلا و قلمبه هست

    برای vdsl خیلی اینجا چیز یاد گرفتم
    و خلاصه دمتون گرم

  5. فقط ارزوی من شنیدن خبر اومدن نت بدون حجم! در ایران مثل بقیه دنیا
    و سرعت بالاتر از adsl مزخرفم در شیرازو دارم که فقط عمرمو هدر داده و میده

    1. ان‌شاءالله
      اوایل کار سایت این‌قدر مطلب درباره اینترنت رایگان و وای‌فای رایگان و اینترنت پر سرعت برای عموم مردم و مزایای آن برای صنعت و کسب‌وکارها و … نوشتم که دیگر خسته شدم.
      آرزوی من هم هست بدون سیاست‌بازی‌ها و سیاست‌زدگی‌ها و سیاست‌ورزی‌ها و دست به دست شدن اینترنت، عموم مردم بتوانند درست از این فناوری استفاده کنند

  6. سلام مهندس عزیز.
    راستش این ساعتی ک من دارم نظر میدم خسته از یک روز کاری، خیلی حس و حال شاعرانه حرف زدنم نمیاد ولی خب من ک وقت و بی وقت چ تو سایت و چ ب اکانت شخصی شما پ میدم و جوابشو میگیرمو کارم را می افته یقینا سپاسگزار زحماتت هستم و اتفاقا سایتتون ازون سایت های با شخصیته. هم اسمش هم لوگوش هم مطالبش ..
    وقتی اون مطلب قشنگ و جالبو در مورد مودم همراه و تور لیدر نوشتین و برا همکارام فرستادم یقینا دیدگاهم ب سایت شبکه چی وارد فاز تازه ای شد.
    مرسی ک هستی مهندس میثاق عزیز.

    با احترام
    ابراهیم عالیشاه افراچالی
    مهندس عمران
    راهنمای بین المللی گردشگری
    مدیر اقامتگاه گردشگری افراچال

  7. سلام تولد سایتتون مبارک باشه من از وقتی که با سایت آشنا شدم همیشه سر میزنم و مطالبتون رو میخونم عالیه همین جوری ادامه بدید

  8. برقرار باشی میثاق عزیز. بعد از سختی‌ها و مشقت‌هایی که سالها کشیدی، میوه درخت ات رو داری می‌چینی. خداقوت.
    برایت تندرستی آرزومندم و سالگرد ۳ سالگی شبکه‌چی را بهت شادباش می‌گم.

    1. ممنون پیام عزیز
      شما هم هرکجا که هستی همیشه موفق باشی
      محتاج نظرات و پیشنهادات تخصصی شما برای بهبود سایت هستم

  9. سلام. شاید بد نباشد به کسب درآمد از محتوای تولیدی در آپارات هم توجه داشته باشید. برای مثال بررسی ویدئویی مودم ها و روترها. البته در یوتیوب هم شاید گزینه بدی نباشد ولی خوب با توجه به تحریم ها شاید خیلی راحت نباشد.
    همچنین می توانید از تبلیغ محصولات دیجی کالا در صفحات و در بین مطالب کسب درآمد کنید. مطمئنا وقتی لینک خرید مودم یا روتری در داخل صفحه مطلب باشد اولولیت اول کاربران همان است تا جستجوی گوگل.

    1. سلام و ممنون از پیشنهادات خوب شما
      درباره درآمد از یوتیوب و آپارات کمی بعید است ولی باید به طور جدی گزینه دیجی‌کالا را پیگیری کنم.
      سپاس فراوان دوست عزیز که وقت گذاشتید و قابل دانستید و چند خطی برایم نوشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا