تاروپود

بند مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی از طرح صیانت حذف شد … حذف نشد … حذف شد … حذف نشد

موج‌سازی و موج‌سواری از احساسات مردم در طرح صیانت

اظهارنظرها درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از هفتگی و روزانه به ساعت کشیده شده است. الان یک خبر و اظهارنظر درباره بندهای طرح صیانت منتشر می‌شود و ساعتی دیگر دقیقا یک خبر و اظهارنظر صد درصد مخالف با خبر ساعت پیش!

به نظر می‌رسد طرح صیانت یک جولانگاه برای خودنمایی، رسانه‌ای شدن، موج‌سازی و موج‌سواری و گرفتن لایک و فالو یا برعکس ایجاد تنفر و تنش و تشکیک شده است.

برای مثال، چند روز پیش رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون ویژه طرح صیانت از حذف بند مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خبر داد. رضا تقی‌پور در نشستی که در خبرگزاری فارس برگزار شد از مفاد این طرح و روند تصویب آن دفاع کرد و گفت: «پیشتر مسدودسازی برخی خدمات پرکاربرد در داخل کشور مانند صفحه گوگل را در نسخه قدیم پیشنهاد داده بودند که در نسخه جدید این پیشنهاد حذف شده است.»

امروز صبح، «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات در جشنواره پژوهش و فناوری اعلام کرد رویکرد دولت سیزدهم استفاده حداکثری از فناوری است و به‌هیچ وجه به دنبال مسدودسازی و محدودیت فضای مجازی نیستند و نگاه‌های تنگ‌نظرانه به این حوزه ندارند.

حالا، دقیقا ساعتی بعد، مدیرکل فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده حذف مفادی از طرح صیانت مانند بند مسدودسازی پلتفرم‌ها تنها در حد پیشنهاد بوده و هیچ تصمیم کارشناسی درباره آن گرفته نشده است.

همان‌طور که مشخص است، درباره یک بند این طرح صیانت مانند بند مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی، اظهارنظرهای متفاوت و متناقضی می‌شود و هر مسئولی به خودش اجازه می‌دهد خبرسازی کند و چیزی بگوید.

از همان ابتدا، حاشیه‌های طرح صیانت بسیار بیشتر از متن آن بوده است و هر روز خبری رسانه‌ای می‌شود که می‌تواند کاربران اینترنت و فضای مجازی ایران را سردرگم و حیران کند.

آن‌قدر خبر و حاشیه از طرح صیانت در این مدت شش ماه رسانه‌ای شده است که دیگر کاربران از پیگیری اخبار آن خسته و زده شده‌اند. شاید این هم یک استراتژی موافقان طرح صیانت است تا از حساسیت‌ها کاسته و پس از فرسایشی و طولانی شدن ماجرا، در سکوت خبری و بدون فشارهای داخلی و حارجی، بندهای جنجالی این طرح را به تصویب برسانند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا