تاروپود

سایه جنگ روسیه و اوکراین روی اینترنت جهان و ایران

دیروز ۴۰۰ گیگ ترافیک بین‌الملل ایران قطع شد و امروز یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان ترافیک اینترنت جهان، سرویس‌هایش در روسیه را قطع کرد

امروزه، اینترنت وسط هر میدان جنگی است. نه، شاید بهتر باشد بگوییم امروز، اینترنت بخش مهمی از هر جنگی است.

ارتش و کشوری که در معرکه نبرد، بر اینترنت مسلط شود؛ احتمالا پیروز نهایی این جنگ است؛ خواه تسلط نرم‌افزاری بر فضای مجازی و خواه تسلط سخت‌افزاری به صورت قطع اینترنت و از کار انداختن شریان‌های حیاتی ارتباطی و زیرساخت آن کشور!

در جنگ روسیه و اوکراین هم انتظار می‌رفت اینترنت، عامل اصلی در نبرد طرفین باشد و دیر یا زود ترکش‌های آن به دیگر نقاط جهان و ارتباطات بین‌الملل برخورد کند.

دیروز، شرکت زیرساخت اعلام کرد حدود‬ ۴۰۰‬ گیگابیت ظرفیت اینترنت بین‌الملل ایران به خاطر جنگ اوکراین و روسیه و قطعی زیرساخت‌های این اوکراین، از بین رفته است. این ۴۰۰ گیگابیت اینترنت بین‌الملل از طرف شرکت روس تلکام و مسیر کشور اوکراین برای ایران تامین می‌شد.

البته، وزیر ارتباطات چند ساعت بعد در اینستاگرام خبر داد تلاش‌های برای تامین پهنای‌باند بین‌الملل جایگزین آغاز شده است و به‌زودی این کمبود ظرفیت اینترنت جبران خواهد شد اما به هر حال نمی‌توان از تاثیر آن بر اینترنت کشور ایران به سادگی گذشت.

قطعی اینترنت ایران و جهان

بخش بزرگی از ترافیک اینترنت کشور در دست روس‌ها است و قطعا با ادامه یافتن فشارها بر این کشور و اجماع جامعه جهانی برای محکوم کردن روسیه، این کشور هم از ظرفیت‌های خود برای به چالش کشیدن کشورهای دیگر استفاده می‌کند.

وزیر ارتباطات در پست اینستاگرامی خود اشاره کردند که به همکارانش در شرکت زیرساخت ماموریت دادند مسیرهای تامین ترافیک بین‌الملل را متنوع کرده و ظرفیت‌های پشتیبانی برای چنین روزهایی تامین کنند.

اینترنت نحیف ایران در این روزها، با هر ترقه و بهانه‌ای قطع می‌شود و دچار اختلال می‌گردد و کندتر و بی کیفیت‌تر می‌شود. روز جمعه، آتش‌سوزی در یکی از ساختمان‌های زیرساخت نیز مشکلاتی در اینترنت کشور و به ویژه شهرهای تهران و کرج ایجاد کرد و برای ساعت‌های طولانی دیتاسنترهای برخی شرکت‌ها و خیل عظیمی از سایت‌ها قطع بود.

از دیگر ترکش‌های جنک روسیه و اوکراین، خبری است که امروز صبح در رسانه‌ها منتشر شد. شرکت Cogent Communications که گفته می‌شود یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان اینترنت بین‌الملل در جهان است و حدود ۲۵ درصد ترافیک اینترنت دنیا را در دست دارد؛ اینترنت روسیه را تحریم کرده و اتصال کسب‌وکارهای روسی به اینترنت را قطع کرده است.

این شرکت گفته به خاطر مقابله با حملات سایبری کرملین و نشر اطلاعات گمراه کننده درباره جنگ، دست به این اقدام زده است ولی اینترنت اوکراین برقرار است و از سوی این شرکت قطع نشده است.

جنگ روسیه و اوکراین، پای اینترنت استارلینک را هم به این ماجرا باز کرد و در چند روز اخیر حسابی خبرساز شد. از ارسال محموله تجهیزات نصب و ارتباط با ماهواره‌های اسپیس‌ایکس برای اوکراین به درخواست مستقیم رئیس‌جمهور اوکراین تا ردیابی ارتباطات ماهواره‌ای کاربران توسط روس‌ها و خطر مورد هدف قرار گرفتن ان‌ها به همراه به‌روزرسانی سریعی که استارلینک در دیش‌ها و تجهیزات خود داد تا کارایی بهتری داشته باشند و مصرف انرژی آن‌ها پایین بیاید!

ادامه یافتن جنگ می‌تواند اتفاقات بیشتری برای اینترنت کل جهان و ایران رقم بزند که اصلا خبر خوبی برای کاربران اینترنت در سراسر جهان نیست. اوضاع زمانی بدتر می‌شود که پای کشوری مانند چین یا ایالات متحده نیز به این جنگ سایبری باز شود که در آن صورت، هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا