تاروپود

ثبت‌نام اینترنت استارلینک آغاز شد؛ آیا این اینترنت ماهواره‌ای به ایران می‌رسد؟

اینترنت استارلینک برای ایرانی‌ها؛ یک رویا یا واقعیتی که دیر یا زود دارد

ایلان ماسک در توییتی از آغاز سراسری ثبت‌نام اینترنت استارلینک خبر داد و از کاربران در نقاط مختلف جهان خواست که برای دسترسی به این سرویس اینترنت ماهواره‌ای، ثبت‌نام کنند.

پیش‌تر، ایلان ماسک گفته بود اینترنت استارلینک در مهرماه از فاز بتای آزمایشی خارج می‌شود و به طور رسمی و سراسری در کل جهان سرویس خواهد داد. البته، همه‌چیز به پوشش ماهواره‌ها در یک منطقه و تعداد کاربران ثبت‌نامی آن‌ها دارد.

یک کاربر در توییتر از ایلان ماسک پرسیده که آیا  استارلینک برای ایالت‌های جنوبی ایالات متحده مانند لوئیزیانا و تگزاس عرضه می‌شود که بنیان‌گذار شرکت اسپیس‌ایکس در جواب می‌نویسد: «باید تا پایان ماه این سرویس در سراسر کشور راه‌اندازی شود ولی توجه داشته باشید هنوز تعداد کاربران در آن منطقه محدود است. این امر با پرتاب تعداد بیشتری ماهواره بهبود پیدا می‌کند.»

ایلان ماسک در توییت خود اشاره دارد که استارلینک برای مناطق جغرافیایی با تراکم جمعیتی کم تا متوسط طراحی شده است. هدف اسپیس‌ایکس و استارلینک این است در این مناطق به سرعت توسعه داده شود تا همه کاربران بتوانند به اینترنت ماهواره‌ای پرسرعت وصل شوند.

استارلینک وارد ایران می‌شود؟

با آغاز ثبت‌نام سراسری اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، باز این پرسش مطرح می‌شود که استارلینک چه زمانی به ایران می‌رسد و آیا کاربران ایرانی هم می‌توانند از اینترنت ماهواره‌ای استفاده کنند یا خیر؟

بسیاری از کاربران، کار کردن اینترنت‌های ماهواره‌ای مانند استارلینک را در ایران غیرممکن و رویا می‌دانند. تحریم‌های ایالات متحده بر ضد ایران و سیاست‌های رگولاتوری ایران مانع از فعالیت این سرویس‌های اینترنتی می‌شوند.

به همین خاطر، عده‌ای می‌گویند فعلا خبری از استارلینک در ایران نیست و بسیار بعید است در آینده‌ای نزدیک یک کاربر ایرانی بتواند به آن وصل شود. اما برخی دیگر از کاربران و همین‌طور عده‌ای از کارشناسان خیلی امیدوار هستند که سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای بتوانند محدودیت‌ها را پس زده و در هر کشوری سرویس‌دهی کنند.

به اعتقاد این دسته از افراد، فناوری اینترنت ماهواره‌ای به سرعت در حال رشد و پیشرفت است و دیر یا زود به ایران می‌رسد و هیچ دولت یا فناوری و سیستمی قادر به جلوگیری از آن نیست. در واقع، پیشرفت‌های اینترنت ماهواره‌ای به حدی می‌رسد که کاربران اینترنت در ایران هم بتوانند به آن‌ها وصل شوند.

اینترنت ماهواره‌ای دیر یا زود به دست کاربران ایرانی می‌رسد

بحث فقط سر مسئله اینترنت استارلینک یا اراده دولت‌ها نیست. ده‌ها سرویس اینترنت ماهواره‌ای بزرگ و کوچک دیگر در سراسر جهان و از جمله اروپا و آسیا وجود دارد که می‌توانند وارد ایران شوند یا از طریق مرزهای با ایران، به کاربران اینترنتی سرویس بدهند.

برخی از کارشناسان می‌گویند حتی اگر خود ایلان ماسک هم نخواهد به ایران سرویس بدهد؛ باز هم امکان اتصال به اینترنتی مانند استارلینک وجود دارد. فناوری و پیشرفت‌های اتفاق افتاده در این حوزه اصلا محدودپذیر نیستند و نمی‌شود آن‌ها را محصور به یک مرز جغرافیایی کرد.

حتی گفته می‌شود در آینده‌ای نزدیک می‌توان با گوشی‌های هوشمند به سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای متصل شد.

به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود در یکی دو سال آینده، هم گوشی‌های هوشمند و هم دیش‌های هوشمندی طراحی و به بازار عرضه شود که قابلیت اسکن سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای و اتصال به آن‌ها را داشته باشند. باید آنتن‌های اسمارت‌فون‌ها آن‌قدر پیشرفته شده باشد که بتوانند سیگنال‌های ماهواره‌های اینترنتی را دریافت کنند.

مسئله اصلی قیمت است

یک مسئله دیگر مطرح درباره ورود و استفاده از استارلینک به ایران، بحث‌های فناوری و مجوزی و محدودیت‌های دولتی نیست؛ بلکه قیمت است. الان، خرید تجهیزات استفاده از اینترنت استارلینک شامل دیش و روتر و کابل و غیره حدود ۵۰۰ دلار می‌شود و هزینه ماهیانه استفاده از آن نیز ۹۹ دلار است. این هزینه برای غالب کاربران اینترنت ایرانی بسیار بالا است و اصلا به صرفه نیست.

همین‌طور، گفته می‌شود سرویس اینترنت استارلینک برای شهرها و نقاط پر جمیعت اصلا بازدهی و کارایی ندارد و اینترنت موبایل یا ۵G بسیار بهتر جواب می‌دهد. همان‌طور که ایلان ماسک هم در توییت خود اشاره کرده است؛ اینترنت استارلینک برای مناطق روستایی و دور افتاده و کم جمعیت است. در ایران، چنین مناطقی بسیار زیاد هستند ولی آیا کاربران ساکن در این مناطق توانایی خرید تجهیزات استارلینک را دارند؟

به هر حال، اینترنت استارلینک هنوز در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا از جمله اروپایی‌ها و خود ایالات متحده یک پدیده نوظهور و تازه است و فراگیر نشده است. می‌توان گفت دیر یا زود اینترنت‌های ماهواره‌ای وارد ایران می‌شوند و از آن‌ها گریز و اجتنابی نیست ولی نباید انتظار داشت به این زودی‌ها اتفاق مهمی بیفتد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا